۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82935375
T T
۰ نفر

مراسم مذهبی «یوم علی» در پاكستان برگزار شد

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82935375
مراسم مذهبی «یوم علی» در پاكستان برگزار شد

اسلام آباد - ایرنا - همزمان با بیست و یكم ماه رمضان سال 1439 هجری قمری مصادف با سالروز شهادت مولی الموحدین كه در پاكستان به 'یوم علی'معروف است، شیعیان سراسر كشور، با برگزاری مراسم های عزاداری و راه انداختن دسته های سینه زنی، در غم شهادت پیشوای خود سوگواری كردند.

به گزارش ایرنا، شیعیان پاكستان در شهرهای اسلام آباد، كراچی، لاهور، پیشاور، راولپندی، اسكردو، كویته، مولتان، حیدر آباد و بسیاری دیگر از شهرها و مناطق پاكستان در حسینیه ها و حضور در دسته جات عزاداری در خیابان ها، در میان تدابیر شدید امنیتی، در سوگ شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام، برسر و سینه زدند و اشك ماتم ریختند.
به گفته پلیس ایالت سند پاكستان، بیش از 5 هزار و 500 افسر پلیس و نیروهای وظیفه ، تامین امنیت این مراسم را در كلانشهر 'كراچی بر عهده داشتند.
بر اساس این گزارش، آماده باش 72 دستگاه خودروی پلیس، 65 دستگاه موتورسیكلت و هفت دستگاه خودرو زرهی نیز بخشی از برنامه های پلیس این ایالت برای تامین امنیت مطلوب این مراسم در كراچی است.
در لاهور نیز حداقل چهار هزار نیروی پلیس، وظیفه تامین امنیت این مراسم ویژه مذهبی را بر عهده داشتند.
مراسم تشییع نمادین پیكر حضرت علی (ع) یكی از ویژه برنامه های عزاداری در یوم علی (ع) در پاكستان است كه روز گذشته در شهرهای مختلف این كشور برگزار شد و این مراسم امروز نیز در دیگر شهرهای شیعه نشین پاكستان برگزار می شود.
بسیاری از شبكه های تلویزیونی از جمله شبكه های خبری پاكستان نیز با پخش گزارش هایی از عزاداری شیعیان این كشور در روز شهادت پیشوای متقیان، برنامه های ویژه ای در این روز پخش كردند و برخی مراسم های عزادرای را به صورت زنده پوشش دادند.
برگزاری مراسم های عزاداری با حضور علمای اهل تشیع و تسنن و گفت و گو درباره فضایل و ویژگی های حضرت علی(ع)، تهیه برنامه هایی با موضوع حضرت علی (ع) و حضور مداحان و قوالی خوان ها در استودیوهای تلویزیونی و اجرای برنامه های مداحی و مرثیه سرایی در سوگ امام علی (ع)، بخش عمده ای از برنامه های شبكه های تلویزیونی پاكستان در روز گذشته و امروز را تشكیل داد.
بسیاری از رسانه های نوشتاری و سایت های اینترنتی پاكستان نیز اخبار و گزارش هایی را به مناسب 'یوم علی(ع)' منتشر كردند.
شبكه های خبری پاكستان در ایام ماه محرم و همچنین در ایام شهادت حضرت علی (ع) ، ضمن كاستن از برنامه های شاد و موسیقی، با پخش برخی برنامه های مذهبی درباره امام حسین(ع) و حضرت علی(ع)، مراتب ارادت و علاقه خود و مردم این كشور به اهل بیت علیهم السلام را به نمایش می گذارند.
بیش از 20 درصد از جمعیت 207 میلیون نفری پاكستان را شیعیان تشكیل می دهند ضمن اینكه بسیاری از براداران و خواهران اهل سنت پاكستان علاقه و ارادت ویژه به اهل بیت علیهم السلام دارند و به ویژه در مراسم های دهه محرم حضور می یابند.

*** برگزاری مراسم های عزاداری ایرانیان در پاكستان
ایرانیان مقیم اسلام آباد پایتخت و دیگر شهرهای پاكستان نیز شب گذشته همزمان با دومین شب از لیالی قدر، دعای جوشن كبیر را زمزمه كردند، قرآن به سر گرفتند و همزمان، همراه و همدل با میلیون ها نفر از هموطنان در ایران اسلامی، در سوگ مولای متقیان اشك ماتم ریختند.
در مراسم عزاداری شب شهادت امام علی علیه السلام و دومین شب قدر در اسلام آباد پاكستان، حجت الاسلام والمسلمین 'احد آزادی خواه' نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران این مراسم به بیان فضیلت شب زنده داری و برگزاری مراسم احیا در شب های قدر پرداخت.
وی گفت:فلسفه گرفتن قرآن بر سر در این است كه با خود و خدای خود پیمان می بندیم كه در طول سال به دستورات قرآن عمل كرده و قرآن را سرلوحه كارهایس خود در زندگی قرار دهیم.
نظیر این مراسم ها از سوی خانه فرهنگ ایران و سركنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در شهرهای لاهور، كراچی، پیشاور، كویته و مولتان برگزار شد.
آساق**6125**1586

سرخط اخبار جهان