۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82912981
T T
۰ نفر

جشن انتخاباتی عراق پساداعش

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82912981
جشن انتخاباتی عراق پساداعش

بغداد- ایرنا -امروز 12 ماه می (22 اردیبهشت) در عراق یك جشن واقعی برای كسانی است كه عراق را امن و یكپارچه می دانند، عراقی كه تا آستانه فروپاشی و سقوط بدست گروه تروریستی تكفیری داعش و حامیان آن درواشنگتن و ریاض پیش رفته بود.

به گزارش ایرنا، چهارمین انتخابات پارلمانی عراق و نخستین آن در دوران پساداعش ساعت 7 صبح به وقت محلی در سراسر این كشور آغاز و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.
كمیسیون عالی انتخابات اعلام كرده است با توجه به این كه شمارش آرا در این انتخابات به شكل الكترونیكی است و این دستگاه ها بر اساس برنامه ای رایانه ای و یكپارچه عمل می كنند راس ساعت 18 فعالیت آنها متوقف خواهد شد و امكان تمدید ساعت رای گیری نخواهد بود.
هر چند در ساعات اولیه برخی خبرها حاكی است حضور كم رنگ مردم پای صندوق های رای بود اما چیزی نگذشت كه شعبه ها و صف ها پر از جمیعتی شد كه آمده اند تا سرنوشت خود را دست كم برای چهارسال آینده رقم بزنند.
درحالی كه گزارش خبرنگاران ایرنا درشهرهای مختلف عراق و همچنین رسانه های محلی در این كشور از تشكیل صف های طولانی در نقاط مختلف بویژه مناطق تازه آزاد شده از دست داعش حكایت دارد، مقامات عراقی نیز در شعبه ویژه ای درهتل الرشید در قلب بغداد كه به این منظور اختصاص داده شده است، حضور یافتند و در انتخابات شركت كردند.
پیام مشترك همه مقامات عراقی از احزاب و گرایش های مختلف به مردم این است كه حضور هر چه گسترده در انتخابات داشته باشند و زمینه برای تغییر به سوی آرمان ها و منافع ملت هموار سازند چرا كه تغییر در كشور راهی جز دموكراسی و صندوق رای ندارد.
حدود 24 میلیون از 37 میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند، از این رقم بیش از چهار میلیون رای اولی و 5.3 میلیون نفر نیز واجدین شرایط ساكن دربغداد هستند.


** مقامات عالی عراق نخستین رای دهندگان
'فواد معصوم' رئیس جمهوری عراق پس از انداختن رای خود به صندوق در شعبه هتل الرشید بغداد به خبرنگاران گفت: حضور گسترده مردم پای صندوق های رای از همین ساعات اولیه، نوید بخش برگزاری یك انتخابات خوب و موفق و تامین كننده حداكثری منافع مردم عراق است.
'حیدرالعبادی' نخست وزیر عراق نیز كه طبق قانون و بر خلاف سایر مسوولان به جای شعبه ای معین در هتل الرشید، در شعبه ای در محل سكونت خود حضور یافت پس از انداختن رای خود به صندوق، خواستار مشاركت فعال مردم در انتخابات شد چرا كه به گفته وی ، در این صورت سرنوشت كشور به دست اكثریت و نه اقلیت رقم خواهد خورد.
وی گفت: مشاركت خوب عراقی ها در این انتخابات، حامل این پیام به جهان است كه عراق متحد و یكپارچه است و برای توسعه و پیشرفت تلاش می كند.
'معن الهیتاوی' رویس كمیسیون عالی ومستقل انتخابات عراق نیز گفت: ملت عراق امروز در سایه پیروزی بر داعش، نخستین مشاركت دموكراتیك خود را تجربه می كند.
'موید اللامی' رئیس سندیكای روزنامه نگاران عراق و نیز جهان عرب پس از انداختن رای خود به صندوق گفت با اشاره به پوشش انتخابات از سوی بیش از پنج هزار خبرنگار داخلی و خارجی گفت جهان امروز شاهد دموكراسی حقیقی در عراق است، حضور و پویایی مردم در مراكز مختلف نویدبخش دوران جدیدی در عراق سرشار از امنیت و پیشرفت است.
'ایاد علاوی' معاون رییس رجمهوری عراق نیز پس از دادن رای از مردم خواست بطورگسترده در انتخابات شركت كنند با بتوان نسبت به حل مشكلات كشور اقدام كرد.
'هادی العامری' رئیس سازمان بدر عراق نیز پس از شركت در انتخابات در گفتگو با خبرنگاران مردم عراق را دعوت كرد مشاركتی هر چه قوی تر در انتخابات و استفاده از حق مشاركت خود داشته باشند.
وی گفت: امروز همه بحق از وجود مشكلاتی در كشور سخن می گویند اما انجام تغییرات جز از طریق مشاركت، دموكراسی، گردش نخبگان كه از مسیر صندوق رای می گذرد، امكان پذیر نخواهد بود.
العامری همچنین گفت بر خلاف برخی شایعات نگرانی از بروز تقلب انتخاباتی نداریم و در این خصوص به كمیسیون عالی انتخابات اعتماد وجود دارد.
شیخ 'قیس خزعلی' دبیركل گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق نیز تنها راه تغییر در كشور و بهبود اوضاع را مشاركت آگاهانه در انتخابات دانست و از افرادی كه همچنان برای شركت درآن مردد هستند خواست با حضور قوی خود زمینه تغییر و اصلاح را در كشور فراهم كنند.
وی همچنین ابراز امیدواری كرد نتیجه انتخابات همسو با پیروزی های اخیر ملت عراق بر داعش و تروریست های تكفیری و نمایانگر خواست و اراده عمومی مردم این كشور باشد.

** نماینده مرجعیت: رای ندادن نتایج خوبی نخواهد داشت
شیخ عبدالمهدی الكربلائی امام جمعه كربلا و نماینده مرجعیت عالی عراق نیز با حضور در یكی از شعب اخذ رای در این شهر، به بیانیه آیت الله سیستانی اشاره كرد و گفت: همانطور كه در بیانیه آمده است، رای دادن یا ندادن حق شهروندی است اما همانجا نیز تاكید شده است كه عدم شركت در انتخابات ممكن است منجر به پیروزی افرادی خواهد شد كه نماینده آرمان های آنان نخواهد بود.

** انتخابات در كردستان عراق
در اولین ساعات برگزاری انتخابات پارلمانی عراق مردم منطقه كردستان عراق از این انتخابات به گرمی استقبال كرده و به پای صندوقهای رای رفتند.
صندوقهای رای گیری در تمامی مراكز رای گیری شاهد حضور گسترده مردم بوده و صفهای طولانی در مقابل مراكز رای گیری درست شده است.
یكی از مشكلات مراكز رای گیری از كار افتادن برخی دستگاههای شناسایی هویت افراد می باشد كه باعث شده برخی از مراكز رای گیری بازگشایی نشوند.
همزمان 'سامال احمد' مدیركل روابط عمومی كمیسیون عالی انتخابات در منطقه كردستان عراق به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: تلاشهای كمیسیون برای حل مشكلات فنی مراكز رای گیری ادامه دارد و بزودی این مشكلات برطرف خواهند شد.
براساس اعلام كمیسیون عالی انتخابات در عراق 3 میلیون و 140 هزار نفر در منطقه كردستان عراق واجد شرایط رای دادن هستند.
كمیسیون عالی انتخابات در عراق یك هزار و 257 مركز رای گیری برای جمع آوری آرای واجدین رای دادن در اقلیم كردستان عراق مستقر كرده است.


**مسوولان كرد عراقی چه گفتند؟
از سوی دیگر به گزارش خبرنگاران ایرنا از شمال عراق، مسئولین كرد عراقی در اولین ساعات صبح امروز شنبه با حضور در پای صندوقهای رای از مردم منطقه كردستان عراق خواستند به مراكز رای گیری رفته و آرای خود را به صندوق بیاندازند.
'نیچروان بارزانی' نخست وزیر منطقه كردستان عراق بعد از انداختن رای خود به صندوق به خبرنگاران گفت: امروز یك روز تاریخی است و امیدواریم همه مردم در این انتخابات شركت كنند چرا كه این انتخابات برای آینده منطقه كردستان عراق و عراق دارای اهمیت ویژه است.
وی اضافه كرد: ما باید مشكلاتمان را در بغداد حل و فصل كنیم و این حق طبیعی ماست كه مناصب عالی دولتی در عراق داشته باشیم.
وی همچنین از احزاب كرد عراقی خواست بعد از انتخابات وحدت خود را حفظ كرده چرا كه بدون حفظ این وحدت نمی توانند در بغداد موفق عمل كنند.
'صلاح الدین محمد بهاء الدین' دبیركل اتحاد اسلامی كردستان عراق نیز بعد از شركت در انتخابات به رسانه ها گفت: از مردم می خواهیم انتقادات خود را به بعد از برگزاری انتخابات موكول كنند و شركت در انتخابات را یك وظیفه شرعی دانسته و به پای صندوقهای رای بروند.
وی افزود: اهمیت این انتخابات برای همه روشن است چرا كه سرنوشت مردم عراق و منطقه كردستان عراق را رقم می زند و باید از این حق قانونی همه استفاده كنند.
'قباد طالبانی' یكی از مسئولین بلندپایه اتحادیه میهنی كردستان عراق نیز بعداز انداختن رای خود به صندوق اظهار داشت: با شركت در انتخابات و حضور موفق در صحنه سیاسی عراق می توانیم دولت مركزی را ملزم به اجرای قانون اساسی عراق كرده و جایگاه خود را تقویت كنیم .
وی اضافه كرد: بعد از انتخابات باید به بغداد برویم و در بغداد باید یك دست و متحد عمل كنیم.
'علی باپیر' امیر جماعت اسلامی در كردستان عراق نیز در پایان رای دادن گفت: بازگشت به رای مردم سالم ترین شكل برای تعیین سیستم سیاسی در كشور است و مردم مسئول هستند كه سرنوشت كشور را بدست افراد مطمئن بسپارند.
وی در ارتباط با مواضع احزاب كرد عراقی در بغداد اعلام كرد ما امیدواریم با بقیه احزاب كرد عراقی صفحه جدیدی از روابط را ورق بزنیم اما باید بدانیم كه وحدت صفوف نیازمند عدالت می باشد به نحوی كه عدالت در منطقه كردستان عراق مدنظر قرار گیرد.

** مشاركت بالا در مناطق آزاد شده
در همین حال گزارش ها حاكی است كه مناطق آزاد شده از دست داعش در شمال و شرق عراق از میزان اقبال بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است و بعنوان نمونه در شهر تلعفر در استان در استان نینوا در شمال غربی این كشور شاهد صف های بسیار طولانی مردم برای شركت در انتخابات است.
بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از 17 هزار آوره جنگ داعش از استان های شمال و غرب عراق و اسكان یافته در اقلیم كردستان عراق واجد شرایط رای دادن هستند و برای آنها 12 مركز رای گیری با 43 شعبه اخذ رای درنظر گرفته شده است.

** به شایعات امنیتی و انتخاباتی توجه نكنید
درهمین حال مقامات عراق از مردم و رسانه ها خواستند به اخبار غیر رسمی در حوزه های مختلف امنیتی و مسائل اجرایی انتخابات و نتائج به اخبار غیر رسمی و شایعات توجه نكنند و اطلاعات مورد نیاز را صرفا از طریق منابع رسمی و معتبر دنبال كنند.
از سوی دیگر و درحالی كه با هدف تامین امنیت انتخابات و مراكز رای گیری، ممنوعیت آمد و شد خودروهای شخصی در بسیاری از شهرهای عراق به موقع اجرا گذاشته شده بود، دقایقی پیش حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده كل نیروهای مسلح این كشور دستور داد این اقدامات لغو و صرفا در مناطقی كه بر اساس گزارش های اطلاعاتی، احتمال حمله تروریستی وجود محدودیت های لازم اعمال شود.
گزارش خبرنگاران ایرنا حاكی است میزان حضور مردم در پای صندوق های رای بویژه در بغداد كه در ساعات نخست كم و سپس افزایش یافت، در حال حاضر مجددا شاهد كاهش است و انتظار می رود در ساعات بعدازظهر مجددا افزایش یابد.
خاورم*351*352*353*380**

سرخط اخبار جهان