اكثر صهيونيست ها طرح «معامله قرن» ترامپ را جانبدارانه مي دانند

تهران - ايرنا - يك نظر سنجي در سرزمين هاي اشغالي نشان مي دهد، اغلب صهيونيست ها در سرزمين هاي اشغالي بر اين باورند كه طرح موسوم به معامله قرن دونالد ترامپ كه قرار است براي حل مساله فلسطين ارائه شود، در جانبداري از رژيم صهيونيستي است.

به نوشته روزنامه صهيونيستي هاآرتص، مركز نظر سنجي «ديالوگ» به مناسبت دويست و چهل و دومين سالگرد استقلال آمريكا نظر سنجي در سرزمين هاي اشغالي برگزار كرده است.
بر اساس نظر سنجي اين مركز، 44 درصد از صهيونيست ها بر اين باورند معامله قرن ترامپ در جانبداري از رژيم صهيونيستي است و هفت درصد نيز آن را بر اساس منافع فلسطيني ها مي دانند و 31 درصد نيز اين طرح را متوازن دانستند.
اين نظر سنجي همچنين نشان مي دهد كه 84 درصد از كساني كه در اين نظر سنجي شركت كردند، معتقدند كه آمريكا در صورت تهديد رژيم صهيونيستي به اين رژيم كمك خواهد كرد و تنها 9 درصد معتقدند كه در چنين شرايطي آمريكا به رژيم صهيونيستي كمك نخواهد كرد.
پيش از اين نيز «موسسه دموكراسي اسرائيل» يك نظرسنجي درباره ميزان موفقيت آميز بودن طرح موسوم به معامله قرن دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا براي سازش ميان صهيونيست ها و رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي انجام داد.
طبق نتيجه اين نظرسنجي، 74 درصد از صهيونيست ها معتقدند كه معامله قرن شكست مي خورد و تنها 5 درصد از آنها بر اين باور هستند كه اين طرح مي تواند موفقيت آميز باشد.
نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد كه به اعتقاد 77 درصد از صهيونيست ها ترامپ كاملا بر اساس منافع اين رژيم قدم بر مي دارد.
معامله قرن طرح دولت ترامپ براي حل اختلافات ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي است كه به طور كامل حق و حقوق فلسطيني ها در آن ناديده گرفته شده و كاملا در راستاي منافع اين رژيم قرار دارد.
اين طرح شامل انضمام كامل قدس به رژيم صهيونيستي و نابودي كامل حق بازگشت آوارگان فلسطيني و انضمام شهرك هاي موجود در كرانه باختري به اين رژيم مي شود.
براساس اين طرح، بخش هاي باقي مانده از كرانه باختري براي تشكيل حكومت خودگردان در اختيار فلسطيني ها قرار خواهد گرفت. همچنين حكومت فلسطيني ها بر غزه و بخشي از شمال سينا به رسميت شناخته مي شود.
در همين راستا، «جرد كوشنر» داماد و مشاور رئيس جمهوري آمريكا و «جيسو گرينبلات» نماينده ويژه آمريكا در امور خاورميانه 29 خرداد ماه سال جاري طي يك دوره گردي منطقه اي به اردن و فلسطين اشغالي سفر كردند تا در مذاكره با سران عرب مقدمات اجرايي شدن طرح ياده شده را فراهم كنند.
طرح معامله قرن با واكنش هاي شديدي از سوي مسلمانان و فلسطينيان روبه رو شده است و تنش ها و درگيري ها با نظاميان اسرائيلي را در فلسطين از جمله نوار غزه افزايش داده است.
بسياري از تحليلگران منطقه غرب آسيا نيز معتقدند معامله قرن مانند ديگر توافق نامه هاي صلح در ارتباط با فلسطين اشغالي قبل از تولد مرده است چرا كه حق و حقوق مردم مظلوم فلسطين در آن رعايت نشده است و آنان با وجود گذشت 70 سال از اشغال فلسطين بر بازپس گيري حق خود تاكيد دارند.
شبك**9365**3404

سرخط اخبار جهان