۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 82966074
T T
۰ نفر

وزیر خارجه انگلیس استعفا كرد

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 82966074
وزیر خارجه انگلیس استعفا كرد

لندن - ایرنا - دفتر نخست وزیری انگلیس روز دوشنبه اعلام كرد بوریس جانسون وزیر امور خارجه این كشور استعفا كرده است.

به گزارش ایرنا، در بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس آمده است كه «ترزا می» با در خواست استعفای جانسون موافقت كرده و جانشین او به زودی تعیین خواهد شد.
این دومین استعفا در كابینه انگلیس ظرف 24 ساعت گذشته و در اعتراض به برنامه «می» درباره خروج از اتحادیه اروپا به شمار می رود.
نخست‌وزیر انگلیس جمعه گذشته پس از قانونی شدن لایحه خروج از اتحادیه اروپا در نشستی با اعضای كابینه خود، برنامه دولت را برای خروج از اتحادیه اروپا تشریح كرد.
او پس از پایان این جلسه كه 12 ساعت به طول انجامید اعلام كرد كه به توافقی جمعی بر مبنای رابطه آتی لندن در دوران پسابرگزیت با اتحادیه اروپا دست‌یافته است.
بر اساس این طرح پیشنهادی، انگلیس همچنان به‌طور مؤثری با قواعد اتحادیه اروپا پیوستگی خواهد داشت و راه‌حل‌هایی را برای دوره پسابرگزیت پیشنهاد كرده است كه این كشور همچنان از مزایای اقتصادی اتحادیه اروپا بهره‌مند شود.
با این‌حال اخبار منتشرشده از این نشست، نسبت به شكاف عمیق میان اعضای كابینه و شكننده بودن توافق صورت گرفته حكایت دارد. بر اساس گزارش‌ها، جانسون گفته بود كه طرح پیشنهادی نخست‌وزیر «یك جنس كثیف جلا داده‌ شده است». او در كنار سایر چهره های طرفدار خروج سخت از اتحادیه اروپا خواستار قطع تمام وابستگی‌های این كشور به نهادهای اروپایی و بازتعریف آن در چارچوب همكاری‌های مستقل میان دو طرف است.
دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت، اولین عضو كابینه دولت «می» بود كه دیشب (یكشنبه) از سمت خود كناره گیری كرد.
او كه از سال 2016 میلادی، پس از رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، وزارت برگزیت و ریاست مذاكرات با طرف‌های اروپایی را بر عهده داشت، در متن استعفای خود نوشت كه طی یك سال گذشته با مجموعه‌ای از سیاست‌های دولت انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا مخالفت بود، اما در مقابل تصمیم جمعی تسلیم شده است .
وی با یادآوری این مطلب كه یكی از وعده‌های اصلی حزب محافظه‌كار در انتخابات پارلمانی، خروج از بازار مشترك و اتحادیه گمركی اتحادیه اروپا بود، تصریح كرد كه با طرح پیشنهادی دولت «می»، تحقق این امر دور از انتظار به نظر می‌رسد.
دیویس افزود: روند كنونی سیاست برگزیت در بهترین حالت ما را در موقعیت ضعیفی برای مذاكره قرار می‌دهد و توهم كنترل تحولات از سوی پارلمان را محقق می‌سازد.
نخست وزیر انگلیس در نامه ای با دلخوری عنوان كرد كه او درست زمانی استعفا داد كه این كشور كمتر از هشت ماه دیگر رسما از اتحادیه اروپا جدا می شود. بنا بر اعلام دولت انگلیس، این كشور در ماه مارس (اسفند / فروردین) آینده از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.
اروپام * هـ ن *1859

سرخط اخبار جهان