۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 82945274
T T
۰ نفر

استفاده از ظرفيت هاي داخلي لرستان يك مطالبه است

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 82945274
استفاده از ظرفيت هاي داخلي لرستان يك مطالبه است

پايگاه خبري سنگ نوشته در مطلبي نوشت: استفاده از ظرفيت هاي داخلي استان يك مطالبه و يك حركت در راستاي تقويت اقتصاد درونزا و گسترش اشتغالزايي است.

در ادامه اين مطلب آمده است: در استان بيش از 1600 پيمانكار در قالب شركت هاي ثبت شده پيمانكاري داريم، اينكه پروژه ها همگي در قالب مناقصه برگزار شود و اولويت هم تقويت مشاوران و پيمانكاران موجود استان باشد، يك مطالبه است.
بي ترديد و متناسب با رتبه هاي پيمانكاري و سطح مشاوران در هر پروژه اي بايد اولويت را به رقابت و البته حمايت از پيمانكاران استان در چارچوب قوانين و در چارچوب صلاحيت هاي فني تعيين شده براي پروژه داد.
نبايد ظرفيت انساني و اشتغا‌لزايي پيمانكاران موجود استان، بدون استفاده و راكد بماند يا از ظرفيت مشاوران طراح و ناظر داخل استان استفاده نشود و مدام به سوي مشاوران يا پيمانكاران خارج از استان رفت كه بي شك، يك روال غلط و نادرست است.
مهم ترين معضل استان بيكاري است، وقتي صنف پيمانكاران داخل استان رونق فعاليت داشته باشد خود به خود، چند هزار نيروي كار به صورت مستقيم و غيرمستقيم مشغول به كار مي شوند كه به نفع بهبود شرايط اقتصادي استان لرستان است.
اما اگر مثلاً مدام ترك تشريفات مناقصه اجرا كنيم يا مدام به مشاوران طراح خارج از استان متوسل شويم خود به خود، صنف پيمانكاران از رونق فعاليت مي افتد و دچار ركود فعاليت مي شود و اين يعني افزودن به تعداد بيكاران استان كه خود، علت بسياري از معضلات و مشكلات اقتصادي و اجتماعي خواهد شد.
لرستان استاني است با نرخ بيكاري بالاي 10 درصد، در چنين شرايطي حتي اگر بشود و بتوان براي يك نفر هم شغل ايجاد كرد بايد حمايت كرد.
وقتي چندين پيمانكار، رونق فعاليت براساس اصل رقابت سالم و قانوني داشته باشند نتيجه ‌آن اشتغالزايي ده ها مهندس و كارگر در جاي جاي استان است.
در هر پروژه اي كه قرار است واگذار شود بايد به ظرفيت‌هاي موجود داخلي استان متناسب با شرايط فني و قانوني پروژه توجه كرد.
اگر واقعا در يك پروژه، امكان و ظرفيت ‌هاي فني و مهندسي براي طراحي، نظارت و اجرا در داخل استان هست بر طبق روش مناقصه ( پيشگيري از انحصار و تقويت رقابت)، بايستي از اين پتانسيل هاي انساني درون استاني بهره جست تا هم اين قشر از ركود فعاليت خارج شود و هم معضل بيكاري جوانان، تشديد نشود و معضل فرو بكاهد.
منبع: پايگاه خبري سنگ نوشته
7269/3022

سرخط اخبار استان‌ها