قیطاسی، غول بی‌رقیب ایرانی خواهد بود/سنگین‌ترین جایزه تاریخ را به رکورد ماهری‌پور می‌دهم

تهران- ایرنا- رئیس کمیته قوی‌ترین مردان ایران درباره وضعیت قهرمان مردان آهنین ۱۴۰۳ گفت: حق انتخابی برای کارگردان برنامه نداشتیم و مجبور بودیم داوران و هیجان را از برنامه حذف کنیم و ضمن آنکه متخصص و صاحب‌نظران فنی این ورزش ما بودیم که اجازه هیچ اظهار نظری نداشتیم.

به گزارش ایرنا، مسابقات قوی‌ترین مردان با عنوان مردان آهنین پس از سال‌های زیادی ایام نوروز امسال یک بار دیگر به قاب تلویزیون برگشت که در نهایت با قهرمانی رضا قیطاسی ختم شد. این برنامه‌ که به علت برخی حواشی از صدا و سیما دیگر پخش نمی‌شد با زحمات و سختی‌های محمود قراچورلو، مدیر کمیته قوی‌ترین مردان باز هم به خانه‌های مردم آمد و توانست پر بازدیدترین برنامه عید نوروز باشد.

به همین منظور با محمد قراچورلو رئیس کمیته قوی‌ترین مردان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

بخش داوری و هیجان را از قوی‌ترین مردان حذف کردیم/ قیطاسی غول بی‌رقیب ایرانی خواهد شد

از سختی‌های برنامه مردان‌ آهنین بگویید که چطور گذشت؟

کار هرچقدر که بزرگ‌تر باشد، سختی‌های آن نیز بیشتر است؛ در ادوار گذشته که این برنامه پخش می‌شد، سازمان صدا و سیما همه مسئولیت‌های تولید را از اسکان تا سخت‌افزار و تجهیزات را بر عهده می‌گرفت ولی برای نخستین مرتبه تمام حجم کار بر دوش بخش خصوصی بود. باید از مدیر شبکه ورزش تشکر کنم که اولین موافقت از سمت او صادر شد و توانستیم مقدمات این برنامه را مهیا کنیم. البته کارگردان برنامه از طرف خود شبکه معرفی شد و ما هیچ اعمال نظر و پیشنهادی در پروسه ساخت نداشتیم.

امکان تغییر شکل و تزریق هیجان بیشتر در برنامه وجود نداشت؟

حق انتخابی برای کارگردان برنامه نداشتیم و مجبور بودیم داوران و هیجان را از برنامه حذف کنیم. کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که انتخاب شدند، به فضای کار ورزشی نزدیک بودند اما متخصصین و صاحب نظران فنی این ورزش ما بودیم که اجازه هیچ اظهار نظری نداشتیم. این کار از نظر سینمایی و جلوه‌های ویژه، خیلی زیبا بود اما نتوانستیم صد درصد خودمان را نشان بدهیم. برای اینکه به هر طریقی این برنامه به تلویزیون بازگردد مجبور به سکوت شدیم اما در واقع شان ما رعایت نشد. برای مثال محراب فاطمی، شناسنامه قوی‌ترین مردان است و هر جایی که باشد، بارها از او تقدیر و تشکر به عمل می‌آید ولی در این برنامه حتی تصویر او را کامل نشان ندادند و این یعنی اوج بی‌مهری که فقط شرمندگی آن برای ما باقی ماند.

چه هزینه‌هایی بر دوش ورزشکاران بود. عوامل کمیته چقدر هزینه کردند؟

هیچ کدام از بچه‌ها حتی یک ریال هم حق‌الزحمه دریافت نکردند و با هزینه شخصی رفت و آمد داشتند. حتی بعضی از عوامل با وسایل نقلیه شخصی تا کیش آمدند و فقط هزینه اسکان و تغذیه را ما پرداخت کردیم. با این حال موفق شدیم به هر سختی که بود به خانه‌های مردم بازگردیم و خوشبختانه با کم‌ترین بودجه، بالاترین بازدید را داشتیم. بودجه‌ها و دکورهای سنگین در برنامه‌های دیگر دیده می‌شود اما حتی مکان ضبط را هم به ما تحویل ندادند و هر روز باید تمام وسایل و دوربین‌ها را جمع می‌کردیم و دوباره روز بعد آماده می‌شدیم؛ در این مسئله باید از تیم کارگردانی تشکر ویژه داشته باشم. با همه این احوالات یک رکورد شکستیم ولی باز هم از خودمان راضی نیستم زیرا باید خیلی بهتر از این باشیم.

چطور توانستید جلوی حواشی و بی‌اخلاقی‌هایی که بعضا در این ورزش دیده می‌شد را بگیرید؟

در گذشته مشکلات فرهنگی از برخی ورزشکاران دیده می‌شد اما این بار بهترین جمع را در بین ادوار مختلف داشتیم که محوریت آن‌ها اخلاق و مرام پهلوانی بود. این بار ثابت کردیم که می‌شود بدون هیچ حاشیه، بی‌اخلاقی و یا اعتراض به داوری، مسابقه سطح بالا را برگزار کنیم و این امر نشان از کار و تلاش فرهنگی در کمیته قوی‌ترین مردان است.

قانون، اخلاق و عدالت سه رکن اصلی این برنامه بود ولی ما خودمان را در نقطه صفر می‌بینیم. مسیرهای زیادی باز شده که از این پس باید هر روز برای پیشرفت، بیشتر تلاش کنیم. می‌توانیم مسابقات بین‌المللی با بهترین قهرمانان خارجی را داشته باشیم که در رسانه‌های مختلف نیز پخش شود اما مردان آهنین مختص صدا و سیما و ایام نوروز است.

تاثیر این برنامه در جامعه را چطور می‌بینید که تا این حد برای آن هزینه می‌کنید؟

این برنامه روی مخاطب عام تاثیرگذار است؛ در گذشته ورزش پرورش اندام در کشور تقریبا ممنوع بود و باشگاه‌های معدودی در ایران وجود داشت. رشته قوی‌ترین مردان توانست یک انقلابی در عرصه ورزش ایجاد کند که جمعیت بسیار زیادی به ورزش دعوت شوند. خیلی‌ها با دیدن برنامه مردان آهنین ورزشکار شدند و به همین دلیل از مسئولین فقط توقع داریم که ما را ببینند و اجازه فعالیت بدهند و ما را در این امر حمایت کنند. ما انتظار مالی نداریم و همه کار مردان آهنین به عهده خودم بود؛ نه تنها از تلویزیون حق پخش نگرفتیم بلکه بابت پخش این برنامه هزینه هم پرداخت کردیم که فقط این برنامه پخش شود.

بخش داوری و هیجان را از قوی‌ترین مردان حذف کردیم/ قیطاسی غول بی‌رقیب ایرانی خواهد شد

حمایت و هدف‌گذاری برای رضا قیطاسی که قهرمان قوی‌ترین مردان ایران است، چطور خواهد بود؟

قهرمانان حرفه‌ای قوی‌ترین مردان همیشه باید آماده باشند و به صورت حرفه‌ای زندگی کنند. تعداد ورزشکاران شاخص ایران به ۲۰۰ نفر رسیده ولی در ۱۰ نفر برتر حتی ۶ ورزشکار حرفه‌ای هم نداریم که در مسابقات آماتوری رقابت نکنند. رضا قیطاسی به تازگی به جمع حرفه‌ای‌ها اضافه شده که در کنار ورزشکاران نامداری مانند محمد عزت‌پور، پیمان ماهری‌پور و دیگران قرار گرفته است.

او یک پدیده است که با توجه به شرایط بدنی باید ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم به وزن خود اضافه کند تا غول بی‌رقیب ایرانی باشد. او باید تبدیل به قوی‌ترین مرد جهان از کشور ایران شود که همه مسیرها را برای رسیدن به هدف در نظر گرفته‌ایم. به عنوان یک مدیر باید بهترین تورنمنت‌های بین‌المللی را برای او در نظر بگیریم که در جهان نیز بتواند افتخارآفرینی کند.

بخش داوری و هیجان را از قوی‌ترین مردان حذف کردیم/ قیطاسی غول بی‌رقیب ایرانی خواهد شد

رکورد پاورلیفتیگ جهان توسط پیمان ماهری‌پور شکسته خواهد شد؟

در حال حاضر پیگیر همه کارهای او هستم و در ۲ سال گذشته نیز گفتم که پیمان می‌تواند تاریخ‌سازی کند. او به راحتی وزنه ۴۸۵ کیلوگرمی را بلند کرد و به نظرم حداقل ۱۰ کیلوگرم دیگر نیز می‌شد به آن وزنه اضافه کرد. پیمان تا شکستن رکورد جهان فاصله‌ی کمی دارد و امسال باید برترین وزنه تاریخ بشریت را بلند کند. از او خواهش کردم که کارهایش را به من واگذار کند و تعدادی از مسئولیت‌هایش را کنار بگذارد تا تمام تمرکز خودش را روی این تاریخ‌سازی بگذارد. او باید بیشترین استفاده‌اش را از عمر قهرمانی خود داشته باشد و اگر بتواند چنین تاریخ‌سازی را انجام دهد، سنگین‌ترین جایزه مالی تاریخ ورزش‌های قدرتی را به او می‌دهم.

ورزشکارانی که در ایران قهرمانی نداشته باشند را به مسابقات اعزام می‌کنید؟

همه ورزشکاران برای ما ارزشمند هستند و به مطالبه همه آن‌ها پاسخ خواهیم داد اما بدون تعارف باید هر کسی که آماده‌تر باشد را برای رقابت‌های خارجی اعزام کنیم. هر ورزشکار باید برای ایران آبروداری کند و اخلاق حرفه‌ای نیز حکم می‌کند که اگر آمادگی صدر درصد وجود ندارد، به مسابقه نرویم زیرا ما همیشه باید روی سکو باشیم و افتخارآفرینی کنیم؛ برای مثل پیمان ماهری‌پور وقتی در آستانه سیبرین‌شو دید که نمی‌تواند رقابت خوبی داشته باشد، انصراف داد و به عنوان اولین داور حرفه‌ای ایران در مسابقات قوی‌ترین مردان ایران به میدان رفت.

کشورمان میزبانی مسابقات بین‌المللی خواهد شد؟

در برخی تورنمنت‌های داخلی ثابت کردیم که ایران کشور بسیار امن و زیبایی است. وقتی بهترین‌های دنیا از ایران هستند، باید بهترین میزبانی را با مسابقات سطح بالا رقم بزنیم نه آنکه رقبای سطح پایین بیایند و نهایتا هم قهرمانی ورزشکاران ما را زیر سوال ببرند. بچه‌های ما وقتی به مسابقات خارجی می‌روند کمی طول می‌کشد که به شرایط میزبان و آیتم‌های آنجا عادت کنند ولی قطعا در ایران بهترین آوردگاه جهانی را برگزار خواهیم کرد.

پایگاه قهرمانی برای قوی‌ترین مردان خواهیم داشت؟

آماده هستیم که اگر ملکی را به عنوان خیریه به ما بسپارند، از کودکان و قشر بی‌سرپرست و بدسرپرست شروع کنیم و این رشته را گسترش دهیم. حتی اگر امکان در اختیار گذاشتن مکانی در فرهنگ‌سرا وجود داشته باشد نیز یک خانه پهلوانی در آن راه‌اندازی می‌کنیم که به جز تمرینات و ورزش قوی‌ترین‌ها، مراسم‌های فرهنگی و مذهبی مختلف مثل شب‌های احیا و ایام محرم را نیز با حضور پهلوانان ایرانی داشته باشیم. ما برنامه‌های زیادی داریم و پشتوانه‌های مالی هم به عهده خودمان است ولی نیازمند مجوزهای لازم نیز هستیم. اگر با ما کنار بیایند می‌توانیم موج بزرگی را در ورزش راه‌اندازی کنیم و بار بقیه ورزش را نیز به دوش بکشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha