۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۱۷
کد خبر: 83027005
T T
۰ نفر
امارات خواستار بازنگري سياست  عربها در قبال سوريه شد

دوحه- ايرنا– يك روز بعد از برگزاري موفقيت آميز اجلاس سه جانبه ايران، روسيه و تركيه درباره سوريه، امارات متحده عربي متحده در واكنش به اين نشست، خواستار بازنگري در سياست كشورهاي عربي پيرامون دمشق شد.

به گزارش شنبه شب ايرنا ، 'انور قرقاش' وزير مشاور در امور خارجي امارات، كاهش نقش كشورهاي عربي در تحولات سوريه را نگران كننده خواند و درس هاي بحران سوريه براي اعراب را تلخ ارزيابي كرد.
قرقاش در توئيتي ، نوشت : كاهش نفوذ و نقش كشورهاي عربي در بحران سوريه نيازمند بازنگري جدي و كامل و درس هايي است كه بايد با تلخي و عقلانيت آنها را آموخت .
وي افزود : دور نگاه داشتن ادلب از درگيري خونين كه غير نظاميان را به خطر مي اندازد اولويت اين كشور و جامعه جهاني است .
مقام اماراتي فروردين ماه امسال هم بعد از نشست سران سه كشور ايران ، تركيه و روسيه درباره تحولات سوريه ، از اينكه جهان عرب از تلاش هاي حل بحران سوريه كنار گذاشته شده و نقش طرفهاي غيرعربي در منطقه افزايش يافته است، ابراز تاسف كرد.
او اظهار داشت : نشستي كه ميان روساي جمهور روسيه، ايران و سوريه بدون حضور طرفهاي سوري و عربي برگزار شد نمايانگر اوضاع كنوني جهان عرب است.
قرقاش17 خرداد ماه امسال هم در مصاحبه اي به اشتباه بودن تصميم براي اخراج سوريه از اتحاديه عرب اعتراف كرد .
او اذعان كرد : فكر مي‌كنم بيرون انداختن سوريه از اتحاديه عرب اشتباه بود و به معني آن بود كه ما از هيچ اهرم سياسي و هيچ كانال بازي برخوردار نخواهيم بود و نمي‌توانيم يك برنامه عربي براي حل مسئله سوريه ارائه دهيم.
اتحاديه عرب نوامبر سال 2011، همزمان با فشارهاي غرب بر نظام قانوني سوريه عضويت اين كشور را به حالت تعليق درآورد
اجلاس سه جانبه تهران ديروز(جمعه) با انتشار بيانيه اي به كار خود پايان داد و روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه در اين بيانيه بر پايبندي خود به حاكميت و تماميت ارضي سوريه و همچنين اهداف و اصول منشور ملل متحد تاكيد و تصريح كردند كه اين اصول از سوي همگان بايد محترم شمرده شود.
روحاني رئيس جمهوري ايران، پوتين رئيس جمهوري روسيه و اردوغان رئيس جمهوري تركيه در پايان نشست سه جانبه صلح سوريه در تهران بر عزم خود مبني بر ادامۀ همكاري براي نابودي گروه هاي تروريستي تاكيد كرده و با اعلام رضايت از دستاوردهاي روند آستانه تنها راه حل بحران سوريه را فرآيند سياسي و مذاكره دانستند.
در پايان اين اجلاس بيانيه مشترك 12 ماده اي در خصوص تحولات سوريه و همكاري سه كشور براي پايان دادن به بحران جنگ داخلي در اين كشور منتشر شد.
نشست تهران سومين اجلاس ميان سه كشور محسوب مي شود. نشست هاي پيشين در سوچي و آنكارا برگزار شده بود
شبك**خاورم**1508**1708
۰ نفر

سرخط اخبار جهان