۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۷
کد خبر: 82962151
T T
۰ نفر
آمريكا و پاكستان بر تعامل براي مذاكره صلح كابل توافق كردند

اسلام آباد - ايرنا - پاكستان و آمريكا بر ادامه همكاري دوجانبه در راستاي برقراري صلح در افغانستان به توافق رسيدند.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ايرنا از رسانه هاي پاكستان، توافق اسلام آباد و واشنگتن براي ادامه همكاري در جهت تحقق صلح در افغانستان در ملاقات 'آليس ولز' معاون مدير كل امور آسياي جنوب و مركزي وزارت امور خارجه آمريكا و فرستاده ويژه ترامپ با ژنرال 'قمر جاويد باجوا' فرمانده ارتش پاكستان در مقر ستاد ارتش حاصل شد.
بر اين اساس، دو طرف تعهد خود را نسبت به تحقق هدف مشترك صلح و ثبات در منطقه اعلام كرده و اقدامات لازم براي دستيابي اين هدف را مورد بررسي قرار دادند.
اين ديدار در حالي انجام شد كه امروز عصر نيز 'عمر زاخيلوال' سفير افغانستان در پاكستان در ديدار با ژنرال باجوا فرمانده ارتش پاكستان با وي در خصوص روابط دو جانبه و موضوعات منطقه اي تبادل نظر كردند.
خانم ولز اين روزها سرگرم ملاقات سه روزه با مقامات پاكستان براي كسب حمايت مقامات اسلام آباد در راستاي تحقق صلح افغانستان است.
معاون مدير كل امور آسياي جنوب و مركزي وزارت امور خارجه آمريكا و فرستاده ويژه ترامپ همچنين با خانم شمشاد اختر وزير دارائي، خانم تهمينه جنجوعه قائم مقام وزارت امور خارجه، ژنرال قمر باجوا و سپهبد بلال اكبر رئيس ستاد عمومي ارتش ملاقات كرده است.
وي با رهبران بازرگانان و سفراي ساير سفارتخانه ها در اسلام آباد نيز ملاقات كرد.
'آليس ولز' فرستاده ويژه ترامپ و معاون امور جنوب آسيا و آسياي مركزي وزارت خارجه آمريكا همچنين پيش از سفر به اسلام آباد، به كابل سفر كرده بود و در آن سفر به خبرنگاران گفت:فكر مي‌كنم، اينكه طالبان وارد مذاكرات نشود غيرقابل قبول است.
ولز به عنوان يكي از مقام‌هاي ارشد حوزه افغانستان در وزارت خارجه آمريكا، گفت:صراحتا بايد گفت كه اين تنها رهبران طالبان در افغانستان ساكن نيستند ولي مانع رسيدن به راه حل سياسي از طريق مذاكره هستند.
گروه طالبان تاكنون درخواست‌هاي اشرف غني براي پيوستن به مذاكرات را بعد از آتش‌بسي كه به مدت سه روز به مناسبت عيد فطر ميان دولت افغانستان و طالبان اجرا شد، رد كرده است.
آنها گروه‌ها و فعالاني كه خواهان آتش‌بس هستند را متهم به بازي كردن به نفع آمريكا مي‌كنند و تاكيد دارند كه آمريكا بايد نظاميانش را از افغانستان خارج كند تا مذاكرات آغاز شود.
با اين حال ولز گفت:حمايتي گسترده از صلح در افغانستان وجود دارد كه تصاوير مربوط به پيوستن شبه‌نظاميان غيرمسلح به سربازان دولتي و غيرنظاميان در خيابان‌هاي افغانستان در عيد فطر گوياي آن است. حمايتي كه ما مي‌بينيم نه فقط از طرف مردم افغانستان بلكه از طرف سربازان و فرماندهان طالبان بوده و خارق‌العاده است.
ولز همچنين گفت كه پيشنهاد آمريكا به طالبان براي پيوستن به مذاكرات صلح و صحبت درباره آينده نظاميان خارجي در افغانستان ديگر جاي هيچگونه توجيهي براي طالبان براي آنكه مذاكره با دولت افغانستان را رد كند، نمي‌گذارد.
اين پيشنهاد حقيقتا همه موارد اعتراضي طالبان و بهانه‌هاي آنها براي عدم آمادگي براي تعامل با دولت افغانستان را از بين مي‌برد.
ولز پيش از سفر به اسلام آباد همچنين گفت: كشورهاي همسايه در پيشبرد اين فرايند نقشي حياتي دارند اما پاكستان تلاش كافي انجام نمي‌دهد.
او تاكيد كرد:هنوز شاهد اقدامي تعيين كننده و محكم از سمت اسلام‌آباد نبوده‌ايم و اين چيزي است كه به دنبالش هستيم.
آساق**6125**3404

سرخط اخبار جهان