«بهتاب۲» سمبل همکاری‌های ایران و ژاپن است/ کمک ژاپن در موضوع تغییر اقلیم

تهران- ایرنا- سفیر ژاپن در ایران، پروژه «بهتاب۲» را سمبل همکاری‌های دو کشور برشمرد و گفت: ژاپن آماده است تا در موضوعات تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی نیز همکاری‌هایی با ایران تعریف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «تسوکادا تاماکی» امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه پروژه «بهتاب ٢» (بهبود تاب آوری بیمارستان ها) در محل کتابخانه ملی در جمع خبرنگاران با ابراز خوشحالی از انجام موفق این پروژه، افزود: ایران و ژاپن دو کشور زلزله‌خیز هستند و خوشحالم که طرفین می‌توانند در قالب چنین پروژه هایی به هم کمک کرده و تجارب‌شان را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

وی بیان‌داشت: کمک دولت ژاپن در این پروژه ۱.۸ میلیون دلار بود که در حقیقت کمک مردم ژاپن بود و اصل کار و عملیات توسط مهندسان و کارشناسان ایرانی به انجام رسید.

سفیر ژاپن ادامه‌داد: پروژه بهتاب۲ سمبل همکاری‌های دو کشور است و هرچند حجم مالی آن زیاد نیست، اما خوشحالیم که توانستیم در قالب آن ذی‌نفعان و کارشناسان مختلفی را به دور هم جمع کنیم و دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه در فازها و مراحل بعدی نیز ادامه یابد و «بهتاب ۳» را کلید بزنیم.

تاکامی در پاسخ به ایرنا درخصوص سایر مخاطرات از جمله تغییر اقلیم و کمبود منابع آب که کشورمان با آن مواجه است و همکاری ژاپن در این زمینه‌ها، تصریح‌کرد: به طور قطع در زمینه‌های یاد شده و سایر موارد نیز می‌توان همکاری‌هایی را تعریف کرد.

وی اظهار داشت: موضوع مخاطرات طبیعی نیازمند همکاری‌های متقابل است و ژاپن به عنوان یکی از کشورهای پیشروی جهان به طور حتم در این زمینه ها کمک هایی خواهد داشت.

سفیر ژاپن تاکید کرد:‌ هرچند در شرایط کنونی موانعی بر سر راه توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد، اما در حوزه های یاد شده می‌توانیم همکاری‌های زیادی داشته باشیم.

اجرای «بهتاب ۲» در ۲ بیمارستان ساری و بوشهر

در این مراسم «علی نبیان» معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی وظیفه ساخت و ساز پروژه‌های مهم کشور در بخش‌های عمرانی، بیمارستانی، ورزشی و ... را به تشخیص دولت بر عهده دارد.

وی بیان‌داشت: پس از یک سال و نیم تلاش بین سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی، وزارت راه و شهرسازی و برنامه اسکان بشر ملل متحد، کار مشترکی در پروژه بهتاب۲ انجام شد و به اتمام رسید.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی گفت: اوایل در پروژه بهتاب۲ با دشواری‌هایی مواجه بودیم، اما در ادامه با تعاملات انجام شده و هم‌افزایی شکل گرفته، کار مشترک خوبی به انجام رسید.

وی با اشاره به شناسایی ۱۱ پروژه و انجام بررسی‌های اولیه، ادامه‌داد: در نهایت توانستیم در ۲ پروژه مهم بیمارستان ساری و بوشهر اجرای پروژه را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: انجام ارزیابی عملکردی موجب ارتقای علمی مشاوران و پیمانکاران شد و همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی اساتید دانشگاهی کشورمان در دستور کار قرار گرفت و در نهایت الزاماتی به مهندسان مشاور ابلاغ شد.

وی به بازدید روز گذشته سفیر ژاپن از بیمارستان ساری اشاره و اضافه‌کرد: با منابع مالی دولت ژاپن، مقاوم سازی اجزای غیرسازه‌ای این بیمارستان و توسعه ظرفیت و افزایش توان مهندسی در دستور کار قرار گرفت تا ارتقای فنی و اجرایی این بیمارستان را شاهد باشیم.

نبیان با اشاره به اتمام پروژه بهتاب۲، ابراز امیدواری کرد که پروژه بهتاب۳ را نیز در آینده نزدیک آغاز کنیم.

به گزارش ایرنا، پروژه بهتاب۲ با همکاری مشترک کمیته ملی اسکان بشر وزارت راه و شهرسازی، آژانس هبیتات سازمان ملل و با حمایت مالی دولت ژاپن انجام شده است.

در این مراسم علاوه بر سفیر ژاپن، نماینده سازمان ملل متحد، روسای دفاتر تخصصی و مدیران وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha