۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 83027331
T T
۰ نفر

پیشكسوت صنعت چاپ در قطعه نام‌آوران آرام گرفت

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 83027331
پیشكسوت صنعت چاپ در قطعه نام‌آوران آرام گرفت

تهران- ایرنا- آیین تشییع اسمعیل دمیرچی پیشكسوت صنعت چاپ از مقابل ساختمان قدیم كتابخانه ملی به سوی خانه ابدی برگزار شد و پیكر این چهره نامی حوزه چاپ در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) آرام رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،حجت الاسلام رسول جعفریان رئیس كتابخانه مركزی دانشگاه تهران در آیین تشییع مرحوم دمیرچی كه با حضور جمعی از فعالان حوزه چاپ و نشربرگزار شد بر شخصیت وارسته آن مرحوم تاكید كرد.
جعفریان گفت: مرحوم دمیرچی بدون چشمداشت 60 سال از عمر پر بركت خود را در مسیر چاپ صرف آموزش و تربیت نسل جوان كرد تا چراغ راه توسعه صنعت چاپ كشور شوند.
وی افزود: این پیشكسوت صنعت چاپ به دنبال تحقق آرزویی بود كه پنجاه سال برای آن تلاش كرد و ثمره آن موزه ای شد كه امروز می توان به آن بالید.
این استاد دانشگاه اظهار كرد: بخشی از اشیای این موزه اهدایی دمیرچی و دوستان وی است و باید موزه را احیا كنیم و نام گذاری موزه چاپ به نام دمیرچی، كمترین كاری است كه می توان برای جبران زحمات وی كرد.
مدیر عامل خانه كتاب در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا مرحوم دمیرچی را راوی صادق تاریخ صنعت چاپ ایران خواند كه با انگیزه به دنبال جمع آوری تاریخ شفاهی این حوزه بوده تا سیر تحول و تطور صنعت چاپ را به نسل جدید معرفی كند.
نیكنام حسینی پور افزود: متاسفانه بروكراسی های موجود اجازه نداد آرزوی موزه صنعت چاپ در زمان حیات وی محقق شود اما می توان با هماهنگی نهادهای مرتبط خانه ایشان كه در منطقه تاریخی سی تیر واقع شده است را به موزه صنعت چاپ تبدیل كرد.
وی با اشاره به دیدارهای اخیر مجموعه عوامل خانه كتاب با مرحوم دمیرچی افزود: در ماه های اخیر مرحوم دمیرچی تاریخچه موزه را مكتوب كرد و قرار بود به صورت سند در خانه كتاب منتشر شود. تلاش می كنیم در چهلمین روز درگذشت وی این سند را در قالب كتاب منتشر كنیم.
مدیر عامل خانه كتاب افزود: افراد انگشت شماری همانند مرحوم دمیرچی وجود دارند كه با چنین انگیزه و پشتكاری به دنبال معرفی صنعت چاپ به نسل جدید باشند و شاید تا سالها شاهد حضور چنین فردی نباشیم.
اسماعیل دمیرچی نویسنده و پیشكسوت حوزه صنعت چاپ و نشر جمعه 16 شهریور ماه در سن 85 سالگی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.
دمیرچی در سال 1312 در تهران زاده شد و از سال 1331 به كار در چاپخانه‌های مختلف، از جمله چاپخانه‌های علمی، تابان، بانك ملی و روزنامه اطلاعات پرداخت.
وی نقش مهمی در فضای آكادمیك و تولید مباحث علمی حوزه چاپ و نشر داشت كه می توان به تالیف كتاب های «آشنایی با صنعت چاپ»، «تاریخ چاپ سنگی»، «گفت و گو با قبیله چاپ»، «هویت‌های پایدار»، «آزمون‌های خاكستر شده » و «یادداشت‌های جاافتاده» اشاره كرد.
كتاب «آشنایی با صنعت چاپ» در بیست و یكمین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و همچنین از كتاب «تاریخ چاپ سنگی» او به عنوان اولین كتابی كه دقیقا به موضوع چاپ سنگی می‌پردازد، یاد می‌شود.
فراهنگ**9031** 1701
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