۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82921944
T T
۰ نفر

نقشه ثبتي 32ميليون هكتار زمين ملي و دولتي تهيه شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82921944
نقشه ثبتي 32ميليون هكتار زمين ملي و دولتي تهيه شد

تهران- ايرنا- مديركل دفتر مميزي و حدنگاري اراضي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور از تهيه نقشه ثبتي (كاداستر) نزديك به 32 ميليون هكتار از زمين هاي ملي و دولتي تا پايان فروردين ماه امسال خبر داد.

به گزارش ايرنا، نقشه هاي ثبتي يا كاداستري مجموعه اي نظام يافته و قانونمند از اطلاعات، درباره املاك و دارايي هاي غيرمنقول در هر كشور يا منطقه است كه پايه آن را نقشه هايي تشكيل مي دهند كه محدوده هاي ملكي در آنها منعكس شده است.
كاداستر در واقع نقشه اي است كه لايه هاي حقوقي روي آن بارگذاري مي شود و در داراي دقت مكاني بسيار بالايي است.
اين سيستم با اهدافي مانند ايجاد زمينه براي مميزي و گردآوري بهتر ماليات، ثبت زمين و روشي مناسب براي كنترل و مديريت كاربري بهينه زمين به كار گرفته مي شود.
همچنين تثبيت مالكيت دولت و تعيين حدود مستثنيات اشخاص از مهمترين مزيت هاي تهيه كاداستر زمين هاست كه در نتيجه آن مي توان اختلاف قضايي و ملكي را حل كرد و امكان تعرض به زمين هاي ملي و دولتي اشخاص را به حداقل رساند.
به گزارش دوشنبه وزارت جهاد كشاورزي، مديركل دفتر مميزي و حدنگاري اراضي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: در بودجه سال 1397 نزديك به 2 ميليون و 700 هزار هكتار براي تهيه نقشه كاداستر اراضي ملي و دولتي هدفگذاري شده است.
«اكرم توفيقي» يادآوري كرد تاكنون 32 ميليون هكتار نقشه كاداستر تهيه شده كه 28 ميليون هكتار مربوط به مراتع و چهار ميليون هكتار در حوزه اراضي جنگلي بوده است.
توفيقي مساحت كل جنگل هاي كشور را بيش از 12 ميليون هكتار عنوان كرد و گفت: ما مي توانيم اهداف برنامه ششم توسعه را محقق و در پنج سال كاداستر 114 ميليون هكتار زمين ملي و دولتي را تهيه كنيم.
وي درباره هزينه تهيه نقشه كاداستر گفت: با توجه به نوع زمين و جنگلي يا كوهستاني بودن آنها و سختي شرايط به طور ميانگين كاداستر هر هكتار از زمين ها به 5500 تا 6 هزار تومان اعتبار نياز دارد.
به گفته وي، پارسال تخصيص ريالي براي اجراي كاداستر درحد 2 تا 3 درصد بود كه 40 درصد اعتبار مورد نياز در قالب اسناد خزانه اسلامي تهيه شد و عملكرد به 121 درصد برنامه رسيد.
وي يادآوري كرد كه در سال 1396 كاداستر پنج ميليون و 888 هزار هكتار زمين ملي و دولتي تهيه شد.
توفيقي حفاظت از زمين هاي ملي با ايجاد بنچ مارك يا كمربندهاي حفاظتي، اشراف بيشتر دولت به ميزان مالكيت خود و ايجاد بانك اطلاعات زمين يا سامانه كاداستر براي پاسخگويي به استعلام ها و تكريم ارباب رجوع را از مزيت هاي اين اقدام برشمرد و گفت: هر كشور قوانين و مقررات خاص خود را در تهيه نقشه كاداستر دارد؛ براي نمونه تركيه در زمينه كاداستر جنگل پيشرفت خوبي داشته و ايران به لحاظ تهيه نقشه كاداستر زمين هاي مرتعي پيشتازتر است.

اقتصام*9132*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه