۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۴
کد خبر: 82994126
T T
۰ نفر
خبرنگاران در قوانين تامين اجتماعي مورد توجه قرار گيرند

تهران -ايرنا- يك روانشناس گفت: خبرنگاري نسبت به بسياري از مشاغل از استرس و فشار رواني و روحي بيشتري برخوردار است، بنابراين به عنوان يك شغل سخت و زيان آور بايد در قوانين تامين اجتماعي بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

عليرضا احمديان روز سه شنبه در آستانه روز خبرنگار (17مرداد) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: فردي كه حرفه خبرنگاري را انتخاب مي كند، داراي ويژگي هاي خاصي است كه از آن جمله مي توان به برون گرا بودن، حقيقت جو و جست و جو گر و اهل اكتشاف و شجاع بودن اشاره كرد، خبرنگار در عين حال به مردم و كشور خود علاقه مند است.
وي ادامه داد: خبرنگار به دليل داشتن اين روحيه ها و خصوصيات براي پيشرفت و توسعه كشورش و بيان حقايق ريسك مي كند و با اينكه از حقوق و منافع كمتري برخوردار است، اما موانع توسعه را بيان مي كند، بنابراين تكريم چنين جايگاهي بسيار مهم است، چرا كه آنها به نوعي ايثار مي كنند.
اين روانشناس افزود: بسياري از صاحبنظران و انديشمندان، خبرنگاري را در زمره مشاغل سخت و زيان آور قلمداد مي كنند چرا كه با هزاران افكار و ايده مختلف تماس دارند. مذاكره مي كنند و گاهي حتي بيان برخي از واقعيت ها و نظرات و ايده ها منجر به طرد شدن آنها مي شود و به همين دلايل است كه تحت فشارهاي رواني و روحي متعددي قرار دارند.
وي گفت: در برخي كشورها خبرنگاران سوپاب اطمينان هستند. در كشورهاي پيشرفته پيش از اينكه از پليس و ديگر موارد امنيتي استفاده كنند، از اهرم هاي شفاف سازي و به خصوص اطلاع رساني كه توسط خبرنگاران انجام مي شود استفاده مي شود، به همين دليل است كه خبرنگاران بايد مورد تكريم قرار گيرند و اين حرفه در جامعه از مشاغل با عزت محسوب شود و خبرنگاران همواره مورد توجه مردم و مسئولان هستند.
احمديان تاكيد كرد: خبرنگاران يار دوازدهم تيم توسعه و پيشرفت جوامع هستند و مي توانند در ايجاد توسعه پايدار نقش مهمي ايفا كنند.
اين روانشناس با تبريك روز خبرنگار و پاسداشت تلاش آنها در عرصه اطلاع رساني به خبرنگاران توصيه كرد، به دليل پيچيدگي تهيه گزارش و خبر و تحمل استرس روحي بيشتر مراقبت سلامت خود باشند. در روند تهيه خبر و گزارش حوصله بيشتري به خرج دهند و با استفاده از تكنيك هاي روانشناسي و بهبود شرايط زندگي و كار، ضمن آماده بودن براي شرايط حساس كار خبري، تاب آوري خود را بالا ببرند و همچنان سنگر مقدس اطلاع رساني را در كنار تنش هاي موجود آن حفظ كنند.
17 مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمي، خبرنگار ايرنا كه در سال 1377 و در پي حمله گروه طالبان به مزار شريف افغانستان شهيد شد، به نام روز خبرنگار نامگذاري شده است.
اجتمام *2181 * 3063

سرخط اخبار جامعه