۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
کد خبر: 82892972
T T
۰ نفر
جشنواره گلستان‌ خواني الگويي براي پيوند با هويت ايراني ‌اسلامي است

شيراز- ايرنا- معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: جشنواره گلستان خواني، الگويي براي پيوند دانش‌ آموزان با هويت ايراني‌ اسلامي است و زمينه تقويت مهارت‌هاي مختلف آنها را فراهم مي‌آورد.

به گزارش ايرنا رضوان حكيم‌زاده، عصر شنبه در آيين اختتاميه سومين همايش گلستان خواني دانش‌ آموزان ابتدايي استان فارس كه همزمان با يكم ارديبهشت ياد روز سعدي در شيراز برگزار شد، افزود: طرح گلستان‌خواني، فرصتي بسيار مغتنم براي‌ دانش‌آموزان است تا ضمن آشنايي با يكي از برترين گنجينه‌هاي ادب فارسي، به تقويت زبان و ادبيات فارسي بپردازند و با توجه به اينكه گلستان منبعي از معرفت، حكمت و اخلاق است، مي توانند بهترين پيام را از آن دريافت كنند.
وي ادامه داد: برپايي اين جشنواره، فصلي جديد در پيوند دانش‌ آموزان با گنجينه‌هاي هنر و ادب ايران پديد آورده است و معلمان و دانش‌آموزان مي‌توانند با پرداختن به اين گنجينه، دستاوردهاي مختلفي از آن كسب كنند.
حكيم‌زاده، در بخش ديگري از سخنان خود به رويكردهاي جديد اين وزارتخانه در حوزه آموزش ابتدايي اشاره و بيان كرد: در معاونت آموزش ابتدايي به دنبال اجراي طرح‌هاي جديد نيستيم بلكه مي كوشيم از ايده‌هاي معلمان براي تقويت شرايط مناسب براي آموزش و يادگيري بهره گيريم.
وي، بر ضرورت مشاركت و همكاري دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي آموزشي تاكيد كرد و گفت: رقابت، دانش‌آموزان را از اصالت دور مي‌كند و به همين سبب، رقابت‌زدايي از رويكردهاي مهم در اين حوزه است.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حذف آزمون هاي مدارس خاص در دوره ابتدايي، اظهار كرد: وظيفه ما آگاهي‌بخشي به والدين است تا فرزندان خود را در رقابت‌هاي آزار دهنده قرار ندهند و حذف آزمون‌هاي مدارس خاص نيز بر همين اساس صورت گرفته است.
وي افزود: به رسميت شناختن كودكي و تناسب رفتار ما با شرايط سني آنها مهم است و در اين چارچوب بايد دور از رفتار تهديدآميز و تحقير كننده، حق انتخاب را به فرزندان خود بدهيم و با ايجاد فرصت‌هاي برابر زمينه‌ساز تقويت اعتماد به نفس در آنها باشيم.
جشنواره گلستان‌خواني از سال 1395 در استان فارس و براي دانش‌آموزان مقطع پايه‌هاي چهارم، پنجم و ششم دوره دوم مقطع ابتدايي، همزمان با يادروز سعدي اجرا مي‌شود.
يكم ارديبهشت ماه درتقويم رسمي كشور به عنوان روز بزرگداشت سعدي نامگذاري شده است.
ابومحمد مصلِح الدين بن عبدالله نامور به سعدي شيرازي و مشرف الدين در سال 568 يا به برخي از روايت ها در 588 خورشيدي تولد يافت. آوازه اين شاعر و نويسنده پارسي گوي ايران زمين بيشتر به خاطر نظم و نثر آهنگين، گيرا وقوي اوست.
جايگاه اين شاعر نام آور سده هفتم هجري نزد اهل ادب تا بدان جاست كه به وي لقب استاد سخن و شيخ اجل داده اند. آثار معروفش كتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نيز غزليات و ديوان اشعار اوست كه به اين سه اثر كليات سعدي مي گويند.
شيخ اجل سعدي به سياحت و جهانگردي علاقه بسياري داشت و به شهرهاي خاور نزديك و خاور ميانه، هندوستان، مصر و شمال آفريقا سفر كرد و اين جهانگردي به روايتي 30 سال به طول انجاميد.
همان گونه كه در تاريخ تولد اين فخر ادبيات ايران زمين اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاريخ وفات وي نيز ديدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراين مورد موجود است اين اديب بي بديل ادبيات پارسي درسال 671خورشيدي چشم از جهان فرو بست.
7375 /6118

سرخط اخبار استان‌ها