رئیس سازمان دامپزشکی ایران دبیر کل منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان بهداشت جهانی دام شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: علیرغم تحریم ها، این سازمان با کسب 92 رای مثبت برای نخستین بار به سمت دبیر کل منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام (oie)انتخاب شد.

«علیرضا رفیعی پور» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در اجلاس سازمان بهداشت جهانی دام در پاریس نمایندگان ۱۸۲ کشور جهان حضور داشتند که روز جمعه ٣١ می ٢٠١٩ در صحن علنی مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی نتایج حاصله در انتخابات پنج منطقه به رأی مجمع عمومی گذاشته شد که عضویت ایران در هیأت رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه مورد تصویب قرار گرفت و ایران توانست با ٩٢ رأی موافق و ١٦ رأی مخالف یا ممتنع به عنوان دبیر کل منطقه آسیا و اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام انتخاب شود.


وی با بیان اینکه دفتر مرکزی منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور در شهر توکیو ژاپن مستقر است اظهار داشت: در این انتخابات ژاپن به عنوان رئیس، مالزی نایب رئیس و ایران دبیرکل و مدیریت اجرایی منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام را بر عهده گرفتند.


به گفته رئیس سازمان دامپزشکی ایران، پیش از این کشور استرالیا ریاست، چین نایب رئیس و مالزی دبیرکل منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام بود.


رفیعی پور تصریح کرد: ایران به مدت سه سال دبیر کلی این منطقه را برعهده دارد و تلاش دارد اجلاس منطقه‌ای برای دو سال دیگر در ایران برگزاری شود.


وی یادآورشد: شروع این موفقیت در فروردین ماه سال ۹۷ با برگزاری دو اجلاس بین المللی در حوزه تب برفکی با حضور ۴۷ کشور دنیا و اجلاس اکو و رایزنی‌ها با ۱۸ کشور جهان در اجلاس اخیر این سازمان جهانی برای ایران کسب شد.



پنج محور مهم در اجلاس سازمان بهداشت جهانی دام در دستور کار قرار گرفت


رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: در هفتمین برنامه راهبردی سازمان بهداشت جهانی دام پنج محور سلامت جهان واحد، کدهای استاندارد، مقررات و استانداردها مرتبط با اقدامات بیولوژیک، تب خوکی آفریقایی، انتخابات هیأت رئیسه پنج منطقه سازمان بهداشت جهانی دام در دستور کار قرار گرفت.


وی اضافه کرد: از این میان همه کشورهای عضو طبق کدهای مشخص سازمان بهداشت جهانی دام در طول یک برنامه پنج ساله توسعه‌ای طبق مقررات و استانداردهایی مشخص عمل می‌کنند.


رفیعی پور درباره پرداختن به سلامت جهان واحد ویژه در این اجلاس گفت: اگر به دنبال سلامت جهان واحد به طور ویژه هستیم باید تحریم‌های علیه ایران در حوزه دامپزشکی برداشته شود زیرا ایران در مرکزیت منطقه پرخطر دارای عوامل بیماری زا حضور دارد بنابراین تحریم‌ها تنها به ایران لطمه نمی‌زند بلکه به دیگر کشورها می‌تواند صدمه وارد کند.


هشدار جهانی برای بروز بیماری تب خوکی آفریقایی


رئیس سازمان دامپزشکی ایران درباره مطرح شدن بیماری تب خوکی آفریقایی در این اجلاس خبرداد و افزود: این بیماری به عنوان موضوع روز در حوزه بهداشت جهانی دام به عنوان خطر جدید مطرح شد که در آفریقا بروز کرده و تلفات سنگینی نیز داشته است که هنوز مشخص نشده که می‌تواند به طیور و انسان نیز سرایت کند.


وی اظهارداشت: پیش از این آنفلوانزای خوکی، بزی و مرغی وجود داشت اما این یک بیماری جدید است که به تمامی کشورها هشدار داده شده است.


رئیس سازمان دامپزشکی ایران درباره مقررات و استانداردهای بیولوژیک گفت: در این اجلاس ایران به دلیل حضور در منطقه پرخطر بیماری زا پیشنهاداتی در این خصوص منتشر کرد تا همه کشورهای عضو بدانند که ایران مورد تهدید عوامل بیماری زا است و با وجود بیماری‌های دامی مختلف در این کشور از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی و غیره ما دارای آزمایشگاه بیولوژیک هستیم که نمونه‌های این ویروس‌ها و واکسن‌های آنها موجود است.


به گفته رفیعی پور، البته زمانی که با بیماری آنفلوانزای پرندگان مواجه شدیم نمونه‌هایی را برای خالص سازی و بذر به اروپا ارسال کردیم.


وی ادامه داد: کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی دام می‌دانند که ایران به دلیل جابجایی دام زنده در بین کشورهای چین، مغولستان، هندوستان، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان حتی ترکیه در معرض خطر بیماری‌های مختلف قرار دارد.



آزمایشگاه مرجع ملی تشخیص بیماری‌های دامپزشکی ایران مورد تأیید ایتالیا قرار می‌گیرد


رئیس سازمان دامپزشکی ایران با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع ملی تشخیص دامپزشکی دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی دام محدود است گفت: ما هر ساله هزینه‌های سنگینی را برای تاییدیه آزمایشگاه‌های مرجع به کشورهای اروپایی پرداخت می‌کردیم اما با تأیید ازمایشگاه مرجع ملی تشخیص بیماری‌های دامپزشکی ایران توسط آزمایشگاه مرجع ایتالیا ایران خود دارای آزمایشگاه مرجع می‌شود.


وی اظهارداشت: آزمایشگاه مرجع ملی تشخیص بیماری‌های دامپزشکی ایران از لحاظ دانش و تکنولوژی از شرایط استاندارد برخوردار است و تنها نیاز است که اعضای آزمایشگاه مرجع ایتالیا با بازدید آن را تأیید کنند.



ایران موافقت آزمایشگاه مرجع تشخیص تب برفکی را از اتحادیه اروپا گرفت


رفیعی پور تصریح کرد: ایران موافقت اروپا را برای ایجاد آزمایشگاه مرجع تشخیص تب برفکی برای کشورهای همسایه و منطقه دریافت کرد.


وی ادامه داد: پیش از این به غیر از ایران کشورهای روسیه و ترکیه نیز متقاضی آزمایشگاه مرجع تب برفکی بودند که تنها با آزمایشگاه ایران موافقت شد.


رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: طبق توافقی قرار شد ایران قزل آلا و ایب به اروپا صادر کند و در مقابل دام زنده مولد، واکسن و دارو، و گوشت قرمز از رومانی و فرانسه وارد کند.


به گزارش ایرنا، هشتاد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام( OIE ) از روز یکشنبه پنجم خرداد ۱۳۹۸ (مصادف با ۲۶ می ۲۰۱۹) در پاریس شروع به کار کرد و تا روز جمعه (۱۰ خردادماه - ۳۱ می ۲۰۱۹) در پاریس ادامه یافت.


نمایندگان ۱۸۰ کشور و ۱۵ وزیر کشاورزی ۱۵ از جمله فرانسه، کلمبیا، بوتساوانا، ایتالیا، لبنان، زیمبابوه، مغولستان و ازبکستان در این اجلاس حضور داشتند که در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه بهداشت دام و تجارت فراورده‌های دامی، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌هایی مثل تب برفکی، پی پی آر و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، برنامه باقیمانده‌های دارویی، مقاومت‌های میکروبی، انجام برنامه ارزیابی خدمات دامپزشکی pvs بیماری‌های مشترک انسان و دام مقررات و استانداردهای دامپزشکی، امنیت غذایی، واکسیناسیون به بحث و گفت و گو پرداختند.


در حاشیه این اجلاس، رئیس دامپزشکی ایران با همتایان ترکمنستانی و ارمنستانی خود دیدار کرد.


اقتصام **۹۱۸۶


اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha