۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 83040810
T T
۰ نفر

ترامپ بر اسب ناآگاهي خود مي‌تازد

۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 83040810
ترامپ بر اسب ناآگاهي خود مي‌تازد

رييس ‌جمهوري آمريكا در حالي از برگزاري نشست شوراي امنيت سازمان‌ ملل با موضوع ايران خبر داده بود كه سه عضو شوراي امنيت سازمان ‌‌ملل متحد تاكيد كردند كه دستور كار نشست 26‌سپتامبر (چهارم مهرماه) تغييري نكرده و بدون ذكر نام كشورها خواهد بود.

روز جمعه دونالد ترامپ،‌ رييس‌جمهوري آمريكا، در توييتر خود نوشت: «من رياست نشست شوراي امنيت سازمان‌ملل متحد درباره ايران را هفته آينده به عهده خواهم داشت.» نشستي كه پيش از اين سفير آمريكا در سازمان ‌‌ملل هدف آن را «حصول اطمينان از پايبندي ايران به نظم جهاني» عنوان كرده بود.

اين در حالي است كه سه عضو شوراي امنيت سازمان‌‌ ملل متحد در گفت‌و‌گو با خبرگزاري دولتي ايران تاكيد كردند دستوركار نشست چهارم مهرماه (26 سپتامبر) تغييري نكرده و اين جلسه درباره منع گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي، بدون ذكر نام هيچ كشوري خواهد بود.

اما «ديميتري پوليانسكي» سفير روسيه در سازمان ‌‌ملل متحد در پاسخ به اين سؤال كه ترامپ در پيام توييتري صبح جمعه خود گفته است او رياست نشست شوراي امنيت كه با موضوع ايران بوده بر عهده دارد، ابراز تعجب كرد و گفت: اين خبر درست نيست و موضوع نشست همان منع گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي است.

او تاكيد كرد: «ترامپ كه نمي‌داند حضور وي در سال دوم چه واكنش ‌هايي را از سوي سران كشورهاي حاضر در مجمع عمومي خواهد داشت، بر اسب ناآگاهي خود مي‌تازد و مي‌نويسد كه شايد بتواند توجه افكار عمومي را به خود جلب كند.»

«وو هايتائو» معاون نمايندگي چين در سازمان‌‌ملل متحد هم گفت: تا جايي كه مي‌دانم موضوع اين نشست تغييري نكرده و همان منع گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي است.

«آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان‌‌ملل متحد هم گفته است: «نشست شوراي امنيت با حضور رييس‌جمهوري آمريكا نشستي عادي همچون ساير جلسات اين شوراست و تنها اعضاي شورا مي‌توانند در آن حاضر شوند.‌»

«الوف اسكوگ» نماينده دائم سوئد در سازمان ‌‌ملل متحد هم اين‌گونه گفت كه موضوع نشست هيچ‌گونه تغييري نداشته است. وي در پاسخ به چرايي توييت ترامپ با اين محتوا اظهار كرد: به نظر مي‌رسد، رييس‌جمهوري آمريكا افراط كرده باشد.

** «دريل كيمبال» مدير اجرايي انجمن كنترل
جنگ افزار در واشنگتن هم در واكنش به توييت ترامپ درباره نشست شوراي امنيت و طرح موضوع ايران و در پاسخ به رييس‌جمهوري آمريكا نوشت: آقاي ترامپ نشست شوراي امنيت درباره عدم گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي است. كيمبال فعاليت‌ هاي هسته‌اي ايران را يكي از اين تهديدهاي بي‌شمار در جهان دانست و گفت: برجام، برنامه هسته‌اي ايران را تحت نظارت درآورد اما تصميم شما براي نقض آن، اقدامي به ضرر نظام منع گسترش بود.

همچنان ‌كه نخبگان و رسانه ‌هاي آمريكايي نيز هشدار دادند كه آژانس پايبندي ايران را ثابت كرده و اين جلسه به صحنه محاكمه رژيم صهيونيستي بابت اشاعه سلاح هسته‌اي و‌... منجر مي‌شود.

آقاي غلامعلي خوشرو، نماينده ايران در سازمان‌‌ ملل متحد هم در اين ‌باره مي‌گويد: نشست شوراي امنيت درباره منع گسترش سلاح ‌هاي كشتار جمعي است و هيچ كشوري در اين موضوع، مورد اشاره قرار نگرفته است. اساساً ايران موضوع سلاح‌هاي كشتار جمعي نيست، چرا كه كشورمان از يك طرف به توافق هسته‌اي پايبند است و برجام بر صلح‌آميز بودن برنامه ‌هاي ايران صحه گذاشته است. هر كسي درباره ايران صحبت كند، ايران هم پاسخ خواهد داد اما در اين نشست چنين چيزي مطرح نيست و توييتر رييس‌ جمهوري آمريكا اشتباه ديگري است كه مرتكب شده‌اند.

به نظر مي‌رسد ناهماهنگي گسترده‌اي بين نمايندگي آمريكا در سازمان‌‌ملل و واشنگتن وجود دارد و مسائل به درستي منتقل نمي‌شود. ممكن است هر كسي درباره هر كشور ديگري حرف بزند و به‌طور طبيعي هم پاسخ مقتضي به آن داده خواهد شد اما اينكه موضوع نشست، موضوع ايران باشد، صحت ندارد.

اين توييت ترامپ همچنين اثباتي بر تشتت و افراط‌گرايي حاكم در كاخ سفيد است چرا كه نيكي هيلي نماينده آمريكا در سازمان‌‌ملل متحد به خبرنگاران گفت براي اينكه مسائل مختلفي مطرح شود و نشست شوراي امنيت دربرگيرنده طيف گسترده‌اي از موضوعات مد نظر باشد، عنوان نشست از ايران به عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تغيير يافته است.

در طول يك ‌سال گذشته، جامعه جهاني بارها از سياست خارجي ترامپ انتقاد كردند و در همين سازمان‌‌ملل در موضوعات گوناگوني همچون برجام، فلسطين و خروج از نهادهاي سازمان‌‌ملل متحد به انزوا بردند؛ به نظر مي‌رسد كه انتقادها به رييس‌ جمهوري آمريكا درباره بي‌توجهي به سياست خارجي كاملاً بجا و درست باشد چراكه ترامپ حتي از موضوع نشست شوراي امنيت كه خود رياستش را برعهده دارد بي‌خبر است، ترامپ كه نمي‌داند حضور وي در سال دوم چه واكنش‌هايي را از سوي سران كشورهاي حاضر در مجمع عمومي خواهد داشت، بر اسب ناآگاهي خود مي‌تازد و مي‌نويسد كه شايد بتواند توجه افكار عمومي را به خود جلب كند.

ماجرا اما از اين قرار است كه دولت آمريكا كه رياست دوره‌اي شوراي امنيت را بر عهده دارد، شتاب‌زده و رسماً اعلام كرد كه جلسه‌اي را صرفاً به ايران اختصاص مي‌دهد. نيكي هيلي هم در سناريويي تبليغاتي از استقبال آمريكا از حضور رييس‌جمهوري كشورمان در اين جلسه گفت و نتانياهو نيز اعلام كرد چون موضوع ايران (به زعم او منشأ ناآرامي و تروريسم در منطقه) است شخصاً در جلسه شركت مي‌كند!

رسانه ‌ها و نخبگان سياست خارجي در آمريكا شروع به هشدار كردند كه اين‌ علاوه‌‌بر اينكه فرصت بزرگي براي ايران به‌وجود مي‌آورد، به‌ دليل موضع عمومي ساير اعضا، از جمله اعضاي 1+5 در حمايت از برجام، ترامپ را در انزوا قرار مي‌دهد.

در مرحله بعد دولت آمريكا بي‌‌سر‌و‌صدا موضوع جلسه را به «خلع سلاح و عدم اشاعه» تغيير داد و گفت بخشي از جلسه مربوط به ايران است. باز هم نخبگان و رسانه‌هاي آمريكايي هشدار دادند كه آژانس پايبندي ايران را ثابت كرده و اين جلسه به صحنه محاكمه رژيم صهيونيستي بابت اشاعه سلاح هسته‌اي و‌... منجر مي‌شود.

در اين مرحله هم دولت آمريكا موضوع را به «صلح، امنيت بين‌المللي و عدم اشاعه» تغيير داد و البته نامي از ايران نبرد! ضمن اينكه جلسه را نيز بسته اعلام كرد. به‌نحوي كه 15 عضو جلسه صرفاً حق حضور و اظهار نظر كوتاه دارند.

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1397،7،1
گروه اطلاع رساني**9117**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش