۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۳
کد خبر: 82940443
T T
۰ نفر
كشت نشائي پنبه براي اولين بار در خداآفرين انجام شد

تبريز- ايرنا - سرپرست مديريت جهادكشاورزي شهرستان خداآفرين از كشت نشائي پنبه براي اولين بار در اين شهرستان خبر داد.

رشيد نظمي روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان كرد: با توجه با كاهش بارندگي در كشور و مسئله بحران كمبود آب رويكرد دولت به سمت توسعه كشت نشائي به خصوص پنبه جهت كاهش مصرف آب و استفاده بهينه از منابع آبي موجود براي تغيير الگوي كشت و افزايش بهره وري در بخش كشاورزي است.
وي گفت: كشت نشائي پنبه علاوه بر صرفه جويي در مصرف آب و بذر، مزاياي ديگري از جمله تناوب كشت پنبه با غلات، زود رس بودن محصول، كاهش طول دوره رشد، افزايش راندمان و كاهش ضايعات و كنترل برخي آفات در مرحله جوانه زني را دارد.
سرپرست مديريت جهادكشاورزي شهرستان خداآفرين ياداوري كرد: كشت پنبه در اين شهرستان سابقه طولاني دارد و كشاورزان شهرستان به خصوص در بخش گرمادوز تجربه و دانش بالايي در كشت اين محصول راهبردي دارند.
نظمي با بيان اينكه توسعه كشت نشائي پنبه در اين شهرستان مستلزم آموزش و آگاهي بخشي بهره برداران است، گفت: در اين راستا امسال در بخش گرمادوز با حضور مستقيم كارشناسان مديريت شهرستان و مركز جهادكشاورزي لاريجان در روستاي گون گورمز در سطح يك هكتار براي اولين بار كشت نشائي پنبه به صورت الگويي اجرا شد.
وي اظهار اميدواري كرد، در بلند مدت تحولي در توسعه كشت پنبه و تغيير و اصلاح الگوي كشت در شهرستان خداآفرين اتفاق بيفتد.
ﮐﺸﺖ ﮔﻠﺪاﻧﯽ ﯾﺎ ﻧﺸﺎﯾﯽ ﺑﻪ روﺷﯽ اﻃﻼق ﻣﯽ شود ﮐﻪ ﺑﺬر در ﺧﺰاﻧﻪ و در ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪه دﻣﺎ و رﻃﻮﺑﺖ ﮐﺸﺖ مي شود.
شهرستان مرزي خدا آفرين در شمال استان آذربايجان شرقي با 580 هكتار مزارع پنبه يكي از قطب‌هاي توليد اين محصول در كشور محسوب مي‌شود.
3071/6183

سرخط اخبار استان‌ها