ارتقای دانش کشاورزان راهکار صیانت از منابع آبی و خاکی است

ارومیه-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: باید سطح دانش کشاورزان ارتقا داده شود و با استفاده از ارتقای دانش است که می توان از منابع آبی و خاکی نهایت بهره برداری را در کنار صیانت از آنها داشت.

نادر صادقی روز چهارشنبه در آغاز بکار نخستین رویدادکشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه افزود: بهره وری یعنی استفاده حداکثری از منابع آبی و خاکی استان  و یکی از الزامات این بهره وری استفاده از تکنولوزیهای نوین و فن آوری های جدید  و افزایش تنوع محصول در همان منابع آبی و خاکی است که در دسترس ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در مدیریت بهینه منابع باید چند اصل را به عنوان راهکارهای  تحقق ان هدف اصلی مورد توجه قرار داد گفت: یکی از روشهای نوین و مهم که برای مدیریت بهینه منابع در دنیا و مجامع علمی شناخته شده است تولید ناب است و این نوع تولید موجب کاهش تلفات، ضایعات و موجودی کالا خواهد شد.

صادقی اضافه کرد: وقتی از کاهش تلفات صحبت می شود منابع آبی یکی از موارد مهم است ادامه داد: در بحث کاهش ضایعات و موجودی میتوان به یک موضوع و مصداق عینی که سیب درختی اذربایجان غربی است اشاره کرد.

معاون استاندار آذربایجان غربی افزود: امسال یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن تولید سیب در استان ثبت شد، هر سال به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن سیب صنعتی یا  همان سیب زیر درختی تولید می شود .

وی ادامه داد: این نوع سیب جزو ضایعات تولید حساب می شود که امسال به ۳۵۰هزار تن رسید که دلایل متعددی در این زمینه داشتیم و اگر موضوع تولید ناب در استان محقق می شد آذربایجان غربی با این حجم از ضایعات مواجه نمی شد.

صادقی بیان کرد: حدود ۸۰۰ هزار تن سیب درختی موجود استان بود که حدود ۲۰۰ هزار تن آن برای صادرات از سردخانه ها خارج شده است ولی در کجای دنیا ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه نگهداری می شود تا صادرات ان اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه این نوع نگهداری هم اتلاف زمان و هم کاهش کیفیت محصول را در پی دارد و بهای تمام شده محصول را هم افزایش می دهد بنابراین یکی از الزامات  برای استفاده بهینه از منابع تخقق و پیاده سازی فرایندهای تولید ناب است .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: بهره وری در فرایندهای موجود کشاورزی و مراحل کشت و زرع همواره باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به بهره گیری از تجارب علمی دنیا در تولید افزود: اصلاح الگوی کشت و بهره وری از نکات بسیار کلیدی است که در دنیا قدمهای بسیاری در ارتباط با آن برداشته شده است و برای اینکه بتوانی در تامین، تولید، فروش و بازاریابی محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده موفق بود باید مدیریت زنجیره تامین و استقرار سیستمهای مبتنی بر زنجیره تامین در همه عرصه ها به ویژه در عرصه کشاورزی محقق کرد .

صادقی ادامه داد: مدیریت زنجیره ها مستلزم یک همکاری دو سویه از طرف حاکمیت و مردم است  که در موضوع احیای دریاچه ارومیه از طرف حاکمیت موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه موضوع انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق حفر تونل از طریق کانی سیب محقق شده و به زودی انجام می شود گفت: تلاشهای سازه ای بسیار مطلوبی در این راستا انجام شده است.

نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه با هدف معرفی دستاوردها و آخرین یافته‌های نوین در حوزه کشاورزی و نیز اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه احیای دریاچه ارومیه روز چهارشنبه در محل نمایشگاههای بین المللی آذربایجان غربی و همزمان با دوازدهمین نمایشگاه سراسری کشاورزی در ارومیه آغاز بکار کرد.

این رویداد در ۶ محور، ارائه آخرین تکنولوژی بخش کشاورزی با حضور ۱۰۰ شرکت، حضور شرکت‌های مادر مولد تکنولوژی‌های بخش کشاورزی و با حضور ۲۰ استان کشور، با ارائه آخرین یافته‌ها و راهکارهای تحقیقاتی بخش کشاورزی سه استان حوزه آبریز دریاچه ارومیه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان برگزار می‌شود.
ارائه دستاوردها و نتایج طرح‌های جامع وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه توسط سه استان حوزه آبریز در طول پنج سال اخیر، حضور کشاورزان پیشرو در حوزه اقدامات احیای دریاچه ارومیه، حضور شرکت‌های فنی و مهندسی، مشاوره‌ای و طرف قرار داد طرح نجات دریاچه ارومیه از دیگر محورهای این رویداد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha