۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 83007443
T T
۰ نفر
قانون شكني زيادي در كميسيون شهرداري ها اتفاق مي افتد

تهران- ايرنا- رئيس دادگستري كل استان تهران گفت: در كميسيون هاي شهرداري ها قانون شكني زيادي اتفاق مي افتد و آنگونه كه انتظار است در كميسيون ها تصميم گيري نمي شود كه در نتيجه مشكلاتي ايجاد مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، غلامحسين اسماعيلي روز دوشنبه در سومين نشست هم انديشي تخصصي قضات ديوان عدالت اداري و دادگستري كل استان تهران با موضوع كميسيون ماده ١٠٠ قانون شهرداري ها، افزود: همگان به ايرادات قانون شهرداري ها و به ويژه ماده 99 و 100 معترف هستند اما كسي كاري نمي كند و گوش شنوايي نيست.
رئيس كل دادگستري استان تهران ادامه داد: گاهي براي ١٠٠ متر اضافه بنا يك مقدار جريمه داده مي شود و در پرونده ديگري براي همين ميزان اضافه بنا مقادير بيشتري جريمه درنظرگرفته مي شود و اين تفاوت در آرا مشكل ساز است بنابراين بايد آراي كميسيون ها و تخلفات جمع آوري شود.
اسماعيلي افزود: عضو قضايي كميسيون نبايد همرنگ ساير اعضا شود زيرا تنها كسي كه در اين كميسيون منفعتي نمي برد، عضو قضايي است و اين فرد بايد بتواند ساير اعضا را در تصميمات با خود همراه كند و نتيجه تصميمات اجراي قانون و بازدارندگي از تخلفات باشد.
وي با بيان اينكه در رسيدگي هاي قضايي در كميسيون هايي كه قضات حضور دارند، شان قاضي تفاوتي ندارد، خاطرنشان كرد: قاضي مظهر قانونمداري در جامعه است و عدالت محوري، عدالت خواهي، بي طرف بودن و دفاع از حقوق مردم خصوصيات يك قاضي است.
رئيس كل دادگستري استان تهران اظهار داشت: براي رعايت شان و جايگاه قاضي الزاماتي وجود دارد كه بايد مدنظر قرار گيرد و اولين آن علم و اشراف به قانون است اما زماني كه به عنوان قاضي وارد يك كميسيون مي شويم به صرف دانش حقوقي و قوانين نبايد اكتفا كرد و بايد اطلاعات لازم و تخصصي كميسيون همچون مسائل شهرسازي را كسب كنيم.
اسماعيلي اضافه كرد: بايد رأيي كه قاضي در صدور آن مشاركت مي كند، بر مبناي قانون و مقررات باشد. عضو قضايي كميسيون بايد نقش محوري در رعايت قانون و مقررات توسط ساير اعضا را هم ايفا كند.
وي با بيان اينكه عضو قضايي كميسيون بايد نماد مقابله با قانون شكني باشد، افزود: قاضي كميسيون بايد به ساير اعضا آموزش عملي و نظري قوانين را ارائه كند.
وي اضافه كرد: براي اينكه اختلاف در آرا كاهش يابد، روشي در كميسيون هاي مشابه ابداع كردم و آن اين است كه صورتجلسه اي بنويسيم و آرا و تخلفات را در آن درج كنيم تا در موارد مشابه به آن مراجعه شود.
سومين نشست هم انديشي تخصصي قضات ديوان عدالت اداري و دادگستري كل استان تهران با موضوع كميسيون ماده ١٠٠ قانون شهرداري ها با حضور رئيس ديوان عدالت اداري، رئيس دادگستري استان تهران، دادستان هاي عمومي و انقلاب، قضات نماينده كميسيون ماده ١٠٠ و قضات ديوان عدالت اداري عصر امروز در ديوان عدالت اداري برگزار شد.
اجتمام*٣٢٢٩*1834

سرخط اخبار جامعه