اعتبار طرح مقابله با مصرف مشروبات الكلي اختصاص نيافت

تهران- ايرنا- رئيس مركز درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور گفت: اين سازمان پيشنهاد اجراي طرحي با عنوان «كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي» را براي امسال ارائه داده بود اما اعتبار لازم براي اجراي اين طرح اختصاص نيافت.

در چند روز گذشته مصرف الكل در برخي استان هاي كشور چند كشته و مسموم داشت و آخرين آمار فوتي‌ها ناشي از مصرف مشروبات الكلي دست‌ساز در بندرعباس 16 نفر، كرج سه نفر، خراسان شمالي سه نفر و كهگيلويه و بوير احمد 2 نفر و تعداد مسموم شدگان بندرعباس 168 نفر (كه 90 نفر دياليز شدند) بودند.
فريد براتي سده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش بيني شده بود كه در نيمه دوم امسال الگوي مصرف الكل در كشور تغيير كند و ميزان مصرف افزايش يابد؛ از اين رو قرار شد براي پيشگيري از اين روند، كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي در 11 استان كشور از جمله استان هايي كه طي چند روز اخير در اثر مصرف الكل كشته و مسموم داشتند، اجرا شود اما بودجه آن راكه قرار بود وزارت كشور تامين كند، اختصاص نيافت.
وي تصريح كرد: اجراي كارزار مقابله با مشروبات الكلي در 11 استان كشور به يك ميليارد تومان اعتبار نياز دارد و اگر اين اعتبار امروز هم داده شود، ديگر وقتي نيست كه امسال آن را اجرا كنيم؛ چراكه اجراي چنين كارزارهايي نياز به برنامه ريزي، بررسي، كار ميداني و برگزاري دوره هاي آموزشي دارد.
رئيس مركز درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور اظهار داشت: بر اساس اطلاعات شيوع شناسي مصرف مواد، 11 استاني كه بيشتر در معرض مصرف الكل قرار داشتند، مشخص شده بود و قرار بود كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي در اين استان ها برگزار شود.
براتي سده افزود: بخش زيادي از الكل هاي مصرفي در كشور دست ساز و غيربهداشتي است كه همه اين موارد بايد در برنامه ها درنظرگرفته شود و براي اجراي كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي بايد با مسئولان استاني، جلسات لازم برگزار شود.
وي با بيان اينكه تحقيقات نشان مي دهد بيشترين ماده روانگردان مصرفي در كشور مربوط به الكل است، ادامه داد: كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي ناظر بر تغيير نگرش مصرف كنندگان است تا از طريق تغيير نگرش، تغيير و اصلاح رفتار محقق شود. براي اين منظور ابتدا بايد آگاهي رساني شود و فرض را بر اين مي گذاريم كه آگاهي رساني موجب مي شود افرادي كه مي خواهند الكل مصرف كنند به دليل اطلاع رساني درباره تبعات آن، اين كار را انجام ندهند.
رئيس مركز درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور افزود: براي اجراي كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي در سطح يك شهر يا يك استان تقريبا تمام دستگاه هاي مربوطه وارد عمل مي شوند؛ البته انتظار نداريم با دادن اطلاعات و صرف راه اندازي يك كارزار، همه چيز درست شود اما بخشي از وظيفه خود را از اين طريق انجام داده ايم.
براتي سده افزود: چه بسا افرادي كه امروز در اثر مصرف الكل فوت كردند يا دچار مسموميت و دياليز شدند حتي اگر دو يا سه نفر آنان از طريق كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي، اطلاع رساني شده بودند اين اتفاق براي آنان نمي افتاد.
وي تاكيد كرد: برگزاري كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلي وظيفه سازماني بهزيستي نيست اما به نظر مي رسد با توجه به اهميت پيشگيري از مصرف الكل بنا بر احكام ديني و اصول فرهنگي، اجراي آن لازم است.

* آخرين آمار مصرف الكل در كشور بر اساس پيمايش سال 95
طبق آخرين پيمايش ملي شيوع شناسي اعتياد كه نتايج آن سال 95 اعلام شد، با توجه به ملاحظات شرعي و قانوني انتظار مي رفت ميزان مصرف الكل پايين تر باشد اما مصرف الكل در كشور بالاتر از انتظارات بود.
در اين پيمايش، مصرف همزمان الكل و مواد و مصرف همزمان داروهاي بدون تجويز پزشك (دارومخدرها) با مواد، مشاهده شد كه نگراني مسئولان امر را برانگيخت.
همچنين نتايج پيمايش ملي شيوع شناسي اعتياد نشان داد كه شيوه مصرف الكل در جمعيت 14 تا 64 سال، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا كه 2.7 درصد از جمعيت 14 تا 64 سال كشور در هفته گذشته (هنگام پيمايش)، الكل مصرف كرده بودند و اين رقم در ماه گذشته به چهار درصد مي رسيد. اين ارقام به معناي اعتياد همه اين جمعيت به الكل نيست.
طبق اين مطالعه، مصرف الكل در مردان در مقايسه با زنان تفاوت معناداري دارد؛ به طوري كه درصد بالايي از مصرف كنندگان الكل را مردان تشكيل مي دادند.
اين پيمايش، روي 61 هزار نفر در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراكنده در سراسر كشور و در سه طبقه جمعيتي كم برخوردار، برخوردار و بيش برخوردار در گروه سني 15 تا 64 سال كشور در جمعيت عمومي (روستايي و شهري) انجام شده است.
اجتمام**9185*1834

سرخط اخبار جامعه