۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 83000256
T T
۰ نفر
العبادی: پایبندی عراق به تحریم ها منحصر به تعامل دلاری است

بغداد – ایرنا – نخست وزیر عراق در توضیح برداشت هایی كه از سخنان چند روز قبل وی شد گفت كه موضع دولتش در خصوص تحریم های آمریكا علیه ایران، فقط محدود به تعامل با دلار است و شامل امور دیگر نمی شود.

به گزارش ایرنا، 'حیدر العبادی' عصر دوشنبه در پایان نشست هیات دولت عراق به خبرنگاران گفت كه در تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران فقط در حوزه دلار با ایران تعامل نخواهیم كرد اما فراتر از این پایبندی به تحریم ها نخواهیم داشت.
وی همچنین تاكید كرد كه عراق اجازه استفاده از خاك خود برای تعدی به همسایگان را نخواهد داد.
نخست وزیر عراق سه شنبه هفته گذشته پس از نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران، اظهاراتی داشت كه رسانه ها آن را به معنای پایبندی كامل به تحریم های آمریكا علیه ایران دانستند، امری كه موجی از اعتراض در میان شخصیت های سیاسی، احزاب، گروهها و فعالان فضای مجازی این كشور را دربرداشت.
اما شورای امنیت ملی عراق روز دوشنبه در نشست خود با رد تفسیرهای اشتباه از سخنان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق درخصوص تحریم های ضد ایرانی بر اهمیت حفظ روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد.
این شورا به ریاست حیدرالعبادی در بیانیه ای بر عمق روابط با جمهوری اسلامی و منافع مشترك میان دو كشور و اهمیت حفظ آن تاكید كرد.
درهمین حال 'سعد الحدیثی' سخنگوی دولت عراق نیز روز یكشنبه در یك اظهارنظر رسانه ای، تحریم اقتصادی علیه ملت ها را اقدامی ظالمانه و نادرست برای حل مشكلات خواند.
وی با توضیح مواضع اخیر حیدرالعبادی گفت نخست وزیر عراق موضع دولت این كشور در خصوص نادرست بودن گزینه تحریم و زیان آور بودن آن برای مردم را تشریح كرد.
الحدیثی خاطر نشان كرد: همانطور كه العبادی گفت عراق این تحریم ها را نادرست می داند اما تنها بخش خاصی از آن كه مربوط به تعاملات مالی و حواله های بانكی و عدم تعامل با دلار است را به ناچار اجرا می كند.
بانك مركزی عراق نیز روز جمعه بخشنامه ای صادر كرد كه بر اساس آن تعامل یورویی بانك های این كشور با همتایان ایرانی مشكلی نخواهد داشت.
در این بخشنامه بر 'تداوم' ممنوعیت تعامل دلاری با بانك های ایرانی تاكید شده اما آمده است كه 'كار با یورو بر اساس مقتضیات تعامل با بانك مركزی اروپا و بانك هایی كه با این ارز خارجی كار می كنند خواهد بود'.
از سوی دیگر 'قاسم الاعرجی' وزیر كشور عراق نیز تاكید كرد كه هیچ نقطه ای از گذرگاه های مرزی با ایران بسته نشده و نخواهد شد و مرز تجاری با ایران كاملا باز است.
در پی انتشار شایعاتی مبنی بر بسته شدن برخی نقاط مرزی میان دو كشور، شبكه رصد عراق روز یكشنبه در صفحه توییتر خود از قول «قاسم الاعرجی» خبر داد كه مرزها همچنان باز است و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.
وزیر كشور عراق گفت هیچ گذرگاه مرزی با ایران بسته نخواهد شد.
وی همچنین توضیح داد كه اقدام های ضد ایرانی آمریكا شامل بستن گذرگاه ها و ممنوعیت واردات از ایران نیست بلكه تنها به عدم تعامل دلاری میان دو كشور مربوط می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا در عین حال حاكی است كه حذف دلار از معاملات دو كشور امر تازه ای نیست و از چند سال پیش انجام می شده است.
خاورم *4*353*380*

سرخط اخبار جهان