۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۳۶
کد خبر: 83038215
T T
۰ نفر
امارات ميزبان نشست هاي مخفيانه براي تغيير ماهيت فلسطين است

دوحه – ايرنا – پايگاه اطلاع رساني 'خليج آنلاين' فاش كرد كه رژيم امارات با هدايت و حمايت دولت آمريكا ميزبان نشست هاي مخفيانه براي تغيير ماهيت فلسطين است .

به گزارش چهارشنبه شب ايرنا ، اين پايگاه خبري در گزارشي اختصاصي نوشت : همزمان با تلاش هاي مصر براي دستيابي به آتش بس طولاني مدت در باريكه غزه ، برخي دولت هاي عربي ديگر با هدايت دولت 'دونالد ترامپ' رييس جمهوري آمريكا ديدارهاي محرمانه با هدف تغيير ماهيت فلسطين برگزار مي كنند
اين گزارش به نقل از منابع ديپلماتيك مصري مي افزايد : در ديدارهاي مخفيانه ابوظبي شماري از مسئولين دولت ترامپ و برخي شخصيت هاي فلسطيني مقيم خارج كه با محمود عباس اختلاف دارند ، شركت دارند .
اين منابع كه به دليل حساسيت جايگاه آنها حاضر به افشاي نام خود نشدند به اين پايگاه خبري گفتند : تاكنون دستكم سه جلسه تحت نظارت آمريكا برگزار شده است كه در آن برخي مسئولين اماراتي ، سعودي ، مصري و همچنين شخصيت هاي معارض فلسطيني شركت داشته اند.

*** پرونده هاي مهم
به گفته اين منابع در ديدارهاي مورد اشاره هيچ فردي از جانب دولت فلسطين يا جنبش فتح كه رياست آنها را 'محمود عباس' بر عهده دارد ، شركت نداشتند و اين به آن معناست كه اين نشست ها با مواضع فلسطيني در مورد برخي مسايل از جمله طرح 'معامله قرن' در تضاد است .
اين منابع در پاسخ به سئوال الخليج آنلاين درباره پرونده هاي مهم كه در اين نشست هاي مخفيانه بررسي مي شود ، گفتند : سفر' جراد كوشنر' و 'جيسون گرينبلات' فرستادگان ترامپ كه ماه ژوئن گذشته براي جلب موافقت كشورهاي عربي نسبت به معامله قرن به منطقه آمدند ، موفقيت آميز نبود و آنها نتوانستند سران برخي كشورهاي عربي از جمله اردن را قانع كنند.
به گفته اين منابع دولت آمريكا در جستجوي راههاي ديگري براي همكاري با دولت هاي عربي دوست خود و حاميان معامله قرن از جمله عربستان و امارات است تا از اين راه بتواند يك پايگاه عربي حامي معامله قرن ايجاد و تغيير ماهيت فلسطين را رقم بزند. چنانكه تاكنون هيچ يك از تصميم هاي ترامپ در دوره اخير درباره فلسطين از جمله در رابطه با قدس ، آوارگان و بسته شدن دفتر سازمان آزادي بخش فلسطين در واشنگتن با كوچك ترين مخالفت دولت هاي عربي مواجه نشده است موضوعي كه ترامپ را تشويق كرده است تا 70 درصد از بندهاي معامله قرن را بدون اعلام رسمي اجرا كند.
اين گزارش در ادامه مي افزايد : 'صائب عريقات ' دبيركميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين 16 سپتامبر (25 شهريور) جاري در يك گفت وگوي تلويزيوني تاييد كرد كه دولت آمريكا در عمل 70 درصد از بندهاي معامله قرن را از طريق شناسايي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، انتقال سفارت آمريكا به اين شهر و قطع كمك هاي مالي به آژانس امدادرساني و كاريابي براي آوارگان فلسطيني (آنروا) اجرا كرده است .
ترامپ از زمان به دست گرفتن مقام رياست جمهوري تصميمات زيادي براي تضعيف قضيه فلسطين گرفته است كه اولين آن شناسايي قدس به عنوان پايتخت اسراييل و توقف كمك هاي كشورش به آنروا بود و اگرچه طرح جديد دونالد ترامپ براي حل منازع فلسطين موسوم به معامله قرن به طور گسترده بر زبان ها افتاده است اما هنوز ابهامات زيادي در مورد جزييات آن وجود دارد.

*** مانع عادي سازي روابط
منابع ديپلماتيك مصري تاكيد كردند : با وجود برخي روابط و ديدارهاي مخفيانه كشورهاي عربي با اسراييل ، بعضي كشورهاي عربي مواضع تند فلسطيني ها در رد معامله قرن و بازگشت به روند صلح با اسراييل را مانع عادي سازي روابط با دولت اشغالگر مي دانند.
آنها گفتند كه برخي مسئولين عربي ماه گذشته مخفيانه به رام الله رفتند و با محمود عباس در مقر او ديدار كردند و از خواستند از روابط خود براي گفت وگوهاي مجدد با اسراييل كه از سال 2014 متوقف شده است ، كوتاه بيايد اما اين مسئله با مخالفت رييس تشكيلات خودگردان روبرو شده است .
كشورهاي عربي، مخالفت طرف فلسطيني را مانعي بر سر راه پيشبرد طرح هاي سياسي ، اقتصادي و امنيتي با رژيم صهيونيستي مي دانند و به همين دليل در پي راهكارهايي براي كنار گذاشتن كامل مسئله فلسطين هستند.
منابع ديپلماتيك گفتند : در نشست هاي ابوظبي درباره چگونگي اعمال فشار بر فلسطيني ها براي تغيير مواضع سياسي آنها نسبت به اسراييل و ايالات متحده و تغيير نگاه فلسطيني ها متناسب با طرح هاي عادي سازي مورد نظر آنها از جمله نزديكي بيشتر به رژيم اشغالگر ، تصميم گيري مي شود.
بر اساس پيش بيني اين منابع ديدارهاي محرمانه در آينده به صورت گسترده تر انجام خواهد گرفت و مقامات رژيم صهيونيستي هم به اعضاي آن اضافه مي شوند.
حكومت فلسيني تماس هاي سياسي خود با دولت آمريكا را از دسامبر 2017 و بعد از تصميم دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا مبني بر شناسايي قدس به عنوان پايتخت فلسطين قطع كرده است با اين وجود اعضاي دولت ترامپ طي ماهاي اخير سفرهاي متعددي به كشورهاي خاورميانه براي اجراي معامله قرن كه از سو برخي كشورهاي مانند عربستان و مصر حمايت مي شود ، انجام داده اند .
خاورم**1508*1859

سرخط اخبار جهان