۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82958637
T T
۰ نفر

كشت گياهان دارويي در مشگين‌ شهر توسعه مي يابد

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82958637
كشت گياهان دارويي در مشگين‌ شهر توسعه مي يابد

اردبيل - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي مشگين ‌شهر گفت: امسال برنامه ‌‌هاي ويژه اي براي تحقق تغيير الگوي كشت و توسعه و ترويج كشت گياهان دارويي در اين شهرستان تدوين شده است.

اسماعيل شيخ الاسلامي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كشت گياهان دارويي از جمله گل گاو زبان و آويشن در 2 هكتار ، كاشت نهال پسته در 34 هكتار ، كشت كلزا در 25 هكتار و كشت آفتاگردان در 110 هكتار براي تغيير الگوي كشت با صرف اقتصادي بالا و تنوع بخشي به محصولات كشاورزي و نيز راه ‌اندازي 12 مورد واحد پرورش قارچ خوراكي با ظرفيت توليد سالانه 24 تن بر مبناي اقتصاد مقاومتي در سال جاري محقق خواهد شد.
او با اشاره به خسارت ‌هاي سنگين وارد شده در حوزه باغداري به سبب سرمازدگي و تگرگ در مشگين شهر طرح تغيير الگوي كشت مناسب با شرايط اقليمي در قالب برنامه پنج ساله و ترويج كشت ارقام مقاوم با صرفه اقتصادي بالا براي كشاورزان و باغدارن را از برنامه هاي تدوين شده ذكر كرد.
مدير جهاد كشاورزي مشگين شهر همچنين با اشاره به خسارت چهار هزار و 920 ميليارد ريالي باغداران به سبب بارش تگرگ و سرمازدگي كه از اوايل فروردين امسال 97 تا خرداد رخ داد، گفت: براي جلوگيري و كاهش خسارات وارده به باغداران بايد بسترهاي لازم براي توسعه كشاورزي پايدار با ارقام مقاوم به سرما نظير كشت پسته، زعفران، عناب، سماق و نيز توسعه گياهان دارويي با توجه به قابليت ‌هاي منطقه فراهم شود.
شيخ الاسلامي اظهار داشت: با جلب مشاركت بخش خصوصي و استفاده از ماده 10 و 12 براي جذب اعتبار سامانه تگرگ زداي شهرستان را از 12 ايستگاه با زيرپوشش قرار دادن 100 هكتار به ميزان قابل توجهي افزايش خواهيم داد.
او افزود: مراكز خريد گندم در اتحاديه تعاوني روستايي، بخش رضي، روستاي قوشه، بخش مرادلو ، كارخانه آرد، شهر قصابه و سيلو همزمان با برداشت گندم توسط كشاورزان آماده خريد گندم از كشاورزان با قيمت‌ هاي اعلام شده هستند.
شهرستان مشگين شهر در شمال غربي اردبيل با داشتن 14 هزار هكتار باغ هاي ميوه و توليد سالانه بيش از 250 هزار تن انواع محصولات سردرختي هر سال نقش مهمي در تامين ميوه كشور دارد.
7117/6018

سرخط اخبار استان‌ها