۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82962730
T T
۰ نفر
برای تامین امنیت حجاج برنامه ریزی دقیق انجام شده است

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مهمترین دغدغه مدیران حج و زیارت، تامین امنیت حاجیان است كه برنامه ریزی دقیق در این زمینه انجام شده است.

حمید محمدی روز پنجشنبه در همایش آموزشی، توجیهی حج تمتع استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در مشهد افزود: برای ارائه خدمات بهتر به زائران ایرانی نگرانیها و مطالبات خود را مطرح كرده و برای حل آن توافق نامه ای با وزارت حج عربستان به امضا رساندیم.
وی اظهارداشت: تمام مباحث مربوط به امنیت، عزت و كرامت زائران ایرانی در این توافقنامه ذكر شده است.
وی گفت: براساس توافق دی ماه پارسال با عربستان، از یك میلیون و 350 هزار نفری كه در نوبت تشرف به سفر حج هستند، برای تشرف 85 هزار و 200 نفر برنامه ریزی شده است.
محمدی افزود: حاجیان امسال ایرانی در قالب 583 كاروان سازماندهی شده اند كه آموزش آنها از اواسط فروردین ماه آغاز شده و هر كاروان به طور میانگین 10 تا 12 جلسه آموزشی داشته است.
وی اظهارداشت: پس از اتمام دوره های آموزشی در هر استان، یك همایش متمركز سراسری برگزار می شود كه در آن حاجیان با مسائل اجرایی و عملیاتی مناسك حج آشنا می شوند.
وی گفت: امسال برای تسریع امور زائران، ثبت نام آنان به صورت الكترونیكی انجام شد تا رفت و آمد حجاج به دفاتر زیارتی و كاروانها به حداقل برسد.
محمدی افزود: حاجیان ایرانی 30 تا 40 روز در 105 هتل شهرهای مكه و مدینه اقامت خواهند داشت كه از این تعداد 85 هتل در مكه مكرمه و 20 هتل در مدینه منوره قرار دارد.
وی اظهارداشت: امسال سعی شده است خدمات رسانی در حوزه تغذیه و تداركات حاجیان ایرانی ارتقا پیدا كند و امكانات برای رعایت مسائل بهداشتی فراهم شود و جداول غذایی مناسبتر ارائه گردد.
وی گفت: 75 درصد حاجیان ایرانی بیش از 50 سال و 12.5 درصد آنان بیش از 75 سال سن دارند و ما با جمعیت سالخورده مواجهیم كه خدمت رسانی به آنان كار دشوارتری است ولی تمام دست اندركاران حج در تلاشند كه حاجیان ما امسال راضی برگردند.
محمدی افزود: جدول هزینه حاجیان اواخر بهمن ماه پارسال نهایی و اعلام شد كه كمترین سقف قیمت كاروانها 135 میلیون ریال و بیشترین آن 185 میلیون ریال بود.
وی اظهارداشت: عامل این تفاوت قیمت مربوط به نوع هتل و نوع پرواز است.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در زمینه حمایت از كالای ایرانی، اجناس و اقلام مورد نیاز حاجیان در یكی از سامانه های اینترنتی ارائه شده تا آنان بتوانند نیازهای مربوط به سوغات خود را تامین كنند.
وی افزود: با تهیه سوغات حج از این روش، ارز از كشور خارج نمی شود و وقت و انرژی حاجیان نیز در عربستان تلف نمی گردد و زحمت بسته بندی و حمل در عربستان و ایران هم از روی دوش زائران برداشته می شود.
وی ادامه داد: البته محدودیت و ممنوعیتی برای خرید حاجیان در عربستان وجود ندارد و اجباری به خرید سوغات از طریق این سامانه نیست.
1922/ 6053
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه