۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۷
کد خبر: 82947267
T T
۰ نفر

میزگرد ایرنا/

آغاز دوران طلایی كشتی كرمانشاه

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۷
کد خبر: 82947267
آغاز دوران طلایی كشتی كرمانشاه

كرمانشاه - ایرنا - بعد از یك دوره رخوت و ركود در كشتی كرمانشاه، با تلاش محمدحسین محبی رییس هیات استان و زحمتكشان این رشته، آغاز دوران شكوفایی و طلایی پرطرفدارترین رشته ورزشی استان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، به گفته كارشناسان كشتی، كرمانشاه كه در اوایل دهه 90 در ركود قرار داشت امروز در عرصه های ملی و بین المللی در حال خودنمایی است به نحوی كه هم اكنون پنج كشتی گیر كرمانشاهی دوبنده تیم ملی را بر تن دارند و در مسابقات آسیایی و جهانی با حریفان سرشاخ می شوند.
اجرای طرح های استعدادیابی و توجه به رده های پایین سنی و شهرستان ها و برگزاری رقابتهای كشتی ملی، بین المللی و جهانی در كرمانشاه از جمله كارهایی بوده كه هیات كشتی برای پیشرفت و توسعه كشتی استان طی سال های اخیر انجام داده است.
رایگان شدن سالن های كشتی در كرمانشاه نیز كه در سال جاری صورت گرفته، فرصت را برای جذب حجم عظیمی از جوانان و نوجوانان علاقه مند به این رشته ورزشی و ارتقا سطح این ورزش در استان فراهم كرده است.
پس از توافق هیات كشتی با استانداری كرمانشاه، استفاده از سالن های كشتی امسال رایگان شد تا ضمن پركردن اوقات فراغت جوانان، زمینه برای استعدادیابی این رشته ورزشی نیز فراهم شود.
به منظور بررسی برنامه ها و ارائه راهكارها برای ارتقا ورزش كشتی كرمانشاه، جمعی از پیشكسوتان و مدیران هیات كشتی استان در میزگرد خبری ایرنا شركت كردند و به پرسشهای خبرنگار ایرنا پاسخ دادند.

** دوران طلایی كشتی كرمانشاه
دبیر هیات كشتی كرمانشاه روند پیشرفت كشتی كرمانشاه را مطلوب ارزیابی كرد و گفت: امروز كرمانشاه چهار كشتی گیر در تیم های ملی بزرگسالان و یك كشتی گیر در تیم ملی نوجوانان دارد و در مسابقات برون مرزی عرض اندام می كنند.
منصور كیانی با بیان اینكه تیم های كشتی استان كرمانشاه در چند سال گذشته عنوان نایب قهرمانی مسابقات كشوری را به دست آورده اند، گفت: كشتی گیران كرمانشاهی در مسابقات كشوری به راحتی كشتی گیران استان های تهران، خراسان و همدان را پشت سر می گذارند و پس از تیم مازندان در رده دوم كشور قرار می گیرند.
وی با بیان اینكه كشتی كرمانشاه دوران طلایی خود را آغاز كرده است، گفت: كشتی مازندران با دیگر استان های كشور فاصله زیادی دارد، اما ما به دنبال آن هستیم تا هرچه سریع تر این فاصله را پر كنیم و كرمانشاه را بر سكوی قهرمانی كشتی ایران قرار دهیم.
دبیر هیات كشتی كرمانشاه با بیان اینكه طرح های استعدادیابی كشتی در طول تابستان در استان به جدیت دنبال می شوند، گفت: جوانان و نوجوانانی كه در تابستان وارد سالن های كشتی می شوند، توسط مربیان شناسایی و افراد دارای استعداد در تایم های ویژه نخبگان ساماندهی می شوند تا زیرنظر مربیان طراز اول كرمانشاه علوم و فنون كشتی را فرا گیرند.
به گفته كیانی، كشتی گیران شهر كرمانشاه روزانه در 28 تایم مختلف تمرینی به این رشته ورزشی می پردازند كه در صورت افزایش تعداد مخاطبان این رشته تعداد تایم ها افزایش پیدا خواهد كرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینكه روند مسابقات استانی و انتخابی اعضای تیم استان تغییر كرده است، گفت: پیش از این وجود كشتی گیران قدرتمند در یك وزن از به روی كار آمدن كشتی گیران جوان و خودنمایی آنها جلوگیری می كرد اما با ساز و كاری كه به تازگی برای انتخاب تیم های استانی در پیش گرفته شده است، تمام كشتی گیران برای حضور در مسابقات كشوری باید در كرمانشاه به روی تشك بروند.
دبیر هیات كشتی كرمانشاه اضافه كرد: بر این اساس كشتی گیران استان برای حضور در تیم استان در 2 مرحله مسابقه قهرمانی استان حضور پیدا می كنند و پس از برگزیده شدن در این رقابت ها در چندین دوره رقابت درون اردویی و نهایی نیز حاضر خواهند شد تا بتوانند در رقابت های قهرمانی كشور و انتخابی تیم ملی به روی تشك بروند.
كیانی ادامه داد: كشتی گیرانی كه عنوان قهرمانی كشور و عضویت در تیم ملی را در كارنامه خود داشته باشند از حضور در رقابت های قهرمانی استان معاف هستند، اما باید در رقابتهای درون اردویی و نهایی شركت كنند.

