۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82923640
T T
۰ نفر

آلودگی هوای كرمان به وضعیت بسیار خطرناك رسید

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82923640
آلودگی هوای كرمان به وضعیت بسیار خطرناك رسید

كرمان - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: آلودگی هوای كرمان بر اساس شاخص pm2.5 میكرون، به مرز 259 رسید و این شاخص به معنی بسیار خطرناك برای تمامی افراد جامعه است.

رضا جزینی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدلیل فرسودگی برخی از دستگاه های پایش آلودگی هوا در استان كرمان، شاخص های 10 میكرون را نمی توان بصورت دقیق اندازه گیری كرد كه در صورت اندازه گیری این ذرات، مقدار گرد و غبار موجود در هوا بیش از مقدار گزارش شده است.
وی ادامه داد: درشتی ذرات معلق در هوای كرمان از این شاخص نیز فراتر رفته است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا 50 هوای پاك، 50 تا 100هوای سالم، بین 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 هوای ناسالم برای تمام افراد و از 200 به بالا خطرناك برای تمامی افراد جامعه است.
وی افزود: شاخص آلایندگی هوا از ساعات اولیه امروز صبح با عدد 74 آغاز شده و در ساعت 9 صبح امروز به 240 رسیده است.
جزینی زاده عنوان كرد: گرد و غبار امروز نشات گرفته از خشكسالی، تغییر اقلیم، اعمال نشدن مدیریت صحیح منابع آبی و تخریب های زیست محیطی است.
وی با بیان اینكه گرد و غبار امروز شهر كرمان از غرب به سمت مناطق مركزی آمده است گفت: اگر مدیریت صحیح منابع آبی و مراقبت از پوشش منابع طبیعی به درستی اعمال شود از انرژی سیستم ناپایداری جوی می كاهد و اثرات مخرب زیست محیطی آن كمتر خواهد بود.
گرد و غبار از ساعات اولیه صبح امروز آسمان شهر كرمان و رفسنجان را پوشانده و بنا بر اعلام سازمان هواشناسی تا عصر امروز (چهارشنبه) ادامه دارد.
ذرات معلق هوا (PM) اصطلاحی است كه برای توصیف ذرات جامد و مایع پراكنده شده در هوا استفاده می شود.
ذرات معلق هم از نظر جنس و هم از نظر سایز بسیار متنوع است ولی با توجه به اندازه آنها به سه نوع ذرات درشت (coarse particles) یا PM10 ذرات ریز (fine particles) یا PM2.5 و ذرات بسیار ریز (ultra fine particles) یا PM0.1 تقسیم می شود.
3029/7420

سرخط اخبار استان‌ها