۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 83017479
T T
۰ نفر
بزرگان فرهنگ و ادب خوي بايد به مردم جهان معرفي شوند

اروميه- ايرنا- عضو هيات علمي گروه ادبيات فارسي دانشگاه تهران با اشاره به جايگاه برگزاري همايش هاي فرهنگي و علمي در شناساندن و توسعه شهر خوي گفت: همايش هاي سالانه شمس ومولانا باعث مورد توجه قرار گرفتن ملي وجهاني اين شهر شده اما نبايد اين همايش به شمس خلاصه شود چرا كه خوي بزرگان زيادي نظير عباس زرياب، آيت الله العظمي خويي و امين رياحي دارد كه هركدام از آنها در معرفي جهاني اين شهر موثر هستند.

ايرج شهبازي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: عباس زرياب خويي از مفاخر تراز اول كشور در حوزه فلسفه و حكمت و ادبيات است و اگر خوي به جز زرياب كسي را نداشت، ‌كافي بود كه شهري فرهنگي و عالم پرور معرفي شود.
وي اضافه كرد: حضور تعداد زيادي از انديشمندان داخلي و خارجي در حوزه هاي فلسفه، عرفان، ادبيات و هنر در همايش شمس باعث ايجاد گفتمان فرهنگي و انديشه مي شود.
وي شناخت كافي شمس تبريزي و شناساندن آن را وظيفه مسوولان و شهروندان خوي عنوان كرد و ادامه داد: توجه به ابعاد مختلف فكري و شخصيتي شمس در اين روزگار خيلي موثر است.
عضو هيات علمي گروه ادبيات فارسي دانشگاه تهران، وجود نزاع، خشم و خشونت مذهبي در منطقه خاورميانه و جهان را يادآوري كرد و گفت: شمس تبريزي به شدت با اين گونه تعصبات مذهبي مخالف بود و خدامحوري در هر مذهبي را يادآور مي شد كه تبيين اين تفكر والا، تبليغ كننده فرهنگ صلح است.
به گزارش ايرنا چهارمين همايش بين المللي و جشنواره ملي شمس و مولانا از پنجم شهريور سال جاري شروع شد و شامگاه چهارشنبه/هشتم شهريور/ با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و استاندار آذربايجان غربي در بارگاه شمس تبريزي/خوي/ به پايان رسيد.
7129/2093

سرخط اخبار استان‌ها