** كشتی باید رایگان باشد
سخنگوی هیات كشتی استان كرمانشاه نیز در این میزگرد خبری با اشاره به رایگان شدن سالن های كشتی برای جوانان كرمانشاهی در فصل تابستان گفت: مخاطبان ورزش كشتی در استان كرمانشاه اقشار كم درآمد جامعه هستند كه حتی بسیاری از آنها توانایی تامین 30 هزار تومان شهریه ماهانه سالن های كشتی را ندارند.
نادر تقی زاده با بیان اینكه نباید جوانان كم درآمد را از ورزش محروم كنیم، افزود: براساس مصوبه هیات دولت هزینه نگهداری سالن های ورزشی باید از درآمدهای آن تامین شود، از این رو اگر بتوانیم اسپانسر به منظور تامین تمام هزینه های جاری سالن های كشتی پیدا كنیم، سالن های كشتی را در تمام ایام سال رایگان خواهیم كرد.
وی توضیح داد: بسیاری از استعدادهای ناب كشتی در میان خانواده های محروم و كم درآمد هستند كه اگر بتوانیم آنان را به درستی ساماندهی كنیم، بدون شك شاهد درخشش نام های جدیدی بر روی تشك های كشتی خواهیم بود.
سخنگوی هیات كشتی كرمانشاه با بیان اینكه تمام اعضای هیات و مربیان به صورت رایگان فعالیت می كنند، یادآور شد: هیات كشتی استان تمام توان خود را به كار بسته است كه از فرصت تابستان برای استعدادیابی و جذب نخبگان این رشته ورزشی استفاده كند.
تقی زاده به از بین رفتن امكانات ورزشی در مناطق زلزله زده كرمانشاه اشاره كرد و گفت: برای اینكه بتوانیم اوقات فراغت جوانان زلزله زده را نیز پر كنیم با همت استانداری كرمانشاه هفت تخته تشك كشتی به مناطق زلزله زده ارسال خواهد شد، تا جوانان این مناطق نیز بتوانند به كشتی بپردازند و ما نیز بتوانیم در این مناطق روند استعدادیابی را ادامه دهیم.
وی گفت: كشتی پرطرفدارترین ورزش استان كرمانشاه است كه مردم قهرمانی در آن را یك افتخار برای خود می دانند، از این رو تمام تلاش خود را به كار خواهیم بست تا بتوانیم استفاده از سالن های كشتی را در تمام ایام سال برای جوانان و نوجوان رایگان كنیم.

** فنون ناب كشتی باید زنده شوند
احمد كوهدره ای مربی و كشتی گیر پیشكسوت كرمانشاهی نیز در این میزگرد خبری مهمترین راهكار پیشرفت كشتی در كرمانشاه تقویت مربیان و آشنایی آنان با علوم روز دنیا عنوان كرد و گفت: مربیان باید كشتی گیران را با فنون ناب كشتی آشنا كنند تا در رقابت ها به جای هول دادن و از تشك خارج كردن حریف به دنبال اجرای فنون زیبا بروند.
وی با بیان اینكه امروز كمتر شاهد اجرای فنون زیبا در كشتی هستیم، گفت: كشتی گیران كرمانشاه فنون زیبایی را همچون 'تو شاخ' و 'لنگ كردی' ابداع كرده اند كه امروز كمتر شاهد اجرای آنها در مسابقات هستیم.
این پیشكسوت كشتی كرمانشاهی توضیح داد: بدون شك مربیان نقش اصلی را در پرورش كشتی گیران مطرح دارند و در صورتی كه آنان به علوم روز آشنا باشند و شاگردان خود را نیز به خوبی پرورش دهند، قهرمانان نامداری را تحویل خواهند داد.
وی از مربیان خواست كه در كنار ارتقا آمادگی جسمانی ورزشكاران، فنون زیبای كشتی را نیز به آنان آموزش دهند تا این فنون ناب برای نسل های آینده نیز حفظ شوند و مسابقات كشتی جذابیت و زیبایی خود را حفظ كنند.

** ارتباط با آموزشگاه ها
مرتضی سیف الله پور، پیشكسوت كشتی و استاد تربیت بدنی دانشگاه نیز در این میزگرد خبری هم افزایی آموزش و پرورش و دانشگاه ها با هیات كشتی را به منظور پیشرفت این رشته ورزشی ضروری دانست و گفت: برای اینكه بتوانیم استعدادها را به خوبی شناسایی و پرورش دهیم باید به سراغ آموزش و پرورش برویم.
وی توضیح داد: خوشبختانه هیات كشتی استان كرمانشاه از سال گذشته مسابقاتی را به صورت متمركز با آموزش و پرورش برگزار می كند كه این موضوع باعث شده است، به خوبی استعدادهای حاضر در آموزشگاه ها شناسایی شوند.
این استاد دانشگاه توضیح داد: همچنین استفاده از اساتید دانشگاه و علوم روز دنیا به منظور افزایش آمادگی جسمانی ورزشكاران نیز پر اهمیت است كه باید مورد توجه مدیران هیات كشتی قرار گیرد.
سیف الله پور، وضعیت كشتی كرمانشاه را مثبت ارزیابی كرد و ادامه داد: خوشبختانه كشتی كرمانشاه امروز جایگاه خوبی در كشور دارد و این جایگاه روز به روز در حال ارتقا است.
براساس اعلام هیات كشتی بیش از هشت هزار نفر در استان 2 میلیون نفری كرمانشاه به ورزش كشتی می پردازند كه این تعداد پس از رایگان شدن سالن ها به سرعت در حال افزایش است.
7445/8066
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش