۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83022203
T T
۰ نفر

حاشيه نا امن محتكران -الهام بابايي**

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83022203
حاشيه نا امن محتكران -الهام بابايي**

خرم آباد - ايرنا - نوسانات ارز و سكه براي برخي ها كه ولع سودجويي شان تمامي ندارد بهانه اي شد تاجيب هايشان با سرمايه هاي ملي مردم پر شود اما تشديد بازرسي هاي ميداني و كشف صدها انبار احتكار كالا در كشور موجب شد حاشيه امن محتكران از بين رود.

با گشتي در بازار به راحتي مي توان دريافت اقلام خوراكي و لوازم خانگي همچون گذشته عرضه نمي شود و رونق بازار اين كالاها رو به كاهش است.
از چندين مغازه دار و فروشنده كه علت را جويا مي شوم، نبود كالا و اجناس را بهانه مي كنند، اينكه همه چيز رو به اتمام است و همين هايي هم كه موجود است را بايد با منت و هزاران تشكر و با هر قيمتي كه آنها مي گويند خريداري كرد.
آنچنان فضاي بازار را به مرگ گرفته اند كه خريداران به تب راضي شوند و خريد خود را با قيمت هاي غيرواقعي انجام دهند.
اما عملكرد گشت هاي بازرسي بازار و كشف چندين تن اقلام اساسي از جمله برنج، چاي، روغن خوراكي، پودر شوينده، آهن و ميلگرد و حتي انبارهاي احتكار لاستيك سخن ديگري است، حرفي بر خلاف نبودن هاي برخي فروشندگان و مطابق ميل محتكران و سودجويان، همانهايي كه ارزش اقتصادي ملي را ناديده گرفته و جيب هاي بي ته خود را پر مي كردند اين روزها با گشت هاي بازرسي و تيم هاي تعزيراتي نقره داغ مي شوند.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نيز در جلسه ستاد تنظيم بازار عدم عرضه لوازم خانگي را از مشكلات فعلي بازار دانست و اشاره كرد عمده مغازه هايي كه نمايندگي يك برند معتبر هستند از ارائه كالا امتناع كرده بودند كه با انبارگرداني و اطلاع از موجودي انبار اين واحدها، ملزم به فروش شدند.
بايد گفت گراني، نبود اقلام اساسي و مساله تحريم اين روزها تحليل هاي متفاوتي دارد كه يكي از رايج ترين آنها، اقدام برخي افراد سودجو در بازارهاي مختلف و ناامني در عرضه كالاهاي مورد نياز مردم است.
همين برداشت و ايجا ناامني رواني موجب شده بسياري از مردم اين مساله را به اظهارات گاه و بيگاه رييس جمهور آمريكا پيوند زده و نااميدانه منتظر كمبود هرگونه كالايي در بازار باشند.
بهم ريختگي روحي و ناتواني در تحليل مسايل، برخي را به اين ديدگاه سوق داده كه بايد تا مي توان كالاهاي موجود را انبار كرد و هرآنچه در سطح بازار وجود دارد ، خريداري نمود.
در اين ديدگاه مهم نيست چه چيزي خريداري مي شود، مهم اين است كه هر آنچه امروز خريد و دپو شود در آينده ، مي توان با عرضه آن در بازار پادشاهي و كسب درآمد كرد كه مصداق اين رفتار سودجويانه ماه گذشته در خصوص بازار سكه رخ داد و در نهايت منجر به شناسايي و دستگيري سلطان سكه در تهران شد.
برخي نيز خريد و انبار كالاهاي اساسي و غير اساسي را نه با ديدگاه تجارت و كسب و كار، بلكه با هدف تامين مايحتاج خانواده و اطرافيانشان در دراز مدت انجام مي دهند.
با گشتي در بازار به راحتي مي توان دريافت همه چيز هست، زياد هم هست اما نظارت بر قيمت گذاري ها و توزيع تا حدودي كم رنگ و موجب سواستفاده برخي شده است.
بازار رنگارنگ تابستان در محصولات صيفي، سبزي و ميوه، گوشت و مرغ گرفته تا ويترين و دكورهاي پرزرق و برق لوازم و ابزار خانگي، پوشاك و حتي برخي اشيا لوكس چشم نوازي مي كند اما چرا عده اي اصرار دارند بازار را قحطي زده و يا در تهديد كمبودها معرفي كنند؟
متاسفانه برخي افراد سود جود با احتكار كالاها و اقلام مختلف بازار را دچار التهاب كرده اند و با عدم ارائه نياز مردم در بازار به نوعي خودتحريمي را در نقاط مختلف رواج داده اند چرا كه اين بار نبود و يا كمبود برخي مايحتاج نه به دليل مشكل تحريم بلكه به علت انبار كردن اين كالاها و نبود نظارت كافي بر رفتار سودجويان است.
محتكران كالاهاي اساسي، به اين امر دامن زده و مردم را از نظر رواني آماده مي كنند تا اجناس مورد نيازشان را با هرقيمتي كه آنان نرخ گذاري كرده اند، خريداري كنند.
در اين راستا خودتحريمي محتكران موجب شده كالاهاي اساسي عليرغم وجود در بازار از ديد بازرسان و مردم پنهان بماند تا در زمان معين بتوانند با تعيين نرخ در اين خصوص، سودكلاني به جيب بزنند.
متاسفانه فضاي رواني منفي در جامعه ايجاد شده و مردم نسبت به نبود برخي كالاها دچار ترس شده اند كه اطلاع رساني و آگاه سازي مردم در خصوص وضعيت فعلي بازار ضروري است چرا كه جامعه بايد بداند كالاهاي اساسي همچون گذشته وجود دارد اما عده اي به دليل كسب سود بيشتر از ارائه و عرضه آن امتناع مي كنند.
بدون شك بسياري از مشكلات را خود افراد ايجاد مي كنند كه با باور شايعات در خصوص نبود كالاهاي اساسي، به اين امر دامن مي زنند و همين شايعات و شرايط كشور موجب بروز حاشيه امن براي برخي سودجويان شده تا به راحتي احتكار كنند.
7269/6060
خبرنگار ايرنا

سرخط اخبار استان‌ها