۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82919036
T T
۰ نفر

سكوت عربستان وامارات در باره نشست سازمان همكاری اسلامی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82919036
سكوت عربستان وامارات در باره نشست سازمان همكاری اسلامی

تهران - ایرنا - سران عربستان و امارات تاكنون در باره شركت در نشست فوق العاده سازمان همكاری اسلامی برای بررسی تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین و اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و انتقال سفارت آمریكا به قدس، سكوت كرده اند.

به گزارش ایرنا، این نشست به دعوت رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امورخارجه تركیه و به میزبانی این كشور به مدت دو روز و در سه سطح كارشناسان ارشد، وزرای امور خارجه و سران كشورهای اسلامی در استانبول تركیه برگزار می شود.
نشست كارشناسان ارشد این اجلاس روز گذشته (پنجشنبه) در هتل هیلتون استانبول برگزار شد و نمایندگان كشورهای اسلامی پیش نویس بیانیه نشست را برای جلسه وزرای امور خارجه و سران كه قرار است ظهر و عصر امروز برگزار شود، تدوین و تهیه كردند.
سران عربستان و امارات سال گذشته نیز در نشست فوق العاده سران سازمان همكاری اسلامی در تركیه شركت نكرده و تنها به حضور نمایندگان خود در این سازمان بسنده كردند.
به نوشته پایگاه خبری الخلیج الجدید، «سلمان بن عبدالعزیر» پادشاه عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی هنوز پاسخی به حضور یا عدم حضور در نسشت سازمان همكاری اسلامی در استانبول نداده اند.
ریاض و ابوظبی در این میان بیشتر به اختلاف های خود با برخی سران كشورهای عربی و منطقه از جمله اختلافات خود با تركیه در محاصره قطر می اندیشند.
'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه تركیه در روزهای گذشته امارات را متهم كرده بود كه ابوظبی در تلاش است تا روابط تركیه با كشورهای عربی را تیره كند.
نشست عرب ها در این روزها بیشتر از آنكه محل تلاقی آرا به سود قومیت عرب و اتحاد در برابر دشمنان باشد به محلی برای عقده گشایی و موضع گیری های خالی از تفكر از سوی برخی به اصطلاح بزرگان این قوم شده است.
روز پنجشنبه گذشته در جلسه فوری اتحادیه عرب كه در سطح وزیران خارجه این اتحادیه تشكیل شد، ریاض المالكی وزیرخارجه فلسطین بر ضرورت پایبندی اعضای این اتحادیه به تصمیمات اتخاذ شده در این اتحادیه تاكید كرد.یكی از این تصمیمات قطع روابط دیپماتیك با كشورهایی شد كه سفارت خود را در سرزمین های اشغالی به قدس منتقل كنند.
در مقابل دیگر اعضای این اتحادیه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی و حتی دبیر كل این اتحادیه تنها به محكوم كردن انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس بسنده كرده و خواستار تحقیق سازمان ملل متحد در قبال كشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیستی شدند.
رویكردها و اقدامات عملی اتحادیه عرب طی سال های گذشته در قبال قدس و اقدامات رژیم صهیونیستی خنثی و در بسیاری از موارد خالی از هر گونه عمل بوده واین درحالی است كه بسیاری از اعضای این اتحادیه طی سال های گذشته به گسترش روابط پیدا وپنهان خود با رژیم صهیونیستی پرداختند.
در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مردم غزه در روز انتقال سفارت آمریكا به قدس اشغالی 62 فلسطینی شهید و حدود سه هزار نفر زخمی شدند.
خاورم**9366**1590
۰ نفر

سرخط اخبار جهان