۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۴۰
کد خبر: 82945077
T T
۰ نفر
پايانه تازه تاسيس خرم آباد چشم انتظار تعاوني هاي مسافربري

خرم آباد - ايرنا - رسانه ها، مردم و صنف فعال حمل و نقل همواره از نبود پايانه مسافربري برون استاني گلايه داشتند ولي امروز كه پس از 20 سال اين مهم محقق شده اما و اگرهايي پيش كشيده مي شود كه گويا ضرورت انتقال اين پايانه چندان جدي گرفته نشده است.

به گزارش ايرنا، لرستان يك استان استراتژيك ارتباطي و همسايه اصفهان، مركزي، ايلام، همدان و كرمانشاه بوده و خرم آباد مركز آن در فاصله 492 كيلومتري تهران واقع شده كه سال ها از داشتن يك پايانه مناسب محروم بود.
پايانه برون شهري خرم آباد تاكنون ساماندهي نشده و شركت هاي مسافربري در عمل در وسط شهر فعاليت مي كنند؛ شركت هايي كه در خيابان شريعتي علاوه بر آلودگي هاي صوتي و اجتماعي موجب ترافيك شديد در اين مسير به عنوان يكي از خيابان هاي اصلي خرم آباد شده اند.
علاوه بر نارضايتي ساكنان اين خيابان، نبود پايانه مسافربري موجب گلايه مندي مسافران خرم آباد شده است؛ مسافران سرگردان از جمله دانشجويان غيربومي كه به دليل تجميع نبودن شركت هاي حمل و نقل همچنان ناراضي هستند.
اجراي طرح هاي مختلف زيرساختي حوزه حمل و نقل از جمله طرح توسعه فرودگاه و راه آهن كه ضرورت هريك بدون شك براي استان محسوس است، جاي حمل و نقل جاده اي را نخواهد گرفت اما بهره برداري درست و اصولي از طرح هاي چهار خطه و آزادراهي در لرستان مستلزم وجود يك پايانه مسافربري استاندارد است تا تردد مسافران در جاده هاي منتهي به مركز استان از انسجام و قانونمندي برخوردار شود.
بيش از يك دهه گذشته پايانه مسافربري خرم آباد با مشاركت بخش خصوصي در منطقه خيرآباد واقع در انتهاي خيابان تمدن با پيشرفت بيش از 50 درصد احداث شد اما به دليل جانمايي نامناسب، ادامه احداث متوقف شد و طرح بلاتكليف ماند.
اختلاف نظرها در اين باره در حالي شدت مي گرفت كه ترافيك سنگين در خيابان شريعتي به دليل تردد مسافران به ويژه دانشجويان غيربومي به يك معضل تبديل شده بود.
در يك اقدام تسكيني پايانه شرق خرم آباد واقع در منطقه كرگانه به عنوان پايانه موقت شهر تعيين شد تا مسافران از طريق آن وارد شهر شوند و مشكلات رها شدن مسافران در خيابان هاي شهر طي ساعات نيمه شب تا حدودي برطرف شود اما معضل گره ترافيكي و تجميع نبودن شركت ها و ساير معضلات همچنان پابرجا مانده است.
سالهاست قانون ممنوعيت تردد اتوبوس هاي متفرقه به داخل شهرها به ويژه مراكز استان ها اجرا مي شود و در ورودي مراكز همه استان ها و حتي شهرهاي بزرگ و كوچك، كاميون ها و اتوبوس ها از طريق تابلوهايي به جاده هاي كمربندي هدايت مي شوند ولي نبود پايانه مسافربري در شهر خرم آباد براي شركت هاي مسافربري مشكلاتي ايجاد كرده بود.
با تمام اين تفاسير عمليات احداث پايانه برون استاني خرم آباد به عنوان تنها مركز استاني كه پايانه نداشت سال 92 آغاز شد و اميد مي رفت 60 تا 70 سرويس اتوبوس مسافربري در طول شبانه روز ساماندهي شوند.
هرچند اين طرح نيز همانند ساير طرح هاي لرستان به درازا كشيد و ايراداتي به اجراي طرح وارد شد اما به هر حال 17 بهمن سال گذشته با اعتبار 280 ميليارد ريال و با حضور سيد عليرضا آوايي وزير دادگستري به بهره ‌برداري رسيد.
بهره برداري كه نمادين بود و صنف حمل و نقل مسافر به پايانه تازه تاسيس اسباب كشي نكرد و پس از دادن مهلت هاي چندين باره، در آخرين اقدام معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان دوم خرداد اولتيماتوم داد كه تعاوني هاي مسافربري بايد تا 10 خرداد امسال نقل مكان كنند.
اما 10 خرداد هم سر رسيد و خبري از جابجايي نبود، اتوبوس ها همچنان در خيابان شريعتي جولان مي دادند و صداي بوقشان در ترافيك هاي اين خيابان مي پيچيد.
تعاوني هاي مسافربري خرم آباد به پايانه تازه تاسيس نرفتند و برخلاف ضرب العجل تعيين شده، كار مسافربري در شهر ادامه داشت.
شهردار خرم آباد 10 خرداد ماه در اين خصوص به ايرنا گفت: در حال حاضر ترمينال برون استاني آماده استقرار تعاوني ها است و مشكلي در اين باره وجود ندارد.
وحيد رشيدي افزود: برخي امور داخلي تعاوني ها از جمله انتقال خطوط مخابراتي و فسخ قرارداد املاك فعلي اين تعاوني ها با مشكلاتي مواجه است.
وي تصريح كرد: صاحبان تعاوني ها به دلايل مشكلات داخلي درخواست مهلت مجدد داشته اند و شهرداري نيز با هماهنگي فرمانداري، اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي و استانداري به منظور پرهيز از بروز هرگونه التهاب با اين درخواست ها موافقت كرده است.
شهردار خرم آباد اضافه كرد: در نهايت اين تعاوني ها همزمان با عيد فطر به پايانه جديد منتقل مي شوند اما امروز سه روز پس از عيد فطر است و پايانه مسافربري جديد همچنان چشم انتظار تعاوني ها است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به مهلت درخواستي از سوي تعاوني ها، با فعاليت آنان در محل فعلي تا عيد فطر موافقت شده بود.
احمد مرادپور افزود: به دليل خلف وعده انجام شده، امروز از تعاوني ها در خيابان شريعتي بازديد و درخصوص ضرورت انتقال آنان صحبت شد.
وي اظهار داشت: با توجه به بررسي هاي انجام شده، بايد صورت وضعيتي توسط اداره كل راه و شهرسازي در خصوص سوابق اين تعاوني ها تنظيم شود كه قرار است تا فردا اين كار صورت گيرد.
اين مسئول افزود: به طور قطع تعاوني ها تا پايان هفته جاري به پايانه جديد منتقل و محل ورودي فعلي با نيوجرسي بسته مي شود و راهنمايي و رانندگي نيز اجازه ورود اتوبوس ها به داخل شهر را نخواهد داد.
وي درخصوص اظهارات تعاوني ها مبني بر نبود زيرساخت هاي مخابراتي در پايانه جديد گفت: تمام خطوط تلفن و اينترنت جابجا و فراهم شده و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
مرادپور تصريح كرد: هرچند پايانه تازه تاسيس در حد يك پايانه برون استاني نيست اما تعاوني ها بايد از قانون تمكين كرده و خيابان شريعتي را ترك كنند.
7269/3022

سرخط اخبار استان‌ها