۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 82925077
T T
۰ نفر

فتح خرمشهر، خط بطلانی بر خیال های خام

۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 82925077
فتح خرمشهر، خط بطلانی بر خیال های خام

بندرعباس - ایرنا - فتح خرمشهر تجلی قدرت لایزال الهی و خط بطلانی بر خیال های خام دشمنان انقلاب اسلامی بود كه می خواستند نامی از انقلاب و اسلام در دنیا نباشد درحالی كه استخوان های صدامیان در خاك پوسیده اما جمهوری اسلامی هم چنان پابرجاست.

به گزارش ایرنا، رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای كه در آن زمان رییس جمهوری كشور را برعهده داشتند، دوم شهریور سال 84 در جایگاه و عظمت حماسه فتح خرمشهر می ‌فرمایند: «وقتی ملت ایران با قدرت خرمشهر را از دشمن پس گرفت و هزاران نیروی رزمنده‌ دشمن را اسیر كرد، در واقع سرنوشت نهایی جنگ نوشته شد، همان روزها سران چند كشور برای وساطت به ایران آمده بودند، یكی از برجستگان سیاسی معروف انقلابی دنیا - كه رهبر یكی از كشورهای آفریقایی بود - به من گفت امروز مسأله‌ی ایران و جمهوری اسلامی در دنیا بكلی با قبل از فتح خرمشهر متفاوت است؛ امروز همه به چشم فاتح و پیروز به شما نگاه می‌كنند. و حقیقت هم همین بود.»

** از اشغال تا آزاد سازی خرمشهر در روایت یك سرباز
اسماعیل اسماعیلی مشنقی یكی از سربازان و رزمندگان روزهای جنگ تحمیلی در كتاب «از خامنه‌ تا خرمشهر» می‌نویسد: «جدا شدن هیچ شهری، مثل خرمشهر در افكار عمومی نگران ‌كننده نبود؛ قصرشیرین، خسروی، هویزه، سوسنگرد، مهران و سایر شهرها در دست عراق بودند ولی هیچ‌ كدام خرمشهر نمی‌ شد. وقتی خرمشهر در دست عراق بود، واقعات هیچ وجدان سالمی در كشور آرامش نداشت.
وی در بخش دیگری از خاطرات خود نوشته است:« خیلی‌ از رزمنده‌ ها می‌ گفتند آرزویمان این است كه آزادی خرمشهر را ببینیم، بعد با خیال راحت شهید بشویم... حاج احمد متوسلیان شروع به سخنرانی كرد و گفت: «ما این جا پیمان می ‌بندیم و می ‌گوییم ما تا خرمشهر را ازاد نكنیم، به خانه برنخواهیم گشت؛ یا شهید می‌ شویم یا خرمشهر را آزاد می ‌كنیم. دو راه بیشتر نداریم؛ یا پیروزی یا شهادت».

** آزادی خرمشهر از زبان یك سرهنگ عراقی
سرهنگ عراقی عبدالعظیم الشكرچی در كتاب «توفان سرخ» كه توسط عبدالرسول رضاگاه ترجمه و چاپ شده از فتح خرمشهر به عنوان معجزه یاد كرده و بیان می كند: «من فرمانده گردان یكم تیپ 419 بودم و به همراه نیروهای تحت امرم، در خرمشهر استقرار داشتیم، هنگامی كه عملیات آزادی خرمشهر آغاز شد، زمین زیرپایمان به لرزه درآمد و ابری سرخ رنگ بر سقف آسمان چسبید و اضطراب سربازان عراقی را دوچندان كرد.
شب قبل از عملیات روحیه ای بسیار عالی داشتیم، صدام حسین به دیدارمان آمد و گفت: «مطمئن باشید كه بر روی زمین هیچ قدرتی وجود ندارد كه بتواند محمره(خرمشهر) را از ما پس بگیرد.» نظامیان تحت تأثیر سخنان او قرار گرفته بودند و برایش كف می زدند. حتی بخاطر همین كف زدن ها و شعارها ما را مورد تقدیر قرار دادند، اما هنوز از این تقدیر و تشویق ها لذتی نبرده بودیم كه به فاصله یك روز، خرمشهر به دست صاحبان اصلی اش افتاد و ضربه ای گیج كننده به صدام وارد آمد، به گونه ای كه هیچ گاه نتوانست بفهمد كه این اتفاق چگونه رخ داد.»

** رمز پیروزی از نگاه رهبر معظم انقلاب
رهبر فرزانه انقلاب اظهار می كنند: «عملیات بیت ‌المقدس و عملیات عظیمی كه در آن روزها اتفاق افتاد، كار پیچیده عظیمی بود كه از دو عامل تركیب شده بود: عامل اول، دانش نظامی و قوت فرماندهی و هوشیاری و استعداد جوانان مؤمن ما بود ... عامل دوم كه مهم تر است، نیروی ایمان و شجاعت ناشی از قوت ایمان رزمندگان و مردم و جوانان بود؛ یعنی عشق ایمانی -نه عشق حیوانی، نه عشق مادّی، نه عشق به چیزهای خُرد و حقیر- عشق به ارزش ها؛ عشق به آرمان های الهی و اسلامی؛ همان چیزی كه كشته شدن در راه خدا را برای كسی كه چنین عشقی را دارد، شیرین می ‌كند».
ایشان در سوم خرداد سال 84 در سالگرد این حماسه به یادماندنی اظهار كردند: «یك ملت وقتی به خود متكی شد، وقتی مؤمن شد، وقتی این ایمان را با عمل صالح و جهاد همراه كرد، در همه‌ ی میدان ‌ها پیروزی او قطعی است. درس خرمشهر برای ما این است؛ ملت ایران این درس را نباید فراموش كند.»

** رشادت های رزمنده هرمزگانی در عملیات بیت المقدس
سردار محمدرضا حسنی ‌سعدی از پیشكسوتان دفاع مقدس كه در آن زمان جانشین گردان شهید باهنر تیپ 41 ثارالله استان كرمان را برعده داشته است در خاطراتی از رشادت های شهید ابراهیم نجفی از شهیدان عملیات بیت المقدس یاد می كند.
وی عنوان می كند: ابراهیم نجفی، رزمنده 57 ساله عملیات بیت‌ المقدس از نیروهای شهرستان میناب استان هرمزگان بود و با این كه چندین فرزند و نوه داشت تا آخرین لحظه در برابر نیروهای بعثی عراق مقاومت كرد و در حالی كه پشت پیراهنش نوشته بود، «مسافر كربلا» به شهادت رسید.
سردار حسنی ‌سعدی بیان می كند: وقتی دشمن به این شهید نهیب می ‌زد كه جلو بیا و دست‌ هایت را بالا بگیر، شهید نجفی جلو نرفت بلكه از كلوخ‌ های خاكریز برداشت و به سر نیروهای بعثی زد كه همین حركتش سبب شد او را به رگبار ببندند.
در جریان عملیات بیت ‌المقدس 62 رزمنده هرمزگانی به شهادت رسیده ‌اند كه از جمله آن ها می توان به شهیدان ابراهیم نجفی، یحیی ناصری، جلال حیدری، دادخدا آوندین، دادالله رحیمی شهواری، حسن بوستكی پیردادی، غلام ذاكری نیا و مراد روشنی اشاره كرد.
عملیات بیت‌المقدس در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم». بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهی آغاز شد.
این عملیات در چهار مرحله طراحی ولی عملاً فقط اجرای موفقیت ‌آمیز مراحل اول و دوم امكان ‌پذیر گشت و مراحل سوم و چهارم آن با عملیات جداگانه دیگری با عنوان عملیات كربلای 4 طرح ‌ریزی شده و با نام عملیات رمضان در بیست و دوم مرداد ماه سال 1361 یعنی شصت روز بعد از خاتمه عملیات بیت‌المقدس در شرق بصره انجام شد.
شهر خرمشهر كه بعد از 34 روز پایداری و مقاومت در چهار آبان ماه 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز (19ماه) در تاریخ سوم خرداد 1361 بار دیگر به آغوش میهن اسلامی بازگشت.
9887/7408

سرخط اخبار استان‌ها