۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82959602
T T
۰ نفر

700 هزار تن سیب درختی از كشور صادر شد

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82959602
700 هزار تن سیب درختی از كشور صادر شد

ارومیه- ایرنا- معاون مدیركل دفتر میوه های سردسیری و خشك وزارت جهاد كشاورزی گفت: از مجموع سه میلیون و 700 هزار تن سیب درختی تولیدی در سال زراعی جاری در كشور، 700 هزار تن صادر شده است.

نبی هداوند روز دوشنبه در جلسه توسعه زنجیره سیب درختی آذربایجان غربی افزود: وزارت جهاد كشاورزی راه اندازی 14 زنجیره تولید را در دستور كار خود دارد كه هفت مورد از این زنجیره ها مرتبط به بخش باغبانی است و محصول سیب درختی، زعفران و پسته نیز جزو این محصولات به شمار می رود.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه استان آذربایجان غربی قطب اول تولید سیب درختی در كشور است، باید راه اندازی زنجیره تولید این محصول و برنامه ریزی و سیاستگذاری آن در این استان انجام شود و محصول تولیدی استان به عنوان برند و شاخص در كل كشور شناخته شود.
وی بیان كرد: تغییر الگوی كشت، اصلاح و احیای باغ های درجه 2 و 3 و به كارگیری ارقام مقاوم به كم آبی، از جمله سیاست های وزارت جهاد كشاورزی در راستای كمك به بحران كم آبی دریاچه ارومیه در استان است.
هداوند بیان كرد: در این راستا مشاركت تشكل های بخش كشاورزی در تغییر الگوی كشت باغ ها در استان مهم و تاثیر گذار است.
وی با بیان اینكه سیاست وزارت جهاد كشاورزی افزایش بهره وری در واحد سطح به جای افزایش سطح زیر كشت است، افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در كشور، در این استان نیز باید مناطق مستعد برای توسعه كشت زعفران و پسته شناسایی و مطالعات تحقیقاتی در این زمینه انجام شود.
وی گفت: در سال گذشته با وجود كاهش سطح زیر كشت محصول پسته و گردو در كشور از لحاظ بهره وری و تولید از رشد قابل توجهی برخوردار بود كه با افزایش صادرات این محصولات ارز قابل توجهی عاید كشور شد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اهداف تشكیل زنجیره سیب درختی استان بیان كرد: به منظور مدیریت و عرضه محصول سیب استان در بازارهای جهانی به نحوی كه موجب افزایش سطح رقابت پذیری در بازارهای صادراتی و كاهش موانع ناشی از اندازه بنگاه ها در پروژه های بزرگ صادراتی شود، زنجیره سیب درختی در استان راه اندازی می شود.
احمد دهقان افزود: دستورالعمل و آیین نامه زنجیره سیب استان تدوین شده و بعد از تایید و تصویب اعضای هیئت موسس، برای ثبت مراحل نهایی و تاسیس شركت سهامی خاص در این زمینه اقدام خواهد شد.
در ادامه اعضای حاضر در این جلسه با تاكید بر تسریع در فرایند راه اندازی زنجیره سیب درختی در استان، به ارائه پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند.
به گزارش ایرنا، كشورهای عراق، پاكستان، تركمنستان، افغانستان، امارات، هند، آذربایجان، تركیه، تاجیكستان، بخشی از روسیه و برخی از كشورهای عربی مقاصد صادراتی سیب درختی كشور هستند.
تسهیل روند صادراتی برای متقاضیان، اجرای سیاست بازار در ازای بازار و تهاتر واردات موز در ازای صادرات سیب از جمله دلایل رشد صادرات سیب درختی در كشور بود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه 1.2 میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول كشور در تولید این محصول است.
صادرات این استان در سال زراعی جاری 300 هزار تن بود.
7125/2093/1772
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد