۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82921561
T T
۰ نفر
اوپك با وجود نفت 80 دلاری، توافق كاهش تولید را حفظ می كند

تهران- ایرنا- اصرار اوپك به ادامه توافق كاهش تولید با وجود تداوم رشد قیمت ها، كاهش برآورد آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت، ادامه مذاكرات ایران و اندونزی و مثبت اندیشی اوپك به افزایش تقاضا، از جمله مهمترین عناوین اخبار نفتی در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از رویترز، سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) با وجود تداوم افزایش قیمت این محصول، تمایلی برای افزایش تولید خود و نادیده گرفتن توافق كاهش تولید ندارد.
رویترز به نقل از نمایندگان و منابع اوپك گزارش داد كه افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، تنها یك پدیده كوتاه مدت و بیشتر تحت تاثیر نگرانی‌ های جغرافیای سیاسی (ژئوپلتیك) شكل گرفته است كه ارتباطی با بنیادهای بازار و نگرانی از كمبود عرضه نفت در بازار ندارد.
به گفته یك منبع دیگر، اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا باید بیانگر تاثیر در عرضه باشد تا اوپك بتواند تصمیمی برای كاستن از سطح كاهش تولید خود بگیرد.

**كاهش برآورد آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت
به گزارش نشریه فوربس، آژانس بین المللی انرژی با توجه به ادامه رشد قیمت نفت، پیش بینی خود را از رشد تقاضای جهانی این محصول كاهش داد.
این آژانس انتظار دارد كه رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی، با توجه به رسیدن قیمت ها به بالاترین میزان خود از سال 2014 میلادی، به یك میلیون و 400 هزار بشكه در روز برسد.

** نفت شیل و اوپك می توانند قیمت نفت را تعدیل كنند
به گزارش رویترز، «باب دادلی» مدیرعامل شركت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی پی) معتقد است كه افزایش عرضه نفت شیل آمریكا و افزایش تولید اوپك، می‌تواند سبب كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.
گفته می شود، تحولات اخیر در عرصه جغرافیای سیاسی در كنار كاهش عرضه نفت ونزوئلا در بازار موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده كه از سال 2014 بی‌سابقه بوده است.
اما مدیرعامل بی پی معتقد است كه قیمت‌ها به 50 یا 60 دلار كاهش می‌یابد و دلیل آن نیز، عرضه نفت شیل و افزایش تولید نفت خام اوپك در بازار خواهد بود.
وی افزود: واضح است كه خروج آمریكا از برجام، نااطمینانی‌های زیادی را در بازار به وجود آورده است.

**مذاكرات نفتی اندونزی و ایران همچنان ادامه دارد
به گزارش روزنامه جاكارتاپست، براساس اعلام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی، با وجود خروج آمریكا از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) مذاكره برای نهایی كردن قرارداد توسعه یك میدان نفتی در ایران با مشاركت پرتامینا و شریك ایرانی ادامه خواهد یافت.
دولت ایران به شركت دولتی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) تا اوایل ماه مه میلادی (اردیبهشت 97) مهلت داده بود تا قرارداد توسعه میدان منصوری ایران را نهایی كند.
در این توافق، قرار است این شركت اندونزیایی بیش از 80 درصد سهم این پروژه را در اختیار داشته باشد و بقیه سهم هم نصیب شریك ایرانی خواهد شد.
«اگو سیاریال» مدیركل بخش نفت و گاز وزارت انرژی و مواد معدنی اندونزی، با بیان اینكه این پروژه به قوت خود باقی است، افزود: این معامله لغو نشده زیرا دولت اندونزی در حال مذاكره درباره آن با سهامداران مربوطه است و هنوز تصمیمی درباره ادامه یا توقف حضور در این پروژه نگرفته‌ایم.
به گزارش این روزنامه اندونزیایی، برآورد می‌شود كه پرتامینا حدود 6 میلیارد دلار برای توسعه این میدان در یك دوره 20 ساله سرمایه‌گذاری كند.

**اوپك به رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی خوشبین است
به گزارش شبكه خبری «سی ان بی سی»، سازمان اوپك پیش بینی كرد كه رشد تقاضای نفت در سال 2018 میلادی با اندكی افزایش، در پی رشد اقتصادی برخی كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در سه ماه نخست سال جاری، به 98 میلیون و 850 هزار بشكه در روز برسد.
این رقم، یك میلیون و 650 هزار بشكه در روز، از میزان اعلام شده سال گذشته میلادی بیشتر است.
این سازمان پیش بینی می كند كه تولیدكنندگان غیرعضو با یك میلیون و 720 هزار بشكه در روز افزایش تولید نفت، در سال 2018 میلادی به رقم 59 میلیون و 620 هزار بشكه در روز تولید برسند كه آمریكا حدود 89 درصد از این رشد را سهیم خواهد بود.
تولید نفت آمریكا، اكنون 10 میلیون و 700 هزار بشكه در روز است.

اقتصام **1070**2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد