۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۶
کد خبر: 82918962
T T
۰ نفر
خروج آمریكا از برجام، تاثیری بر صادرات پتروشیمی ایران ندارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی گفت: ساختارهایی كه برای صادرات پتروشیمی در دوران تحریم ایجاد شد، همچنان حفظ شده است و بنابراین خروج آمریكا از برجام و بازگشت احتمالی برخی تحریم ها، مشكلی را برای این صنعت ایجاد نخواهد كرد.

«مهدی شریفی نیك نفس» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره تاثیر خروج آمریكا از برجام بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، اظهار داشت: تصور نمی كنم با ساختارهایی كه در بیش از 20 سال گذشته در بخش پتروشیمی ایجاد كرده ایم، دچار مشكل شویم.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی یادآور شد: پس از اجرای برجام نیز مشكلاتی مانند مسایل بانكی به طور كامل رفع نشده بود، بنابراین خروج آمریكا از برجام، چندان تاثیر گذار نیست.
وی درباره احتمال بازگشت تحریم های كشتی ها و محدودیت انجام بیمه محموله های پتروشیمی نزد شركت های خارجی گفت: پیش از این نیز همین مشكل ها را داشتیم كه برای رفع آنها، بیمه های داخلی اقدام به ایجاد كنسرسیوم های بیمه ای كردند و مشكل حل شد.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: باید به تقویت ناوگان كشتیرانی داخلی كمك شود تا علاوه بر اشتغالزایی، بتوان بیمه ناوگان ها را نیز مدیریت كرد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در شامگاه سه شنبه (18 اردیبهشت) اعلام كرد كه آمریكا از توافق برجام خارج می شود.
از سال 1392 تاكنون تعداد واحدهای پتروشیمی (بدون محاسبه 2 مجتمع سرویس‌های جانبی متمركز) از 43 به 53 واحد و ظرفیت نصب شده نیز از 59.8 میلیون تن به 64.9 میلیون تن رسیده است.
پیش‌بینی می‌شود در سال انتهایی برنامه ششم توسعه، ظرفیت نصب شده این صنعت در كشور به 172.1 میلیون تن، تولید انواع محصولات پتروشیمی به 152.8 میلیون تن و مقدار فروش كل 98.7 میلیون تن به ارزش 54 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی برسد.
ایران در جایگاه دومین تولیدكننده بزرگ محصولات پتروشیمی خاورمیانه، سهم 23.6 درصدی از كل ظرفیت تولید خاورمیانه را در اختیار دارد.
مجتمع های پتروشیمی كشور سال گذشته بیش از 22 میلیون و 410 هزار تن محصول به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار صادر كردند.
اقتصام*2022*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد