۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 83040105
T T
۰ نفر
استادان ایرانی از شكاف دستمزد خود با همتایان خارجی می گویند

تهران - ایرنا - حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها بر اساس مرتبه و پایه تعیین می شود؛ مرتبه براساس شاخص هایی به صورت مربی، استادیار، دانشیار و استاد تقسیم شده و پایه بر اساس عواملی كه مهم ترین آن ها سنوات تعلق می گیرد؛ بر اساس مرتبه، یك حقوق مبنا مد نظر بوده و با توجه به پایه دریافتی مبلغی به آن اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، همچنین یك سری مزایا مانند ردیف های حقوقی دستگاه های دولتی دیگر مانند فوق العاده جذب، عائله مندی، حق فرزند و برای برخی دانشگاه ها، فوق العاده ویژه واحد دانشگاهی به آن اضافه می شود؛ البته هر عضو هیات علمی با توجه به مرتبه و پایه تعداد واحد اجباری مشخصی برای تدریس دارد و برای باقی ساعات تدریس مانند دیگر مدرسین، حق التدریس اضافی دریافت می كند.
علاوه بر این، مواردی مثل كار پایان نامه ها، حق مشاوره و راهنمایی و یا حق تالیف مقاله، كتاب و امثال اینها هم هست كه در دانشگاه های مختلف به طور متفاوت ارزیابی می شود.
به گفته برخی استادان دانشگاه، حقوق مبنا در دانشگاه آزاد و دولتی برای استادیار به طور تقریبی به هم نزدیك است، اما حقوق پایه كه به استادان دانشگاه دولتی پرداخت می شود با دانشگاه آزاد متفاوت است.
اما آنچه در این میان قابل ملاحظه است اختلاف بسیار میان حقوق استادان در دانشگاه های داخلی و خارجی است كه به گفته استادان دانشگاه های كشور، مجموع دریافتی استادان دانشگاه ها در ایران بین 5تا 10میلیون تومان است.
با محاسبه بر اساس نرخ ارز، متوسط دریافتی اعضای هیات علمی در دانشگاه های داخلی كمتر از یكهزار یورو بوده و این در حالی است كه متوسط حقوق استادان در دانشگاه های خارجی بین سه تا چهار هزار و 500 یورو متغیر بوده و علاوه بر این هزینه ای هم بابت تحقیقات و پژوهش به آنها پرداخت می شود.

**نارضایتی استادان دانشگاه های داخلی از میزان حقوق ها
در این خصوص علی اكبر نیكو اقبال كه مدارك كارشناسی تا دكتری خود در رشته اقتصاد را از دانشگاه های آلمان دریافت كرده می گوید: میزان دریافتی استادان دانشگاه ها در داخل كشور به هیچ وجه قابل قیاس با آنچه استادان در دانشگاه های خارجی دریافت می كنند نیست.
وی كه از سال 58 تحصیلات خود را به پایان رسانده و از همان سال به ایران بازگشته است می افزاید: در آلمان یك استاد دانشگاه در آغاز كار باید زیر نظر یك استاد ارشد بوده و تا زمان دریافت كرسی به عنوان دستیار كار كند؛ دراین مرحله میزان دریافتی یك استاد دانشگاه بین دو تا دو هزار و 500 یورو است در حالی كه این رقم برای یك استاد در دانشگاه های داخلی كمتر از سه میلیون تومان است.
به گفته عضو هیات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران، نه تنها در زمان حاضر كه در سال های گذشته هم با قیاس حقوق ها در ایران و خارج از كشور، بین استادان دانشگاه ها نارضایتی وجود داشت.
نیكواقبال یادآوری می كند در زمانی كه تدریس خود در دانشگاه های كشور را آغاز كرده یك استاد تمام وقت و با رده شغلی بالا حدود یك میلیون و 200هزار تومان دریافتی داشت در حالی كه این رقم برای یك استاد در دانشگاه های آلمان معادل حدود 21میلیون تومان آن زمان بود.
وی اضافه می كند كه علاوه بر این رقم، استادان در آلمان از امكانات رفاهی هم برخوردار بودند.
نیكواقبال می گوید: هم اینك یك استاد دانشگاه كه بازنشسته شده به طور متوسط سه میلیون تومان دریافتی دارد و این رقم برای یك استاد شاغل تمام وقت با سابقه بیش از 35 سال تدریس 10میلیون تومان است.
به گفته وی، در 10سال گذشته دولت در چند مرحله اقدام به افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها كرده ، با این حال یك استادیار در ابتدای كار هم اینك سه میلیون تومان حقوق دریافت می كند.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران، شرایط حقوقی اعضای هیات علمی در دانشگاه های دولتی را یكسان دانسته و می گوید: برخی استادان دانشگاه ها در زمان حاضر برای تامین معاش و هزینه های زندگی به كارهای دیگری نظیر مشاوره روی آورده اند.
وی یادآوری می كند پیشتر استادان دانشگاه ها بابت تحقیقات وجوهی را دریافت می كردند كه در زمان حاضر تا حدود زیادی این مزایا كمتر و یا قطع شده است.

**نوسانات ارز و شكاف عمیق
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركز هم می گوید: حقوق اساتید در دانشگاه های داخلی و خارجی اصلا با یكدیگر قابل قیاس نیستند.
محمد زیار افزود: نسبت دریافتی ها بین استادان ایرانی و خارجی در كشور و خارج یك به هشت است.
وی متوسط دریافتی یك استاد در دانشگاه های فرانسه را با برخورداری از متوسط سابقه تدریس حدود چهار هزار و 500یورو عنوان كرد و گفت : این در حالی است كه یك استاد دانشگاه با 22سال سابقه در ایران كمتر از پنج میلیون تومان است.
زیار این را هم اضافه می كند كه شكاف بین حقوق استادان دانشگاه های داخلی و خارجی به دنبال نوسانات اخیر بیش از پیش شده است.

**گاهی اوقات از جیب خود برای دانشجوها هزینه كنیم
حسینعلی عرب مدیر گروه علوم زیستی مقایسه ای دانشگاه تهران با 30 سال سابقه تدریس و دانش آموخته استرالیا هم می گوید: میزان حقوق اعضای هیات علمی بسته به رتبه های مختلف اعم از قراردادی، پیمانی، استادیار و دانشیار متفاوت ومتوسط كمتر از هزار یورو است.
به گفته وی، این در حالی است كه حقوق یك عضو هیات علمی در دانشگاه های خارج از كشور كمتر از 80 میلیون تومان نیست .
عرب می گوید از زمانی كه با حقوق هفت تا 10هزار تومانی كار خود را در دانشگاه های كشور آغاز كرده اگرچه میزان ریافتی فعلی وی هزار برابر این رقم شده اما با محاسبه ارزی بسیار كمتر از متوسط دریافتی استادان دانشگاه های خارجی است.
وی خاطرنشان می كند استادان دانشگاه های خارجی در كنار حقوق خود از امتیازاتی مانند بودجه های تحقیقاتی دارند كه از این مبلغ برای هزینه های سفرهای خارجی هم می توانند استفاده كنند.
به گفته عرب، یك استاد دانشگاه در دانشگاه های كشور حتی اگر به میزان دو برابر فعلی دریافتی خود حقوق بگیرد این رقم تامین كننده حتی هزینه های جاری او هم نیست.
وی این را هم گفت : در برخی موارد از جیب خودمان برای دانشجو هزینه كنیم.
به گزارش ایرنا ، دانشگاه ها مهد تربیت دانشجویانی است كه افق نگاه كشور در حوزه های مختلف متوجه آنهاست ، تربیت نخبگانی كه منشاء اثر بوده و بتوانند موتورهای محركه توسعه كشور را به حركت درآورند نیازمند تامین حداقل های استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه هاست.
**6984**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش