۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 82913542
T T
۰ نفر
كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلی در راه است

تهران - ایرنا - رئیس مركز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور از برگزاری كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلی در امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر تقریبا پروتكل ها و دستورالعمل های مربوط به درمان و بازتوانی الكل تدوین شده است.

فرید براتی سده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین ماده روانگردان مصرفی در كشور الكل است و افراد به دلایل مختلف، آن را مصرف می كنند بنابراین بحث پیشگیری آن خیلی جدی است.
وی اضافه كرد: در تلاش هستیم تا با همكاری كمیته ملی مقابله با مصرف الكل در وزارت كشور روی پیشگیری آن تمركز كنیم و علاوه برآن بحث های مربوط به كارزار را نیز داشته باشیم.
براتی خاطرنشان كرد: با برنامه های پیشگیرانه از مصرف الكل می خواهیم هشدارهای لازم را به خانواده ها بدهیم چراكه مضرات سلامتی الكل بیشتر از مواد مخدر و محرك بوده و درمان آن نیز سخت تر و مشكل ساز تر و هزینه برتر است.
به گفته رئیس مركز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور، مصرف مشروبات الكلی موجب بروز بیماری هایی مانند سیروز كبدی می شود.
براتی سده اظهار داشت: اعتیاد به الكل غیر از مشكلات اجتماعی ، مشكلات سلامت فردی جبران ناپذیری ایجاد می كند بنابراین لازم است كه بیش از پیش روی آن برنامه ریزی كرد و مانور داد .
وی گفت: مجوز فعالیت نخستین مركز درمان الكلیك ها در استان تهران و كشور ، چند سال پیش از سوی بهزیستی صادر شد و این مركز با همكاری خیریه 'تولدی دوباره' در غرب تهران فعال شد. سپس وزارت بهداشت با راه اندازی چند مركز به صورت سرپایی، فعالیت خود را در این زمینه آغاز كرد و اكنون این وضعیت است. به هر حال اگر لازم باشد ما نیز در این زمینه ورود می كنیم.

**دو پروتكل برای مشروبات الكلی
رئیس مركز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد 6 ماه دوم امسال احتمالا الگوی مصرف مواد تغییر می كند بنابراین كارزار مقابله با مصرف مشروبات الكلی را برگزار می كنیم و برای برگزاری آن نیز با كمیته ملی مقابله با مصرف الكل در وزارت كشور ، هماهنگ می كنیم.
براتی سده تصریح كرد: یك پروتكل درمان اعتیاد به الكل از سوی وزارت بهداشت و یك پروتكل نیز از سوی بهزیستی آماده شده است. وزارت بهداشت پروتكل خود را در مراكز سرپایی مراكز الكل و اعتیاد تحت پوشش خود اجرا می كند.
وی اضافه كرد: بطورمثال مركز مطالعات ملی اعتیاد در خیابان قزوین تحت نظارت وزارت بهداشت است كه در آنجا یك اتاق برای درمان الكلیك ها دارند. اگر هم برای معتادان به مصرف الكل نیاز به مراكز بستری باشد بخشی از آن مربوط به وزارت بهداشت است و اگر از ما نیز كمك بخواهند، همكاری می كنیم اما بهزیستی بیشتر در زمینه بازتوانی مسئولیت دارد.
رئیس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور گفت: دستورالعمل بازتوانی معتادان به مصرف الكل نگاشته و به وزارت كشور، ارائه شده است چون آنها از ما خواستند. نگارش این دستورالعمل تعهد ما به كمیته ملی مقابله با مصرف الكل در وزارت كشور بوده كه انجام شده و اكنون باید اجرا شود.
براتی سده افزود: اما بحث درمان و بازتوانی ، یك جنبه كار است و جنبه مهم تر مقابله با مصرف الكل مربوط به پیشگیری است چراكه مصرف الكل خیلی زیاد است.

** نتایج پیمایش 95
به گزارش ایرنا، طبق آخرین پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد -كه نتایج آن سال 95 اعلام شد- با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می رفت میزان مصرف الكل پایین تر باشد اما مصرف الكل در كشور بالاتر از انتظارات بود.
در این پیمایش، مصرف همزمان الكل و مواد و مصرف همزمان داروهای بدون تجویز پزشك (دارومخدرها) با مواد، مشاهده شد كه نگرانی مسئولان امر را برانگیخت.
همچنین نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نشان داد كه شیوه مصرف الكل در هفته گذشته در جمعیت 14 تا 64 سال ، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا كه 2.7 درصد از جمعیت 14 تا 64 سال كشور در هفته گذشته (هنگام پیمایش)، الكل مصرف كرده بودند و این رقم در ماه گذشته به چهار درصد می رسید. این ارقام به معنای اعتیاد همه این جمعیت به الكل نیست.
طبق این مطالعه، مصرف الكل در مردان در مقایسه با زنان تفاوت معناداری دارد به آن معنا كه درصد بالایی از مصرف كنندگان الكل به مردان اختصاص دارد.
این پیمایش، روی 61 هزار تن در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراكنده در سراسر كشور و در سه طبقه جمعیتی كم برخوردار، برخوردار و بیش برخوردار در گروه سنی 15 تا 64 سال كشور در جمعیت عمومی - روستایی و شهری - انجام شده است.
اجتمام**9185 ** 1418

سرخط اخبار جامعه