۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
کد خبر: 82958476
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری موریتانی: چالش های امنیتی مانع  توسعه آفریقا است

الجزیره - ایرنا - ' محمد ولد عبدالعزیز ' رئیس جمهوری موریتانی روز یكشنبه در مراسم افتتاح نشست سران افریقا گفت، چالش های امنیتی، مانع بزرگی در مسیر توسعه آفریقا است و پیش از هر اقدامی در جهت توسعه منطقه، باید این مشكلات و چالش ها را حل كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی موریتانی «وما» ، عبدالعزیز كه كشورش میزبان نشست سران آفریقا در نواكشوت پایتخت موریتانی است، افزود، چالش های امنیتی بزرگی مانند تروریسم، تندروی ، تجارت مواد مخدر و تعدد كانون های تنش و درگیری از جمله موانع اصلی پیش روی توسعه پایدار در قاره افریقا است.
وی ادامه داد، رهبران افریقا باید با رویكردی جمعی برای از پیش رو برداشتن این چالش ها همكاری و با هم هماهنگی كنند زیرا موفقیت در برابر چالش های مزبور در گرو همكاری همه كشورها و خاموش كردن آتش نزاع ها در كانون های بحران و تنش است و همه باید در جهت رفع مشكلات اقتصادی و اجتماعی تلاش كنند كه باعث می شود تا جوانان به سمت تندروی و گروه های منحرف پیش بروند.
رئیس جمهوری موریتانی در ادامه با تاكید بر این كه این نشست برای مردم موریتانی اهمیت خاصی دارد زیرا نخستین بار است كه آن ها میزبان نشست سران آفریقا هستند، گفت، موریتانی پیوسته در زمینه تبادل فرهنگی و تجاری میان كشورهای آفریقایی نقشی مهم داشته است و اكنون نیز بر گسترش روابط خود با كشورهای آفریقایی و تقویت صلح و امنیت و ثبات در منطقه ساحل و صحرا تمركز و تلاش می كند تا نقش مثبتی در حل درگیری های منطقه داشته باشد.
عبدالعزیز با اشاره به این كه شعار سال جاری نشست سران اتحادیه افریقا' پیروزی در مبارزه با فساد، روشی پایدار برای ایجاد تغییر و تحول در آفریقا' است ، گفت، همه می دانند كه مبارزه با فساد و پیروزی در آن، شرط اصلی توسعه كشورها و رفاه و آسایش مردم است و كشورهایی كه در این مبارزه پیروز بوده اند، نتایج بسیار عالی و مثبتی در توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت در عرصه فناوری داشته اند.
وی در پایان گفت ، موریتانی نیز طی 9 سال اخیر مبارزه بی امانی را با فساد آغاز كرده است و با اجرای برنامه های مختلف موفق شده تا حد زیادی مانع ادامه و توسعه آن شود .
سی و یكمین نشست سران كشورهای آفریقایی امروز (یكشنبه) با شركت 22 رئیس جمهوری و شماری از نمایندگان روسای جمهوری این كشورها در «نواكشوت» پایتخت موریتانی آغاز به كار كرد.
قرار است در این نشست مسایلی مانند اصلاحات در نهادهای وابسته به اتحادیه آفریقا، منطقه تجارت آزاد قاره، مبارزه با فساد، مبارزه با تروریسم ، راه های برون رفت از بحران های منطقه ای و مقابله با خشونت به ویژه در مناطق پرآشوب در مركز این قاره مورد بررسی قرار گیرد.
بحران در لیبی و فراهم كردن شرایط برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در این كشور ، یكی دیگر از مسایلی است كه رهبران آفریقایی در این نشست در مورد آن بحث و تبادل نظر می كنند.
علاوه بر این، همسایگان لیبی نیز در نشستی جداگانه به بررسی آخرین تحولات این كشور به ویژه پس از تحولات اخیر در میادین نفتی و راه های حل بحران لیبی می پردازند.
سازمان وحدت آفریقا سال 1963 در اتیوپی و با عضویت 30 كشور با هدف پایان دادن به استعمار در این قاره و مبارزه با عقب ماندگی اقتصادی و همچنین در جهت تقویت پایه های همبستگی در آفریقا پا به عرصه وجود گذاشت .
در سال 2002 میلادی در نشست «دوربان» در آفریقای جنوبی، سازمان وحدت آفریقا تغییر نام داد و اتحادیه آفریقا تشكیل شد و پس از آن نهادهای مختلف این اتحادیه مانند كمیساریای اتحادیه، پارلمان اتحادیه و شورای صلح و امنیت آن تشكیل شد.
اتحادیه آفریقا اكنون 55 عضو دارد.
خاورم **2041*1436*

سرخط اخبار جهان