۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۸
کد خبر: 82933958
T T
۰ نفر

«می» خطاب به بن سلمان: برجام بهترین گزینه است

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۸
کد خبر: 82933958
«می» خطاب به بن سلمان: برجام بهترین گزینه است

لندن - ایرنا - نخست‌ وزیر انگلیس در گفت‌ و گوی تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی ضمن تأكید بر پایبندی كشورش به برجام، این توافق را بهترین گزینه خواند.

به گزارش ایرنا، در حالی‌ كه از یك ماه قبل از ولیعهد عربستان خبری نیست، یك سخنگوی دفتر نخست ‌وزیری انگلیس از گفت‌ و گوی تلفنی دیروز(شنبه) «می» و بن سلمان خبر داد و گفت كه «ترزا می» تصریح كرده است كه برجام بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به شمار می رود.
جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است كه برنامه هسته ای این كشور صلح آمیز بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در 11 گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید كرده است.
به گفته می، دو طرف همچنین در باره ضرورت مقابله با نفوذ ایران در منطقه توافق كردند و نخست‌ وزیر انگلیس اهمیت همكاری دو كشور در جهت دفاع از عربستان در برابر حملات موشكی بالستیك را مورد تأكید قرارداد.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اضافه كرد كه دو طرف درباره ضرورت راهكار سیاسی برای پایان دادن به بحران انسانی در یمن توافق كرده و از اقدامات نماینده ویژه سازمان ملل متحد مارتین گریفیتس دراین‌باره استقبال كردند. آن‌ها وضعیت انسانی در یمن را موردبررسی قرار داده و درباره اهمیت اقدامات لازم برای پایان دادن به مصائب مردم یمن توافق كردند.
«می» وبن سلمان در ادامه این گفت‌وگو اهمیت ثبات دربازار نفت را مورداشاره قرار داده و تأكید كردندكه این مساله به نفع تولیدكننده و مصرف‌كنندگان خواهد بود.
گفت وگوی دو طرف درباره برجام در حالی صورت می گیرد كه 'بنیامین نتانیاهو' نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه آینده برای دیدار با «ترزا می» و گفت‌وگو درباره آینده توافق هسته‌ای ایران و تحولات منطقه راهی لندن خواهد شد.
او دیدارهای خود را از فردا (دوشنبه) با سفر به آلمان آغاز و سپس به فرانسه و انگلیس می رود.وی گفته است كه در این سفر می‌خواهد با «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مكرون» رئیس‌ جمهوری فرانسه و «ترزا می» نخست ‌وزیر انگلیس از خطرات ایران و اتمی شدن آن سخن بگوید. وی همچنین گفت كه به اروپایی‌ها یادآور خواهد شد كه جایی برای حضور نظامی ایران در سوریه نخواهد بود.
ایران اعلام كرده كه حضورش در سوریه با درخواست دولت این كشور و مستشاری است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا شامگاه هجدهم اردیبهشت در اقدامی یك‌جانبه و به‌رغم مخالفت‌های جهانی، خروج دولتش را از برجام اعلام كرد. اتحادیه اروپا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام كرده‌اند كه به تعهداتشان در برجام پایبند هستند.
اروپام ** هـ ن **1590

سرخط اخبار جهان