۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 82920077
T T
۰ نفر
كسری اعتبار اشتغال مددجویان از صندوق توسعه ملی جبران می شود

تهران - ایرنا - معاون خودكفایی و اشتغال كمیته امداد امام خمینی گفت: كاهش ​33 درصدی اعتبار اشتغال‌زایی مددجویان كمیته امداد در سال جاری از صندوق توسعه ملی جبران می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از كمیته امداد امام خمینی (ره)، حجت‌الله عبدالملكی، با اشاره به اینكه در سال 97 باید 140 هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شود، اظهارداشت: این در حالی است كه اعتبار اشتغال‌زایی این نهاد از محل منابع بانكی در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 33 درصد كاهش‌یافته است.
وی با اشاره به اینكه اعتبار اشتغال‌زایی مددجویان از محل منابع قرض‌الحسنه بانك‌های عامل از دو هزار و 100 میلیارد تومان در سال 96 به هزار و 400 میلیارد تومان كاهش‌یافت، افزود: همچنین امسال 660 میلیارد تومان اعتبار از صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به اشتغال مددجویان اختصاص داده‌شده است.
عبدالملكی درباره جبران كسری اعتبار اشتغال‌زایی مددجویان در سال جاری توضیح داد: طبق قانون 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ده هزار اختصاص‌یافته است كه كمیته امداد در حال رایزنی با فراكسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای تعیین سهم مددجویان كمیته امداد از این مبلغ است.
وی با اشاره به اذعان دستگاه‌های متولی اشتغال به موفقیت‌های چشمگیر كمیته امداد در زمینهٔ اشتغال‌زایی و انتخاب این نهاد به ‌عنوان دستگاه برتر در ایجاد اشتغال در استان‌ها، ابراز امیدواری كرد كه سهم مددجویان كمیته امداد از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ قرض‌الحسنه (6 درصد) به‌زودی با نرخ قرض‌الحسنه (6درصد) در اختیار مددجویان این نهاد قرار بگیرد.
عبدالملكی با اعلام اینكه برنامه راهبردی و عملیاتی جدید كمیته امداد در زمینهٔ اشتغال مددجویان در سه‌ماهه نخست امسال به ‌صورت آزمایشی و از ابتدای تیرماه به‌ طور سراسری اجرا می‌شود، گفت: تمركز این برنامه بر اصلاح فرایند مشاوره شغلی، نظارت و ارتقای كیفی طرح‌های اشتغال باهدف افزایش سودآوری و پایداری مشاغل ایجاد شده است.
معاون خودكفایی و اشتغال كمیته امداد توجه به مشاغل نوین و بازار محور را یكی دیگر از راهكارهای این نهاد در سال جاری اعلام كرد و افزود: طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان در تعامل با دانشگاه‌ها و پارك‌های علم و فناوری اجرا خواهد شد.
وی یكی از تفاوت‌های كمیته امداد امام راحل با سایر دستگاه‌های پرداخت‌كننده تسهیلات اشتغال را مشاوره و نظارت مداوم این نهاد بر طرح‌ها دانست و گفت: امسال 1.5 میلیون بازدید فنی و تخصصی از طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویان در برنامه كاری این نهاد پیش‌بینی‌شده است.
عبدالملكی بابیان اینكه طرح‌های اشتغالزایی كمیته امداد نسبت به سایر دستگاه پایداری بیشتری دارد توضیح داد: این نهاد علاوه بردادن مشاوره شغلی به مددجو پیش از اجرای طرح، در زمان اجرای نیز به‌طور دائم بر طرح نظارت دارد و در صورت نیاز مشاوره به مددجو ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینكه یكی از رویكردهای نوین در دنیا مربوط به بازاریابی و تأمین مالی جمعی است گفت: بر این اساس یكی از برنامه‌های كمیته امداد در سال جدید حركت به سمت تأمین مالی جمعی در قالب ایجاد زنجیره‌های كامل با مالكیت مستقل هر واحد شغلی است.
عبدالملكی ادامه داد: در واقع این نهاد با هدایت مشاغل خرد و كوچك به این سمت، تصمیم دارد خطر اجرای این طرح‌ها را با ایجاد زنجیره كامل ارزش اعم از تأمین مواد اولیه، تولید، خدمات، بازاریابی و فروش و حمایت از نوآوری و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان كاهش دهد و مددجویان مجری طرح‌های پراكنده را به كارآفرین تبدیل كند.
وی با اعلام اینكه برنامه‌های آموزشی كمیته امداد برای مددجویان، ناظران و كارشناسان اشتغال در سال 97 متحول شده است گفت: برای ارتقای عملكرد كارشناسان فنی اشتغال كه مسئولیت مشاوره شغلی و نظارت را هم‌زمان بر عهده‌دارند باهدف اثربخشی بیشتر نظارت‌ها و مشاوره‌های فنی، آموزش‌های مجازی در نظر گرفته‌شده است.
معاون خودكفایی و اشتغال كمیته امداد با تأكید بر اینكه تمركز كمیته امداد در سال جاری افزایش كیفیت مشاغل ایجادشده است افزود: همچنین آموزش‌ مددجویان با رویكرد اشتغالِ مبتنی بر تولید خواهد بود كه برای این امر برنامه‌های جدید تدوین‌شده است.
وی با اعلام اینكه دفاتر استانی ازاین‌پس برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای در زمینهٔ اشتغالزایی مددجویان آزادی عمل بیشتری خواهند داشت گفت: امسال با كاهش چشمگیر ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دست و پاگیر، ضمن رفع موانع نوآوری و خلاقیت در دفاتر استانی از هیئت‌های اندیشه‌ورز كشوری و استانی باهدف هم سو شدن طرح‌های اشتغال با ظرفیت‌های منطقه‌ای حمایت خواهد شد.
عبدالملكی از زمینه‌سازی اجرای نظام خیران اشتغال به‌طور آزمایشی در برخی از استان‌ها خبر داد و افزود: این طرح با توجه به ظرفیت مالی، صنفی، آموزشی، مهارتی و حمایتی خیران برای اشتغال‌زایی مددجویان اجرا می‌شود. البته در این زمینه كمیته امداد تصمیم به تصدی‌گری ندارد بلكه زمینه را برای حضور خیران اشتغال فراهم و بر آن نظارت می‌كند.
اجتمام*3377*1724
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد