۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82928396
T T
۰ نفر
صادرات مرغ به افغانستان از سر گرفته شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان دامپزشكی كشور گفت: با رفع ممنوعیت ها، صادرات گوشت مرغ ایران به افغانستان از سر گرفته شد و به زودی نخستین محموله به این كشور ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا رفیعی پور» روز دوشنبه در نشست خبری خود با ارایه گزارش هایی از عملكرد این سازمان افزود: پس از برگزاری جلساتی با طرف افغان و ارایه گزارش های كنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین دو كشور، با همكاری رئیس سازمان دامپزشكی افغانستان ممنوعیت صادرات مرغ به این كشور رفع شد.
وی اظهار داشت: قرار است گوشت مرغ از استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی به این كشور صادر شود.

** پیگیری رفع ممنوعیت صادرات محصولات دامی ایران به عراق
وی از برگزاری جلساتی با طرف عراقی برای رفع ممنوعیت صادرات فرآورده‌های دامی ایران به عراق خبر داد و تصریح كرد: در این جلسات علت ممنوعیت صادرات محصولات ایران به عراق در دست پیگیری است.
رفیعی پور افزود: قرار است گزارشی از آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان در ایران به طرف عراقی ارایه شود.
رئیس سازمان دامپزشكی كشور یكی دیگر از موانع صادراتی به عراق را بالا بودن تعرفه های گمركی این كشور دانست و گفت: مسئولان عراقی برای رفع این مشكل قول داده اند.
وی به جلسه اخیری كه در سازمان بهداشت جهانی دام (oie) با مشاركت كشورهای منطقه‌ای اوراسیا اقیانوسیه برگزار شد، اشاره كرد و گفت:‌ در این جلسه پنج بیماری هاری، تب برفكی،‌ طاعون نشخواركنندگان كوچك، پی‌پی‌آر و آنفلوانزای پرندگان بررسی و گزارشی از وضعیت مقاومت‌های میكروبی در سطح دنیا ارائه شد.
وی به اهمیت تب برفكی در دنیا و ایران اشاره كرد و افزود: گزارشی از تب برفكی ایران در این اجلاس جهانی ارائه شد و قرار است كمیسیون منطقه‌ای تب برفكی با حضور 14 كشور عضو امسال در ایران برگزار شود.
این مقام مسئول تصریح كرد: براساس درخواست ایران، مدیركل سازمان جهانی بهداشت دام سال آینده برای روز دامپزشك (14 مهرماه) به ایران سفر كند كه برای توسعه صادرات دامی ایران مفید خواهد بود.

** صادرات به اروپا تسهیل می شود
رئیس سازمان دامپزشكی كشور از تفاهم همكاری ایران با كشورهای اروپایی بر سر ضوابط بهداشتی و تسهیل صادرات فراورده‌های خام دامی و آبزیان اشاره كرد و گفت: اگر مشكل ضوابط بهداشتی برای صادرات اسب و سایر فرآورده‌های دامی به اروپا تسهیل شود، مشكل صادرات به دیگر كشورها نیز حل خواهد شد و این مهم در سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) در دست پیگیری است.
رفیعی پور درباره مراودات دامی با اوكراین نیز اظهار داشت: قرار است دو كشور مشكلات موجود در مسیر صادرات و واردات را برطرف كنند تا ایران به این كشور محصولات آبزی صادر كرده و در مقابل گوشت قرمز وارد كند.
وی همچنین از درخواست طرف هندی برای صادرات بوفالو به ایران خبر داد و گفت: ایران برای تامین گوشت قرمز واردات گوشت بوفالو را در دستور كار دارد.
رئیس سازمان دامپزشكی كشور درباره تشكیل بانك اطلاعات پزشكی و ژنتیكی دامی در ایران نیز توضیح داد: راه اندازی بیوبانك به چند 10 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد؛ البته اجرای این طرح آغاز شده اما اتمام آن نیازمند صدور گواهینامه از اروپاست.

** شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در ایران روند نزولی گرفت
رئیس سازمان دامپزشكی كشور از برنامه های جدید ساماندهی تولید طیور بومی، معدوم سازی كانون های بیماری آنفلوانزا، پلمپ واحدهای غیرمجاز پرورش مرغ بومی رنگی، ساماندهی كود مرغی برای جلوگیری از چرخش بیماری آنفلوانزای مرغی خبر داد و گفت: امسال با كمك ستاد مبارزه با بیماری آنفلوانزای مرغی، فراگیری این بیماری در كشور به حداقل ممكن می رسد.
رفیعی پور اظهار داشت: در سال 96 تاكنون بیش از 180 جلسه در راستای برنامه‌ریزی و كنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های با موضوعیت تدوین برنامه ملی پیشگیری برگزار و برنامه های 8 تا 10 سال پیش بروزرسانی شد.
وی از مهمترین برنامه‌های پیشگیری از گردش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را برخورد جدی با مرغداری‌های غیرمجاز و مرغداری‌های تولید مرغ رنگی (مرغ بومی) دانست و افزود: اصفهان به ویژه شهر گلپایگان محل پرورش مرغ رنگی است بنابراین با تصمیم گیری وزارت جهادكشاورزی و ستاد اجرایی مبارزه با بیماری آنفلوانزا اختیار شناسایی و تصمیم گیری برای تعطیلی واحدهای غیرمجاز به خود این استان محول شده است.
به گفته وی، تاكنون در استان اصفهان بیش از 30 واحد مرغداری غیرمجاز مرغ رنگی (غیرصنعتی) به محاكم قضایی برای دریافت حكم معرفی شده اند.
رفیعی پور اضافه كرد: اكنون 100 واحد هم متقاضی فعالیت هستند كه پس از تایید كارشناسان ممیزی این سازمان و احراز صلاحیت می توانند فعالیت كنند، در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت.

** واحدهای آلوده به ویروس آنفلوانزا پس از 42 روز اجازه تولید دارند
وی به تدوین دستورالعملی جدیدی برای معدوم‌سازی و مختومه ‌كردن كانون‌های بیماری در واحدهای مرغداری توسط ستاد مبارزه با بیماری آنفلوانزای مرغی اشاره كرد و افزود: طبق دستورالعمل جدید واحدهای مرغداری كه با بیماری آنفلوانزای مرغی درگیر بودند، در صورت ارزیابی و تاییدیه آزمایشگاهی و پاك سازی منطقه از ویروس توسط ستاد مبارزه با بیماری مذكور می توانند پس از گذشت 42 روز از زمان ضدعفونی واحدها مجوز تولید دریافت كنند در غیر اینصورت مجوزی برای فعالیت این واحدها صادر نمی شود.
رفیعی پور گفت: پیش از این پس از معدوم سازی واحدهای مرغداری بدون ارزیابی از پاك سازی منطقه به طور مجدد این واحدها شروع به تولید می كردند كه همین امر در گردش ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در كشور موثر بوده است.
رئیس سازمان دامپزشكی كشور تصریح كرد: در سال 96 فعالیت حدود 76 واحد مرغداری در استان قم و 40 واحد در استان البرز متوقف شد.
وی از ساماندهی، معدوم‌سازی و عقیم‌سازی كود مرغی خبر داد و افزود: پیش از این دستورالعمل واحدی در این زمینه نداشته‌ایم كه این شیوه نامه تدوین و ابلاغ شده است.
وی اظهار داشت: برای ساماندهی كود مرغی كه عامل اصلی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است علاوه بر همكاری اتحادیه های صنعت طیور، طی تفاهمنامه ای قرار است نیروی انتظامی نیز برای حمل كود در مسیرهای جاده ای همكاری كند.
رفیعی پور درباره آخرین گزارش مرغداری ‌های كشور در سال 97 اضافه كرد: طی دو ماه گذشته سال 97 تنها 27 كانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در كشور شناسایی و معدوم‌سازی شده است كه موج آنفلوانزای پرندگان در مقایسه با سالهای 95، 96 در مدت مشابه روند نزولی را نشان می دهد.
وی به خروج واحدهای مرغداری های تخم گذار به استان های ایمن اشاره كرد و افزود: طبق برنامه ریزی تلاش داریم با ارایه 40 قطعه زمین در استان های ایمن از بیماری آنفلوانزای مرغی تراكم مرغداری ها را در برخی استان ها كاهش دهیم.
به گفته وی، اكنون 23 استان كشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده و تنها 9 استان از این بیماری ایمن هستند.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد