۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82968625
T T
۰ نفر
تركیه باید به ایران در مقابله با تحریم آمریكا كمك كند

آنكاراـ ایرناـ حسن اونال تحلیلگر مسائل خاورمیانه و استاد روابط بین الملل دانشگاه آتیلیم آنكارا گفت: تركیه باید به ایران برای مقابله با تحریم ها و تهدیدهای آمریكا كمك كند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، اونال در مصاحبه با خبرنگار تلویزیون اولوسال اظهار كرد: تحریم های یك جانبه آمریكا علیه ایران بدون تصویب شورای امنیت سازمان ملل قابل اجرا از سوی هیچ كشوری نیست و تركیه نیز نباید آن را اجرا كند.
وی تاكید كرد: دولت كنونی ایران به ریاست جمهوری حسن روحانی، به طور كامل نسبت به این تهدیدها آگاهی دارد و به باور من، به سهولت از این شرایط سخت گذر خواهد كرد.
وی با بیان این كه دولت ایران صاحب تجارب قابل قبولی در پاسخگویی به خواسته های ملت خود است، اضافه كرد: دولت ایران از توان لازم برای برقراری امنیت و ثبات در سطح كشور خود برخوردار است.
اونال همچنین گفت: 'مشكلات اقتصادی ایران باعث بروز برخی نارضایتی ها در جامعه این كشور شده است كه به اعتقاد من تحریم ها و فتنه های اقتصادی آمریكا در نابسامانی اقتصادی و ایجاد این اعتراضات موثر بوده است.'
وی با اشاره به تلاش آمریكا و رژیم صهیونیستی برای سرنگونی حكومت در ایران افزود: آنها در این خصوص از هر ابزاری استفاده می كنند به طوری كه امروز آمریكا از متحدان خود خواهان توقف خرید نفت از ایران شده است كه این خواسته كاخ سفید غیر قابل قبول است.
به گزارش ایرنا، مقامات آمریكایی اعلام كرده اند كه خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریكا خواهند شد.
تعلیق تحریم های نفتی كه از زمان خروج آمریكا از برجام و عهدشكنی رییس جمهوری این كشور اعلام شد، تا 13 آبان ادامه می یابد.
تحریم های ثانویه آمریكا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران كه مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واكنش منفی كشورهای مختلف شده به طوری كه تعدادی از كشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از كشورها نیز اعلام كرده اند كه آن را اجرا نخواهند كرد.
نهاد زیبكچی وزیر سابق اقتصاد تركیه چندی پیش طی مصاحبه ای در آنكارا با اشاره به اعلام آمریكا مبنی بر لزوم توقف خرید نفت ایران از سوی كشورهای مختلف تا ماه نوامبر افزود: این تصمیم مربوط به وزارت تجارت خارجی آمریكاست و ربطی به تركیه ندارد.
وی بیان كرد: ما به هیچ چیزی خارج از منافع ملی تركیه تن نمی دهیم و آن را به رسمیت نمی شناسیم.
وی با بیان این كه خارج از مصوبات سازمان ملل، تنها به منافع ملی تركیه فكر می كنیم، گفت: ما همواره بر این اساس تصمیم می گیریم.
وزیر اقتصاد تركیه تاكید كرد: ما تلاش می كنیم كه كشور دوست و برادرمان ایران در خصوص این موضوعات دچار مشكل و ضرر نشده و قربانی ناعدالتی نشود.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان