۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85480535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای رویترز: رئیس جدید دولت تایوان متعهد به چین می‌شود

تهران- ایرنا- در آستانه مراسم تحلیف ویلیام لای چینگ-ته رئیس جدید دولت تایوان و نگرانی از افزایش تنش‌ها در روابط بین تنگه‌ای، یک مقام آگاه به رویترز گفت که او متعهد به حفظ ثبات در روابط با جمهوری خلق چین می‌شود.

به گزارش ایرنا، رویترز امروز شنبه به نقل از این مقام ارشد امنیتی جدید گزارش داد که لای چینگ-ته، در سخنرانی روز دوشنبه خود در مراسم تحلیف، متعهد به ثبات در روابط تایوان با چین از طریق حفظ وضع موجود، خواهد شد.

لای چینگ-ته که پس از چهار سال معاونت تسای اینگ-ون رئیس سابق تایوان جانشین وی می‌شود، باید با چینی مواجه شود که فشارها بر تایوان را از جمله با افزایش فعالیت‌های نظامی در نزدیکی حریم هوایی این جزیره افزایش داده است.

رئیس جدید دولت تایوان بارها پیشنهاد مذاکره با چین را داده است، اما پکن لای چینگ-ته را یک شخص جدایی طلب می‌داند.

مقام آگاه جدید که خواست نامش فاش نشود، در یک نشست توجیهی در تایپه گفت: ما در مورد رویکرد پایدار و ثابت خود و ادامه اصول تعیین شده توسط رئیس جمهور تسای صحبت خواهیم کرد.

او اطمینان حاصل کرد: تایوان نقشی ضروری در اقتصاد جهانی و ژئوپلیتیک ایفا می‌کند و در عین حال وضع موجود را حفظ می‌نماید و با همه طرف‌ها همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که وضع موجود از بین نخواهد رفت.

این مقام با اینحال مدعی شد که دولت جدید با واقعیتی «سخت‌تر و پیچیده‌تر» در داخل و خارج مواجه خواهد شد، زیرا چین تهاجمات نظامی «تحریک آمیزتری» ترتیب داده است که هر روز تایوان را نگران کرده است و کمپین های نفوذی را برای ایجاد تفرقه در افکار عمومی به راه انداخته است.

دفتر مربوط به امور تایوان جمهوری خلق چین هفته گذشته اعلام کرد که رئیس جدید منطقه تایوان باید بین توسعه مسالمت آمیز یا رویارویی با چین انتخاب روشنی داشته باشد.

در آستانه پیروزی لای چینگ-ته در انتخابات ژانویه، پکن بارها او را حامی استقلال رسمی تایوان دانسته و حضور در انتخابات این جزیره را به عنوان انتخابی بین جنگ و صلح عنوان کرده بود.

رویترز پیشتر به نقل از منابعی مدعی شده بود که در روزهای منتهی به مراسم تحلیف لای چینگ-ته، چین فعالیت‌های نظامی روزانه خود از جمله حملات شبیه سازی شده به کشتی‌های خارجی در نزدیکی تایوان را تشدید کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha