۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۶
کد خبر: 82949661
T T
۰ نفر
635 خبرنگار خارجی اخبار انتخابات تركیه را پوشش می دهند

آنكاراـ ایرناـ اداره كل اطلاعات و مطبوعات نخست وزیری تركیه اعلام كرد كه 635 خبرنگار از 34 كشور جهان برای پوشش خبری انتخابات 24 ژوئن 2018 (سوم تیر 1397) ریاست جمهوری و مجلس به تركیه آمده اند.

به گزارش روز جمعه ایرنا و بنا بر اعلام این مرجع اطلاع رسانی، دولت تركیه در راستای برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات به خبرنگاران و روزنامه نگاران خارجی دارای مجوز، تسهیلاتی لازم برای انعكاس اخبار و تصاویر انتخاباتی اعطاء می كند كه از جمله می توان به تاسیس مراكز مطبوعاتی در آنكارا، دیاربكر و استانبول اشاره كرد و همچنین همكاری لازم خبرگزاری آناتولی با آنها نیز در دستور كار قرار خواهد گرفت.
بنا بر اعلام این مرجع مطبوعاتی، وزارت كشور و شورای عالی انتخابات با همكاری یكدیگر زمینه های فعالیت آسان خبرنگاران خارجی را فراهم خواهند كرد.
چندی پیش نیز شورای عالی انتخابات تركیه در اطلاعیه ای اعلام كرد كه ناظران و نمایندگان هشت سازمان بین المللی بر فرایند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این كشور نظارت خواهند كرد.
شورای عالی انتخابات تركیه، درخواست رسمی ناظرانی از هشت سازمان بین المللی را برای نظارت در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را پذیرفت و مجوزهای لازم را برای حضور آنها صادر كرد.
در اطلاعیه این مرجع عالی انتخاباتی آمده است كه در راستای برگزاری شفاف و سالم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 24 ژوئن (سوم تیرماه)، به درخواست همه نمایندگان سازمان های معتبر بین المللی برای نظارت بر روند برگزاری این اقدام دموكراتیك پاسخ مثبت داده شد.
بر اساس این اطلاعیه، ناظرانی از سازمان های امنیت و همكاری اروپا، مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همكاری اروپا، مجمع پارلمانی شورای اروپا، مجمع پارلمانی همكاری های اقتصادی مدیترانه، مجمع پارلمانی كشورهای ترك زبان، شورای همكاری كشورهای ترك زبان و سازمان همكاری شانگهای بر روند برگزاری انتخابات آتی تركیه نظارت خواهند كرد.
بنا بر اعلام رسانه های تركیه، ناظران بین المللی در روز انتخابات بر روش های رای گیری و نیز شمارش آراء نظارت خواهند كرد و گزارشی در خصوص تبلیغات، نحوه شمارش آراء، مشاركت مردم در انتخابات و روند برگزاری انتخابات مطابق با استانداردهای بین المللی تهیه خواهند كرد.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری كنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل كاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچك رهبر حزب وطن، مرال آكشنر رهبر حزب نیك و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموكراتیك خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) تركیه هستند.
در انتخابات مجلس تركیه، هشت حزب عدالت و توسعه و نیز حركت ملی در قالب ائتلاف 'جمهور' و احزاب جمهوری خواه خلق، نیك و سعادت هم در قالب ائتلاف 'ملت' و احزاب هدی پار، وطن و دموكراتیك خلق ها به طور جداگانه و مستقل حضور دارند و نامزد انتخاباتی برای كسب 600 كرسی معرفی كرده اند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام كرد كه انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی تركیه كه در همه پرسی یكسال پیش به تایید مردم این كشور رسید، قرار بود كه انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
شورای عالی انتخابات تركیه اعلام كرد كه 56 میلیون و 322 واجد شرایط در مناطق مختلف این كشور پس فردا برای انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوق های رای می روند.
این نهاد عالی انتخاباتی تركیه همچنین اعلام كرد كه برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس 180 هزار و 65 صندوق رای پیش بینی شده است.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان