همکاری مجلس و نظام پزشکی منجر به ارتقای سلامت ایرانیان می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اهمیت حوزه سلامت، به نقش و ساختار نظام پزشکی از زمان تأسیس پرداخت و گفت: با توجه به تنفیذ نظر مجمع عمومی با حکم رئیس جمهور، نقش مؤثر و محوری نمایندگان مجلس در تعامل با سازمان نظام پزشکی برای حل مشکلات مردم و جامعه و ارتقای سلامت ایرانیان بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایرنا از سازمان نظام پزشکی ایران، محمد رئیس‌زاده روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه در نشست با ۷۴ نفر از منتخبان خانه ملت در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با قدردانی از حضور نمایندگان مجلس در این سازمان و توجه ویژه نمایندگان به حوزه پیچیده سلامت به بیان دستاوردهای نظام سلامت و چالش‌های اساسی پیش رو آن پرداخت و گفت: در حوزه سلامت از وابستگی مطلق به خودکفایی مطلق رسیدیم و نه تنها به خودکفایی رسیدیم؛ بلکه پزشکی و سیستم شبکه بهداشت ما مورد غبطه کشورهای پیشرفته دنیاست.

وی با اشاره به نقش مهم قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی برای رفع کردن بخشی از این مشکلات افزود: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی سلامت را در فروردین سال ۹۳ ابلاغ کردند که همان نقشه‌ راه درستی برای ادامه‌ خدمات بهداشتی درمانی دارویی در کشور است. متأسفانه هنوز بسیاری از بندهای این سند بالادستی از سوی نهادهای ذیربط و مسئولین مختلف اجرا نشده است.

رئیس زاده با تاکید بر اینکه کیفیت در حوزه علوم پزشکی یعنی سلامتی جان مردم، گفت: کیفیت در حوزه سلامت شوخی‌بردار نیست، ما نگرانیم روزی عزیزان شما گرفتار آموزش بی‌کیفیت شوند و این مساله چالش جدی است. بحث اهمیت به رشته‌های تخصصی جدی است، ما یک هزار نفر متخصص بیهوشی نیاز داریم و جراح قلب در مراکز استان‌ها نیاز است. همچنین وضعیت نیروهای طرحی باید ارتقاء یابد.

وی با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای علیه جامعه پزشکی اضافه کرد: عمده مسائل در بحث خروج از کشور بحث هجمه به جایگاه جامعه پزشکی است، جامعه پزشکی در دست سیاستگذاران است و رفتار آنها را نمایندگان در مجلس تعیین می‌ کنند، دشمن برای ضربه زدن به ظرفیت و بازوی قوی جمهوری اسلامی یعنی حوزه سلامت برنامه‌ریزی کرده است. این حوزه هم دشمن و هم نفوذی دارد، این حوزه ظرفیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند ارزآوری داشته باشد و سالانه ۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشیم و باید توجه داشت که حوزه سلامت این ارزش را دارد که نمایندگان به شکل تخصصی به آن توجه داشته باشند.

جوان‌ترها فرصت آموزش و یادگیری داشته باشند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به علت مهاجرت پزشکان گفت: یک مطالعه تطبیقی در دنیا نشان می‌دهد، در سال ۲۰۳۰ در مراکز معتبر دنیا ۱۸ میلیون نفر کمبود کادر تخصصی وجود خواهد داشت، بعضی از کشورها در برخی رشته‌های تخصصی فارغ‌التحصیل ندارند و به همین دلیل کشورهای پیشرفته برنامه‌هایی برای جذب این نیروها از کشورهای کمتر برخوردار طراحی کردند، قوانین را تسهیل کردند و نیروی تخصصی را از کشور کمتر برخوردار تامین می‌کنند. چنانچه ما به سیاست تثبیتی نپردازیم؛ نیرو خارج می‌شود زیرا تفاوت نرخ ارز در ایران و برخی کشورهای دنیا بسیار است.

رئیس‌زاده با تأکید بر اینکه بزرگان و مفاخر جامعه پزشکی، هر کدام نقش بی‌بدیلی در حفظ و ارتقاء این رشته‌ها و نماینده‌ اخلاق و علم برای ایران در همه دنیا هستند، گفت: لازم است تمهیداتی اندیشید تا در کنار این بزرگان، جوان‌ترها فرصت آموزش و یادگیری داشته باشند و دستاوردهای بی‌نظیر نسل گذشته به نسل جدید منتقل شود.

همکاری مجلس و نظام پزشکی منجر به ارتقای سلامت ایرانیان می‌شود

۸۰ درصد آرا به نفع بیماران است
رئیس کل نظام پزشکی کشور در پاسخ به وضعیت رسیدگی به شکایات پزشکی گفت: در همه پرونده‌هایی که موجب صدور کیفر خواست در سازمان نظام پزشکی شده؛ ۸۰ درصد رای به نفع بیماران بوده است.

رئیس‌زاده با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله نظام سلامت به ویژه در حوزه نیروی انسانی که منجر به افزایش چند برابری نیروهای نخبه فارغ‌التحصیل در رشته‌های متنوع علوم پزشکی شده است، گفت: افزایش تعداد بانوان در جذب هیات علمی دانشگاه‌ها و همچنین نیروهای متخصص درمانی در اقصی نقاط کشور در کنار حجم اعمال جراحی صورت گرفته و فرایندهای درمانی اجرا شده در داخل کشور به گونه‌ای است که هرگونه نیاز به بیگانگان را رفع کرده است.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت کشور تصریح کرد: در سال ۶۲، حدود ۱۳ هزار پزشک داشتیم و اکنون ۱۶۲ هزار پزشک داریم، در آن سال پنج هزار متخصص بود اما اکنون ۵۰ هزار متخصص داریم، همچنین ۷۷۴ بانوی متخصص داشتیم و اکنون بالغ بر ۲۲ هزار بانوی متخصص داریم و بیش از ۳۵ درصد رشد در حوزه بانوان متخصص به دست آمده است. در آن سال سه بانوی فوق تخصص در کشور وجود داشت اکنون بیش از یکهزار و ۶۰۰ بانوی فوق تخصص در کشور داریم، اکنون بیش از یکصد هزار پزشک عمومی در کشور فعالیت دارد و تعداد دانشکده‌ها و دانشگاههای علوم پزشکی از هفت به ۷۰ رسیده و ۵۰ هزار عمل پیوند در کشور انجام شده است، همچنین هفت هزار پیوند موفق کبد و بیش از ۲۲۰ پیوند موفق قلب اطفال به عنوان قله علم پزشکی انجام شده است و برخی از کودکانی که پیوند قلب داشتند، اکنون دانشجوی شریف یا سال پنجم پزشکی هستند.

رئیس‌زاده ادامه داد: در ۱۵۰ رشته علوم پایه و بالینی در کشور فارغ‌التحصیل وجود دارد و ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در کشور مشغول تحصیل هستند و به جایی رسیده‌ایم که در هیچ رشته‌ای برای آموزش و تشخیص و درمان نیاز به اعزام به خارج از کشور نداریم و در مخیله هیچ ایرانی نیست که اگر برای جراحی قلب به اروپا برود درمان بهتری می‌گیرد، ممکن است در دسترسی مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۶۸ حدود ۱۱ هزار بیمار به خارج بیمار اعزام می‌شد و پنج هزار پزشک خارحی با حقوقی حدود سه هزار دلار در کشور فعالیت داشت اما اکنون به خودکفایی رسیده‌ایم که در منطقه و دنیا زبانزد هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha