۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 82923866
T T
۰ نفر

متخصص قلب:

هنگام درد در قفسه سينه، سه قرص ASA بخوريد

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 82923866
هنگام درد در قفسه سينه، سه قرص ASA بخوريد

شيراز-ايرنا- متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژيوپلاستي بيمارستان حضرت وليعصر(عج) فسا گفت: افرادي كه در منزل دچار درد قفسه سينه مي شوند با حفظ خونسردي فعاليت خود را قطع كنند و همزمان 3عدد قرص 100 ASA جويدني و قرص زير زباني نيتروگليسيرين مصرف كنند.

دكتر عبدالحكيم كامل چهارشنبه به ايرنا اظهارداشت:پس از اقدامات اوليه در منزل، كساني كه احساس درد در قفسه سينه مي كنند با اورژانس 115 تماس بگيرند.
وي ادامه داد: حمله قلبي موجب كمبود يا فقدان خون در قسمتي از قلب و منجر به مرگ بافت آن قسمت از قلب و در اثر آن بيمار دچار اريتمي قلب و مرگ مي شود.
كامل ادامه داد: در صورت نجات بيمار، دچار درجاتي متفاوتي از نارسايي قلبي مي شود.
اين متخصص با اشاره به علائم هشدار دهنده حمله قلبي گفت:درد در قسمت وسط قفسه سينه، درد قفسه سينه با انتشار به پشت، كتف چپ، گردن و فك تحتاني، ضعف و بي حالي، تنگي نفس، تهوع يا استفراغ، تپش قلب سريع و نامنظم، خستگي، اضطراب، سوء هاضمه، سوزش معده از علايم حمله قلبي است كه اغلب افراد درحمله قلبي يك يا دو مورد از نشانه‌هاي گفته شده را احساس مي كنند.
وي با بيان اينكه علايم قلبي در افراد مسن و ديابتي ممكن است با بقيه بيماران متفاوت باشد اظهارداشت:آستانه تحمل درد بيماران قلبي و همچنين بيماري هاي همراه نظير ديابت، در افراد مختلف بسته به شرايط جسماني آنها متفاوت است.
كامل گفت: در اغلب افراد، درد فشارنده در پشت قفسه سينه و بين دو كتف است كه به بازوها انتشار پيدا مي كند و غالبا همراه با احساس تنگي نفس است.
اين پزشك با بيان اينكه درد قلبي اغلب حين فعاليت فيزيكي ايجاد مي شود وبا استراحت كاهش مي يابد اظهارداشت:عوامل زيادي در بروز بيماري قلبي عروقي بخصوص سكته حاد قلبي مؤثر هستند كه عوامل ارثي، فشار خون، قند خون، افزايش چربي خون، مصرف سيگار و دخانيات و عوامل ديگري نظير كم تحركي، رژيم غذايي نامناسب، سن بالا، استرس و اضطراب ازمهم ترين آنها ميباشند.
وي گفت: بسياري از عوامل موثر در سكته حاد قلبي را مي توان از طريق تغيير شيوه زندگي كنترل نمود و قطعا از اهميت توجه به ورزش منظم، رژيم غذايي مناسب و سالم، مصرف سبزيجات، ميوه، حبوبات، لبنيات كم چرب، ترك سيگار و دخانيات و... به راحتي نمي توان چشم پوشي نمود .
اين متخصص قلب و عروق گفت: از شروع سكته حاد قلبي به ازاي هر نيم ساعت، 3 الي 5 درصد احتمال مرگ و مير بالا مي رود و زماني كه بيماران قلبي به بيمارستان انتقال داده مي شوند ( بخصوص بيماران سكته قلبي) بهترين و ضروري ترين درمان، آنژيوگرافي و آنژيوپلاستي است.
به گفته وي آنژيوگرافي و آنژيوپلاستي يك وسيله تشخيصي و درماني است كه در صورت انسداد يكي از رگها، پزشك اقدام به باز كردن رگ از طريق بالون و استنت ( فنر) و برقراري خونرساني مجدد آن قسمت از قلب مي كند.
شهرستان فسا در فاصله 130كيلومتري جنوب شرقي شيراز واقع شده است.
9653 /1876

سرخط اخبار استان‌ها