۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82948239
T T
۰ نفر
بازآفريني بافت فرسوده با برنامه اقدام مشترك اجرا مي شود

زنجان – ايرنا – ساماندهي و بازآفريني بافتهاي فرسوده شهري كه دغدغه مسئولان و ساكنان اين مناطق است در گذشته توسط شهرداري ها عملياتي مي شد، اين بار در برنامه ششم توسعه در قالب برنامه اقدام مشترك با همكاري دستگاه هاي اجرايي انجام مي شود.

به گزارش ايرنا، زنجان همانند ساير استان هاي كشور داراي محدوده تاريخي، سكونتگاه غيررسمي و بافت فرسوده به مساحت يكهزار و 102 هكتار است كه 26 درصد جمعيت استان در آن ساكن هستند.
همه مسئولان كشوري و استاني به دنبال بازآفريني اين محلات در شهرها هستند تا دسترسي به خدمات مورد نياز در اين مناطق نيز فراهم شود.
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران شامگاه چهارشنبه در جلسه هم انديشي با شهرداران و اعضاي شوراي اسلامي شهرهاي استان زنجان گفت: در حال حاضر توجه به نياز اجتماعي محله مقوله اي در بازآفريني شهري بشمار مي رود كه بايد به آن توجه و پروژه ها براساس آن احداث شود.
هوشنگ عشايري ادامه داد: در گذشته شهرداران بدون برنامه اقدام مشترك به بازآفريني محلات فرسوده در شهرها اقدام كرده اند درحالي كه در برنامه اقدام مشترك بازآفريني شهري سهم همه وزارتخانه ها و فعاليت آنها مشخص شده است.
به گفته وي، افرادي كه در بافت فرسوده اقدام به ساخت و ساز كنند از تسهيلات بانكي 9 درصد و تخفيف مالياتي برخودار مي شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران ادامه داد: بر اسا ماده 20 وزارتخانه نفت و نيرو(آب، برق و گاز) نيز موظف به برقراري انشعاب هستند.
عشايري خاطرنشان كرد: اين شركت هاي خدمات رسان سالانه 35 ميليارد تومان تخفيف در سطح كشور در بازآفريني بافت فرسوده اعمال خواهند كرد كه اين تخفيف ها در انتظار استان هايي است كه زودتر اقدام كنند.
به گفته وي، براساس ماده 9 احيا، بازسازي و نوسازي مصوب 1389 كه تعيين كننده اراضي مجهول المالك و زمين هاي داراي اختلاف است؛ كميسيوني از سه نفر متشكل از قوه قضائيه، ثبت اسناد و راه و شهرسازي در سطح شهرها تشكيل خواهد شد و حكم قاضي عضو اين كميسيون حكم دادگاه محسوب مي شود.

** چهار شهر استان زنجان بافت ناكارآمد دارد
مديركل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: شهرهاي ابهر، خدابنده، خرمدره و زنجان داراي بافت ناكارآمد در محدوده تاريخي، سكونتگاه غيررسمي و فرسوده هستند.
كليم الله وثوق اظهار كرد: از سال 93 تا سال گذشته يك ميليارد و 651 هزار و 325 ميليون ريال براي محلات هدف در استان زنجان هزينه شده است.
وي، سراي محله كتابخانه و كتابخانه حسين آباد در ابهر، آسفالت معابر، كتابخانه وسالن ورزشي شهيد شهرياري را از پروژه هاي در دست اجراي بازآفريني شهري در بافت ناكارآمد زنجان برشمرد.
مديركل راه و شهرسازي استان زنجان اعلام كرد: آسفالت معابر قيدار و اصلاح شبكه آب اسلام آباد زنجان نيز به پايان رسيده است.
وثوق خاطرنشان كرد: پارك، سراي محله، چمن مصنوعي، سالن ورزشي زيتون و كتابخانه منطقه نجف آباد در زنجان نيز از جمله پروژه هاي در دست اجرا است.

** قيدار 50 هكتار بافت فرسوده دارد
يكي از اعضاي شواري اسلامي شهر قيدار(مركز شهرستان خدابنده) گفت: 6 دانگ اين شهر موقوفه و بيش از 50 هكتار شهر نيز بافت فرسوده است كه هيچ كدام سندي ندارد.
محمد مرادي افزود: با توجه به موقوفه بودن نيز سرمايه گذاري در شهر قيدار اقدام به سرمايه گذاري نمي كند كه موقوفه بودن آن مشكلاتي براي بازآفريني شهري ايجاد كرده است.
7325/8068

سرخط اخبار استان‌ها