۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۱
کد خبر: 83027128
T T
۰ نفر

توسعه نامتناسب سردخانه ها در آذربايجان غربي

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۱
کد خبر: 83027128
توسعه نامتناسب سردخانه ها در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- در حالي كه ظرفيت يك ميليون تني سردخانه هاي ميوه در آذربايجان غربي از سطح نياز اين استان فراتر رفته، 360 سردخانه جديد نيز در حال احداث است؛ طرح هايي كه با توجه به وضعيت موجود به تغيير كاربري نياز دارد تا از هدررفت سرمايه جلوگيري شود.

به گزارش ايرنا آذربايجان غربي با توليد سالانه يك ميليون و 200 هزار تن ميوه يكي از قطب هاي كشاورزي كشور به شمار مي رود و از سوي ديگر موقعيت ممتاز مرزي، امكان صادرات ميوه اين استان به كشورهاي همسايه را به ويژه در نيمه دوم سال فراهم كرده است.
به گفته كارشناسان حدود 25 درصد از ميوه توليدي استان به صورت تازه خوري مصرف شده و مابقي آن تنها نصيب بخشي از سردخانه ها مي شود؛ اگرچه نبود بازاريابي مناسب و برخي ديگر از موانع نيز صادرات ميوه اين استان را محدودتر كرده است.
بر همين اساس بيشتر سردخانه ها يا مورد بي مهري صاحبانشان قرار گرفته يا به دليل توسعه نامتناسب با تعطيلي و ورشكستگي دست به گريبان است؛ تا جايي كه برخي از صاحبان اين سردخانه ها، به جاي نگهداري ميوه به دنبال كرايه دادن محوطه ها براي برگزاري جشن هاي عروسي هستند.

** ظرفيت فراتر از نياز
رييس اتحاديه سردخانه داران آذربايجان غربي با اشاره به وجود 340 سردخانه با يك ميليون تن ظرفيت در اين استان، گفت: ظرفيت سردخانه هاي ميوه فراتر از نياز استان مي باشد.
مراد آقابالازاده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه كرد: تعداد زيادي سردخانه نيز در سطح استان در حال احداث است كه با اضافه شدن آنها به سردخانه هاي در حال بهره برداري، وضعيت اين صنعت در استان وخيم تر مي شود.
آقابالازاده با اشاره به اينكه سردخانه‌هاي استان توانايي نگهداري كوتاه مدت ميوه هايي چون گيلاس، شليل، هلو و زردآلو را دارد، گفت: محصول غالب باغ هاي آذربايجان غربي انگور و سيب بوده و با توجه به ماندگاري بالا، عمده ميوه دپو شده در سردخانه‌هاي استان سيب است.
رييس اتحاديه سردخانه ‌داران آذربايجان غربي اصلي ترين مشكل سردخانه ‌داران را صدور مجوز تاسيس سردخانه‌هاي جديد و بيش از حد ظرفيت ميوه استان دانست و اظهار داشت: در بهترين زمان حدود 700 هزار تن ميوه در سردخانه هاي استان دپو مي‌شود و 250 هزار تن ظرفيت خالي باقي مي‌ماند.
آقابالازاده اضافه كرد: امسال با توجه به بروز حوادث غيرمترقبه، حدود 750 هزار تن ميوه در استان توليد شده و 250 هزار تن از آن به صورت تازه خوري مصرف مي شود؛ در نتيجه تنها نيمي از ظرفيت سردخانه هاي استان با ميوه پر خواهد شد.
وي با بيان اينكه ظرفيت سردخانه هاي استان در نيمي از سال خالي است، ادامه داد: وجود ظرفيت هاي خالي سردخانه هاي استان نشان از آن دارد كه احداث سردخانه جديد فاقد توجيه اقتصادي است و سرمايه گذاران بايد در بخش هاي ديگري چون سورت و بسته بندي محصولات سرمايه گذاري كنند.
رييس اتحاديه سردخانه‌داران آذربايجان غربي بر هم خوردن نظم اقتصادي در اين صنعت را از ديگر مشكلات سردخانه داران استان عنوان كرد و گفت: متاسفانه سردخانه داران به خاطر جذب مشتري به هر نحو ممكن، قيمت هاي پايين تري از نرخ مصوب اتحاديه ارائه مي كنند تا از اندك درآمد آن بهره ببرند.
آقابالازاده با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور، تحريم ها و نرخ ارز نيز اظهار داشت: افزايش قيمت دلار باعث بالا رفتن هزينه هاي جاري و تعمير سردخانه‌ها شده و گاز سردخانه كه محصولي وارداتي است با قيمت هاي بسيار بالا تامين مي شود.
وي با بيان اينكه حمايت خاصي از سردخانه هاي استان صورت نمي گيرد، اذعان كرد: صاحبان 50 تا 60 درصد سردخانه هاي استان كه پس از سال 1385 تسهيلات بانكي مختلف براي گذران امور اخذ كرده اند، در بازپرداخت اين تسهيلات با مشكلات عديده مواجه هستند.
رييس اتحاديه سردخانه ‌داران آذربايجان غربي از تبديل شدن برخي سردخانه هاي استان به تالارهاي عروسي نيز خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه سردخانه داران استان با حمايت هاي ويژه دولتي بتوانند در همان محيط و با تغيير كاربري نسبت به ايجاد واحدهاي تبديلي و تكميلي كشاورزي اقدام كنند.
آقابالازاده با تاكيد بر اينكه دولت سردخانه داران را موظف به دريافت 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده از كشاورزان كرده است، افزود: متاسفانه دريافت ماليات بر ارزش افزوده از كشاورزان و پرداخت آن به دولت به ضرر كشاورزان است و كشاورزان قادر به پرداخت ماليات نيستند.

** ضرورت تغيير كاربري سردخانه هاي در حال احداث
مدير صنايع جهاد كشاورزي آذربايجان غربي هم از صدور مجوز تاسيس براي 360 سردخانه ميوه جديد در اين استان خبر داد.
پرويز تومرايي در گفت ‌و گو با ايرنا اظهار داشت: سردخانه هاي جديد كه مجوز براي تاسيس آنها در سال هاي گذشته صادر شده است، ظرفيتي بالغ بر يك ميليون تن دارد كه با افزوده شدن همه آنها به سردخانه هاي فعال استان، ظرفيت دپوي ميوه در سردخانه ها به 2 ميليون تن خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه اين سردخانه ها از 10 تا 85 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، اذعان كرد: همه اين سردخانه ها بايد پالايش شده و تنها به سردخانه هاي بالاي 40 درصد پيشرفت فيزيكي اجازه ادامه روند ساخت داده شود؛ مابقي آنها با تغيير كاربري براي صنايع ديگر زيرمجموعه بخش كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد.
مدير صنايع جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينكه به جز موارد معدود، تنها سيب درختي در سردخانه هاي استان طي 6 ماهه دوم سال نگهداري مي شود، بيان كرد: سال گذشته با وجود برداشت يك و ميليون و 200 تن سيب از باغ هاي استان تنها 700 هزار تن آن وارد سردخانه هاي استان شد و مابقي ظرفيت فعلي سردخانه ها خالي بود.
مدير صنايع جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينكه باغ هاي استان سودآور نيست، اظهار داشت: متوسط توليد باغ ها استان 24 هزار تن در هكتار بوده كه بسيار پايين تر از استانداردهاي جهاني است و همين امر نشان دهنده وضعيت نامناسب اقتصادي بخش باغي استان مي باشد.
تومرايي، با تاكيد بر بازسازي باغ هاي استان با هدف بارآوري بهتر، گفت: عمده مشكل سردخانه هاي استان كمبود ميوه توليدي است و باغداران استان با نوسازي، بازسازي و اصلاح ارقام درختي مي توانند علاوه بر افزايش توليد ميوه و فعال سازي صنعت سردخانه اي استان، سودآوري خود را نيز افزايش دهند.
وي همچنين با اشاره به وضعيت استراتژيك آذربايجان غربي براي اتصال به بازارهاي جهاني و اروپايي نيز گفت: باغداران ساير استان هاي كشور نيز مي توانند براي دپوي ميوه هاي صادراتي خود از سردخانه هاي استان استفاده كنند.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي داراي 120 هزار هكتار باغ بارور بوده كه توليد يك ميليون و 200 هزار تن محصول از اين باغ ها ثبت شده است؛ از كل اراضي باغي استان نيز 21 هزار و 500 هكتار به كشت محصولات هسته دار اختصاص يافته است و سالانه 180 هزار تن محصول از آنها برداشت مي شود.
7125/3072

سرخط اخبار استان‌ها