سه الزام توسعه بهره‌وری در کشور

تهران-ایرنا- رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تغییر شیوه حکمرانی، تامین مالی و توسعه فناوری به عنوان سه الزام برای توسعه بهره‌وری در کشور مورد نیاز است.

«میثم فرج‌اللهی» در حاشیه همایش ملی بهره‌وری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در دولت سیزدهم بهره‌وری به یک گفتمان غالب تبدیل و در هیات دولت و حتی در سطح مسئولان استانی نیز بارها به آن اشاره شد، اما باید گفت که کافی نیست.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به سمت توسعه بهره‌وری حرکت کنیم باید به سه الزام توجه کنیم؛ نخست اینکه حکمرانی ما باید به شیوه‌ای تغییر دهیم که شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و جامعه نخبگانی انگیزه مالی داشته باشند.

فرج‌اللهی ادامه‌داد: مورد دوم، تامین مالی است که باید یک مدل «حلقه بسته خود اتکا» طراحی و از محل صرفه‌جویی تامین شود تا بتوان پروژه های متعدد بهره‌وری را در کشور اجرا کرد.

وی با بیان اینکه مورد سوم توسعه فناوری و نوآوری است، به صنعت آجرپزی اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون در این صنعت در حال ارتقای فناوری هستیم، به طوری که مدل حکمرانی و مدل تامین مالی آن طراحی شده و برای توسعه فناوری و نوآوری آن تدبیر خاصی شده است.

این مسئول ابراز امیدواری کرد: هفته آینده قرارداد آن در یزد به صورت پایلوت در استان یزد به عنوان استان پیش‌رو در حوزه بهره‌وری منعقد شود.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت های دانش بنیان و فناور در بحث توسعه بهره وری و نوآوری مشکلی ندارند و به طور حتم نیاز کشور را در حوزه ارتقای بهره‌وری و نوآوری ارضاء خواهند کرد، اما مساله مهم مدل‌های حکمرانی تامین مالی و است که می‌طلبد بخش خصوصی نخبه، پژوهشکده ها و اندیشکده‌های ما در کنار حکمرانان در دولت قرار بگیرند و این مدل ها را طراحی و به صورت پایلوت اجرا کنند تا آن را توسعه دهیم و در کشور پروژه های عظیم‌تری را در حوزه بهره وری اجرا کرد.

به گزارش ایرنا، همایش ملی بهره‌وری ایران دیروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) با حضور مسئولان دستگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان، فناور و بخش خصوصی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

در این همایش سخنرانان به بحث و بررسی مسائل مختلف از جمله رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری، ارتقای بهره‌وری مبتنی بر مشارکت مردم و تحقق شعار سال پرداختند.

در حاشیه این همایش دو روزه، نمایشگاهی از آثار و دستاوردهای دستگاه‌ها و شرکت‌ها با عنوان «ایران بهره‌ور» در موضوع بهره وری برپا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha