۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۳۶
کد خبر: 82893811
T T
۰ نفر
توسعه فرهنگ زيست محيطي با فعاليت تشكل ها محقق مي شود

اصفهان-ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: استمرار فعاليت هاي تشكل هاي زيست محيطي موجب اثر بخشي بيشتر در جامعه مي شود و زمينه توسعه فرهنگ زيست محيطي از سوي نهادهاي مردمي را فراهم مي كند.

به گزارش ايرنا، ' سيد رحمان دانيالي ' روز يكشنبه در همايش روز زمين پاك در سالن همايش هاي كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان، برآموزش هاي زيست محيطي و اطلاع رساني براي مردم با همكاري سازمان هاي مردم نهاد زيست محيطي تاكيد كرد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان با بيان اينكه قانون مديريت پسماند از بهترين قوانين محيط زيستي است اظهاركرد: دستگاههاي اجرايي در اين زمينه بايد با جديت ورود كنند تا به شرايط زيست محيطي مطلوب دست يابيم.
وي افزود: مهمترين نكته در بحث پسماند شعار ' از خودمان شروع كنيم ' است كه اگر در اين حوزه اقدامات سازنده اي داشته باشيم قطعا محيط زيست پاك تري خواهيم داشت.
او با بيان اينكه پيشنهاد زمين پاك از طرف فرزند يك مبلغ ديني ارائه و پذيرفته شد، افزود: در دين مبين اسلام نيز در خصوص مسايل زيست محيطي اشاره هاي زيادي شده است و با اين وجود متاسفانه اقدام هاي مناسبي صورت نگرفته است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان با بيان اينكه در دولت ها موارد متعددي شامل رعايت استانداردها، مشاركت مردم، پيگيري اقتصاد سبز و ايجاد شفافيت در موارد زيست محيطي آمده است گفت: به نظر مي رسد به رغم اين قوانين، هيچ چيزي به اندازه آموزش و اطلاع رساني مفيد و تاثيرگذار نيست.
دنيالي با اشاره به دلايل خشكي زاينده رود گفت: عدم توجه، بهره برداري بي رويه ، توسعه هاي ناهمگون در بخش هاي مختلف وضعيت زاينده رود و تالاب گاوخوني را با مشكل مواجه كرده است.
وي با بيان اينكه خشكي تالاب بين المللي گاوخوني مي تواند كانوني براي توليد گرد و غبار باشد اظهاركرد: گرد و غبار تالاب گاوخوني تا شعاع هزار كيلومتري مي تواند اثرات مخرب غيرقابل جبراني بر محيط زيست و مجموعه زيست مندان داشته باشد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان به شيوه نامطلوب دفن زباله ها نيز اشاره كرد و افزود: متاسفانه 95 درصد شيوه دفن زباله در ايران بصورت تلمباري است و به معناي وجود رودخانه هاي بزرگ از شيرابه مي باشد.
وي با بيان اينكه پنج هزار تُن پلاستيك در زباله هاي ما توليد مي شود گفت: اعداد و ارقام در خصوص توليد زباله بسيار تكان دهنده است و در اين زمينه به شدت نيازمند كار اجرايي، آموزشي و عملياتي هستيم.
دانيالي در ادامه با اشاره به اينكه كشورهاي مختلف براي شهرهاي خود، برنامه مشخصي دارند گفت: تكليف اصفهان هنوز مشخص نيست كه آيا اصفهان مي خواهد يك شهر توريستي باشد يا يك شهر علمي و يا صنعتي كه دستگاه هاي مختلف اجرايي آنها براي رسيدن به آن هدف تلاش كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان اظهاركرد: در اصفهان بايد براي تعيين تكليف نهايي، همه دستگاه ها به يك اجماع نهايي برسند و در زمينه شعار ' نه به پلاستيك '، همه بايد از خومان شروع كنيم.
همچنين در اين مراسم ' علي دهنوي ' مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان گفت: مسئوليت اجتماعي يكي از شاه ‌كليدهاي اصلي در جامعه است كه اگر مورد توجه باشد بسياري از مشكلات محيط زيست حل مي شود.
وي با بيان اينكه متخصصين سه مولفه را براي جلوگيري از تخريب و آلودگي محيط زيست عنوان مي كنند گفت: قانون، اولين مولفه در اين زمينه است و قانونِ خوب در كنار دو مولفه ديگر از تخريب محيط زيست در جامعه جلوگيري مي كند.
مديرعامل سازمان پسماند شهرداري اصفهان افزود: كمتر كشوري وجود دارد كه همانند ايران به محيط زيست در تدوين برنامه ها و قوانين توجه شده باشد.
وي مولفه دوم را هزينه زيست محيطي عنوان كرد كه در كنار قوانين، بايد هزينه فعاليت هاي زيست محيطي نيز پرداخت شود.
دهنوي با تاكيد بر اينكه هزينه هاي پيشگيري به مراتب از تخريب و آلودگي كمتر است، تصريح كرد: با چنين روند آلودگي و تخريب، در آينده توان جبران اين حجم از آلودگي و تخريب وجود نخواهد داشت.
وي در خصوص مولفه سوم گفت: مطالبات مردم در كنار دو مولفه قبل به شدت از تخريب و آلودگي محيط زيست جلوگيري مي كند بنابر اين مردم نيز بايد وارد صحنه شوند و در نگهدراي محيط زيست همكاري كنند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان با بيان به اينكه تنها اصل مهم محيط زيستي فرهنگسازي و آموزش در تمام اقشار جامعه است، ادامه داد: متاسفانه مسئولان حتي در استان اصفهان تا چند سال قبل موارد محيط زيست را يك موضوع لوكس مي ديدند و چندان به اين حيطه توجهي نمي كردند درحاليكه بايد در اين زمينه از مشاوران باتجربه كمك گرفت و مردم بايد از مسئولين توجه به مسائل زيست محيطي را مطالبه كنند.
دهنوي با بيان اينكه بحث آموزش و فرهنگسازي با جديت بيشتر در سازمان مديريت پسماند شهرداري دنبال مي شود، تاكيد كرد: اين موارد نه در كوتاه مدت بلكه در درازمدت مي تواند نتايج خوبي در جامعه ظاهر كند و از همه سازمان هاي مردم نهاد مي خواهيم كه نظرات و پيشنهادات خود را به سازمان مديريت پسماند ارائه كنند.
مديرعامل تشكل زيست محيطي صلح با طبيعت نيز در اين مراسم گفت: هر ايراني سه برابر بيشتر از ديگر كشورهاي دنيا پلاستيك مصرف مي كند و تنها در اصفهان روزانه هزار تُن زباله توليد مي شود
مرتضي چگوني افزود: از اين ميزان فقط 150 تُن بازيافت مي شود در حاليكه عمليات بازيافت در ديگر كشورها 50 درصد است.
وي افزود: 40 انجمن زيست محيطي در استان اصفهان فعال است كه 10 انجمن آن با فعاليت در امور مختلف محيط زيستي در اين كلانشهر فعال است.
اين فعال محيط زيست با بيان اينكه پس از انقلاب صنعتي، بشر توان فوق العاده اي براي تخريب محيط زيست پيدا كرد، تصريح كرد: رونق مصرف و مصرف گرايي و تغيير سبك زندگي ريشه بسياري از مشكلات حوزه محيط زيست است.
در اين مراسم معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان نيز گفت: مردم بايد در حوزه محيط زيست به كمك و ياري دستگاه ها و سمن ها بيايند تا با تعامل سازنده شاهد اقدامات مطلوبي باشيم.
حيدر قاسمي افزود : بانگاه به متون ديني و مباني اسلام مي توان دريافت كه محيط زيست و توجه به تأمين سلامت آن مورد تاكيد مي باشد و وظيفه الهي و حيات ما به عنوان اشرف مخلوقات، حفظ زمين و پاك نگه داشتن آن است.
وي با بيان اين كه حفاظت از محيط زيست را بايد از خودمان شروع كنيم، افزود: حفاظت از محيط زيست تنها با شعار نيست بلكه لازم است از جزئي ترين ابعاد زندگي خود دست به كار شده و نسبت به فعاليت هاي سازنده اقدام كنيم.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان آموزش و فرهنگ سازي در حوزه محيط زيست را ضروري دانست و گفت: مردم بايد در حوزه محيط زيست به كمك و ياري دستگاهها و سمن ها بيايند تا با تعامل سازنده شاهد اقدامات مطلوبي باشيم.
وي ابراز اميدواري كرد : در دو سال آينده وضعيت جمع آوري و امحا پسماندهاي ويژه به خصوص پزشكي و كشاورزي بهتر شود.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد، به منظور دستيابي به تعادل درست ميان نيازهاي اقتصادي، اجتماعي و محيط زيستي نسل ‌هاي حال و آينده و ترويج هماهنگي انسان با طبيعت و زمين، در سال 2009 تصميم گرفت روز 22 آوريل را به عنوان روز بين المللي مادر زمين، تعيين كند.
اين مناسبت مهم همه ساله در سراسر جهان، در حمايت از محيط زيست و افزايش سطح آگاهي براي حفاظت از آن و مراقبت از سياره‌ي زمين ، جشن گرفته مي‌شود.
ت/8114/6994 / 2093

سرخط اخبار استان‌ها