۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 83046341
T T
۰ نفر

از لاستيك‌هاي ساييده مي‌ترسيم

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 83046341
از لاستيك‌هاي ساييده مي‌ترسيم

از ابتداي سال تاكنون اين چندمين بار است كه اعتراض كاميونداران به مشكلات صنفي‌شان رسانه‌اي مي‌شود مشكلاتي كه به گفته فعالان اين صنف سبب كاهش درآمد‌هاي آنان در مقابل هزينه ‌هاي بالا شده و سفره روزي آنها را هر روز كوچكتر و كوچكتر كرده است.

مشكلاتي كه بارها و بارها وعده حل آنها از سوي مسئولان داده شده اما تاكنون عايدي چنداني بدنبال نداشته است و اين موضوع سبب شده تا رانندگان از پشت فرمان پايين آمده و ديگر پا به جاده‌ نگذارند و حتي به كاميون‌هايي كه بي توجه به اين موضوع هستند متعرض شده و خودروهاي آن متحمل آسيب شود.
اعتراضات كاميون‌داران زنجان به مشكلات صنفي خود همچون نبود لاستيك حواله‌اي، بالا رفتن قيمت قطعات، بالا رفتن دستمزدها و نيز عدم ارائه سختي كار آغاز شده است و اين وضعيت سبب شده تا كاميون‌داران حاضر به دريافت بار نشده و هيچ راننده‌اي بار براي حمل قبول نكند. وضعيتي كه ادامه آن بسياري اصناف ديگر را متاثر كرده و بالا رفتن هزينه‌هاي حمل و نقل را سبب مي‌شود.
گرچه پيگيري رانندگان به مشكلات صنفي خود تازگي نداشته و امسال و در طي ماه‌هاي گذشته شاهد اعتصاب سراسري اين افراد بوديم اما اين بار اعتراض كاميون‌داران رنگ و بوي ديگري دارد چرا كه رانندگان هراس از ورود به جاده با لاستيك‌هاي ساييده شده دارند.
تعدادي از رانندگان معترض كه سه روزي است خودروهاي خود را در پايانه حمل و نقل بار زنجان متوقف كرده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار ‌صداي زنجان اذعان دارند كه نمي‌توانند با لاستيك‌هايي كه روكش خورده‌اند وارد جاده شوند وچرا كه هر آن ممكن است با تركيدن اين لاستيك‌ها جان و خودروي خود را از دست مي‌دهند.
يكي از رانندگان در ابتداي صحبتهاي خود تاكيد مي‌كند كه تحصن آنها تنها براي پيگيري مشكلات صنفي بوده و به منزله اعتصاب نيست و رانندگان ديگر نيز با تائيد حرف‌هاي اين راننده حل مشكلات را خواستار شده و اذعان دارند: مشكلات رانندگان تنها مختص به استان نبوده و تمامي رانندگان خودروهاي سنگين در كشور درگير اين مشكلات هستند.
يكي از كاميو‌نداران در اين باره نوسانات ارزي و گراني‌هاي بوجود آمده را سبب افزايش يكباره هزينه ‌هايي همچون تامين لوازم يدكي، لاستيك، روغن موتورهمچنين دستمزد تعميرگاه‌ها دانسته و با نشان دادن قطعه كوچكي ‌مي‌گويد: هزينه تهيه اين قطعه در گذشته 2ميليون و 500 هزار تومان بود اما مجبورم الان 7.5 ميليون تومان براي آن هزينه كنم آنهم در شرايطي كه تنها چند نمايندگي اين قطعات را دارند.
يكي ديگر از كاميون‌داران كه در گوشه‌اي به نظاره نشسته دليل اصلي اعتراضات خود را حل مشكلات دانسته و با بيان اينكه سه روز است بار نمي‌گيريم اظهار مي‌كند: ما به وضعيت فعلي معترض هستيم چرا كه وعده‌هاي داده شده مسئولان براي حل مشكلاتمان تنها در حد همان حرف باقي مانده و به عنوان نان‌آور خانه شرمنده خانواده‌هايمان هستيم
درست در10 شهريورماه امسال بود كه در روزنامه صداي زنجان با انتشار گزارشي مفصل به موضوع نبود لاستيك‌هاي حواله‌اي پرداخته شد و درست دو ماه پيش بود كه مديركل ‌راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان از توزيع لاستيك حواله‌اي خبر داده بود اما اين لاستيك‌ها از راه نرسيده تمام شد و حواله‌ها در دست انجمن‌ها باقي ماند هرچند به اذعان ايرج دست نشان قرار بود لاستيك ايراني در بين رانندگان توزيع شود اما اظهارات رانندگان خلاف اين موضوع بوده و مي‌گويند: لاستيك‌هاي چيني با حواله دولتي عرضه مي‌شود كه تضميني براي كيفيتشان نيست اما همين لاستيك‌ها نيز با قيمت چند برابري كمياب شده و پيدا نمي‌شود.

تعداد لاستيك توزيع شده بسيار كمتر از تقاضاي رانندگان
در اين رابطه فتحي دبير انجمن صنفي رانندگان خودروهاي سنگين زنجان از كمبود لاستيك براي توزيع خبر داده و ابراز كرده بود: ميزان لاستيك توزيع شده بسيار كمتر از تقاضاي رانندگان بوده و از پنج شنبه هفته اول شهريورماه لاستيك براي توزيع در بين رانندگان نداشته‌ايم .
يكي از رانندگان در گفت‌وگو با صداي زنجان با بيان به اينكه قيمت يك جفت لاستيك از 2.5 به 7.5 ميليون تومان رسيده است، اظهار مي‌كند: افزايش اين ميزان قيمت در كمتر از چهار ماه اتفاق افتاده اين درحالي است كه درآمد ما به يكباره اين ميزان افزايش نداشته است آنهم در شرايطي كه بسياري از ما نياز به تعويض لاستيك‌هاي خود داريم و با شروع فصل زمستان تردد در جاده‌ها با لاستيك‌هاي ساييده به هيچ وجه امكان‌پذير نيست.
اين راننده خودرو سنگين اضافه مي‌كند: تعداد عاملين فروش در استان بسيار كم است و همين امر سبب شده است كه از ابتدا تا كنون تنها تعداد كمي لاستيك توزيع شود كه اين ميزان در مقابل تقاضاي رانندگان بسيار كم است اين درحالي است كه قرار بود لاستيك‌هاي ايراني به صورت حواله‌اي عرضه شود و چند عامل نيز اعلام كردند كه لاستيك ايراني عرضه‌ مي‌كنند اما تنها يك يا دو روز اقدام به فروش كردند و ديگر لاستيك حواله‌اي ايراني نداريم.

لاستيك در انبار وجود دارد اما به بازار عرضه نمي‌كنند
اين راننده به كمبود لاستيك در بازار آزاد اشاره كرده و بيان مي‌كند: حتي در بازار آزاد نيز لاستيك براي عرضه وجود ندارد و رانندگان براي خريد از بازار آزاد با مشكل مواجه هستند و هيچ كسي پاسخگو نيست و نهادهاي نظارتي وارد شوند چرا كه لاستيك در انبار تعدادي از لاستيك فروشان زنجان وجود دارد اما به بازار عرضه نمي‌كنند.
مشكل اصلي كه كاميون‌داران در خصوص لاستيك‌هاي حواله‌اي مطرح مي‌كنند تنها كمبود لاستيك نبوده و آنها از عرضه لاستيك‌هاي چيني به جاي لاستيك‌هاي با كيفيت داخلي نيز گله‌مند هستند و در كنار آن افزايش يكباره و جهشي قيمت تجهيزات و هزينه تعميران نيز آنها را سردرگم كرده است.
به گفته يكي از رانندگان هزينه سرويس يك خودروي سنگين كه چند ماه پيش با 15 ميليون تومان انجام مي‌شد امروزه 35 تا 37 ميليون تومان آب مي‌خورد و هزينه تعويض روغن نيز از 250 هزار تومان به بيش از 700 تا 800 هزار تومان رسيده است.
بر اساس اظهارات دست نشان ثبت نام رانندگان وسايل نقليه حمل كالا درخواست لاستيك مورد بررسي قرار گرفته و حواله لاستيك براي متقاضيان صادر مي‌شود كه در اين راستا 9عامل فروش رسمي در استان مشخص شده است و توزيع كنندگان و عاملين فروش حق فروش خارج از معرفي نامه را ندارند و در صورت مشاهده، تخلف آنان مصداق عرضه خارج از شبكه مجاز محسوب و با متخلفان برخورد قانوني مي‌شود.
از سوي ديگر مديركل راهداري وحمل ونقل جاده اي استان رسيدگي به مطالبات رانندگان حمل ونقل جاده اي را دغدغه اصلي مسئولين حوزه حمل ونقل دانسته و مي‌گويد: رسيدگي به مشكلات و مطالبات رانندگان حمل و نقل جاده‌اي از دغدغه‌هاي اصلي مسئولين حوزه حمل و نقل جاده‌اي است و تا رسيدن به نتيجه نهايي پيگيري‌هاي لازم انجام مي‌شود.
ايرج دست نشان در اين باره با بيان اينكه حل بخشي از مسائل و مشكلات از جمله برخورد با شركت‌هاي متخلف حمل و نقلي، كميسيون‌هاي اضافي شركت‌هاي متخلف، اطلاع‌رساني به رانندگان در خصوص ميزان كرايه دريافتي، بازگشت بيمه تأمين اجتماعي به روال قبلي و راه‌اندازي بيمه تكميلي رانندگان به صورت فوري رسيدگي و با فوريت حل و فصل شده است، عنوان مي‌كند: درخصوص تأمين لاستيك و قطعات و اقلام مصرفي مورد نياز رانندگان نيز تمهيدات لازم انديشيده شده وطبق دستور معاون اول رئيس جمهوري مقرر شد لاستيك‌هاي موجود در انبار گمركات و سازمان اموال تمليكي هر چه زودتر ميان رانندگان توزيع شود.

تاكنون 1800 حلقه لاستيك حواله اي بين رانندگان توزيع شده است
در اين باره مديركل راهداري و حمل‌ونقل جاده اي استان با اذعان به اينكه تاكنون 1800 حلقه لاستيك حواله اي بين رانندگان توزيع شده است ابراز مي‌كند: برابر اطلاعات دريافتي ، چهارسايز از تايرهاي باري- اتوبوسي مشمول كاهش 21درصدي تعرفه واردات است و به‌همين‌ منظور تا زمان كاهش التهاب بازار لاستيك‌هاي باري- اتوبوسي اين تايرها با تعرفه 5‌ درصدي و ارز دولتي به كشور وارد مي شوند .
حال بايد ديد مشكل كاميون‌داران براي تامين لاستيك 162دستگاه اتوبوس ،150 تانكر،يك هزار و451 كاميون كشنده و 2 هزار و 840 انواع كاميون چوبي –فلزي-كمپرسي –تريلر- خاور در استان چگونه محقق خواهد شد و با اتخاذ تدابير ويژه و پيشگيرانه‌ مشكلات رفع شده و مشكلات ديگري نيز بر اين مشكلات اضافه نشود.

** روزنامه صداي زنجان، هاجر كشاورزي؛ 1397،6،5.
3088/6085

سرخط اخبار استان‌ها