۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82863905
T T
۰ نفر

شرق استان سمنان در انتظار مسافران نوروزي است

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82863905
شرق استان سمنان در انتظار مسافران نوروزي است

شاهرود- ايرنا - جاذبه هاي تاريخي و طبيعي ، مكان هاي اسكان و نهادهاي خدمات رسان شهرستان هاي شاهرود و ميامي واقع در شرق استان سمنان آماده پذيراي مسافران و گردشگران شده است.

به گزارش ايرنا، 6 كاروانسراي شاه عباسي ، مقبره ابن يمين فريومدي شاعر بنام ايران ، آرامگاه شيخ حسن جوري رهبر سربداران ، طبيعت زيبا و سدكالپوش در ميامي و وجود 148 اثر تاريخي و طبيعي ثبت شده در شاهرود هر ساله به ويژه در تعطيلات نوروزي گردشگران بسياري را پذيراست.
بنا به آمار موجود در تعطيلات نوروزي 96 ، بيش از 150 هزار نفر از هموطنان از آثار تاريخي و طبيعي اين منطقه ديدن كردند.
رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان شاهرود روز جمعه در گفت و گو با ايرنا، افزود : امسال همچون گذشته چهار پايگاه امداد و نجات در شهرستان آماده خدمت رساني به مسافران نوروزي است.
حسين باقري گفت : امدادگران در 2 پايگاه خرقان و جنگل ابر به صورت ثابت و در 2 پايگاه موقت در محور شاهرود-گرگان (توسكستان) و شاهرود- طرود در اين ايام حضور دارند.
وي از حضور پزشكان داوطلب در پايگاه ها و كمپ هاي نوروزي جمعيت هلال احمر شاهرود خبر داد و گفت : حدود 310 امدادگر در طرح نوروزي شهرستان حضور دارند و 2 دستگاه خودرو، پنج دستگاه آمبولانس و يك دستگاه ست نجات در صورت نياز براي كمك به هموطنان آماده شده است.
رئيس جمعيت هلال احمر شاهرود همچنين با اشاره به برپايي سه ايستگاه براي راهنمايي مسافران نوروزي در اين شهر ، افزود: در اين طرح كه از 25 اسفند تا 15 فروردين اجرا مي شود، حدود 150 تن از جوانان براي راهنمايي در ايستگاه ها حضور دارند.
باقري يادآور شد: اين ايستگاه ها در ميدان الغدير، ميدان حسيني و ورودي شهر بسطام داير بوده و تلاش مي شود همچون سال گذشته يك ايستگاه در سه راهي بيارجمند برپا شود.
وي از هموطنان خواست در هنگام عبور از محورهاي استان سمنان به دليل خستگي ناشي از كويري بودن جاده در برابر ايستگاه هاي هلال احمر توقفي كوتاه داشته باشند.
باقري ادامه داد : در اين ايستگاه ها علاوه بر راهنمايي گردشگران، محيطي تفريحي براي كودكان فراهم شده و يك چادر براي برپايي نماز تدارك ديده شده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شاهرود با اشاره به آمادگي بيش از 700 تخت در شهرستان براي اقامت مسافران نوروزي، به ايرنا گفت: اگر ظرفيت اقامتگاه هاي بوم گردي، خانه هاي مسافر، كمپ ها، زايرسراهاي اداره اوقاف و امور خيريه و مهمان سراهاي دولتي را به اين تعداد اضافه كنيم، شهرستان شاهرود مي تواند هر شب پذيراي 2 هزار تن از هموطنان باشد.
حميدرضا حسني در خصوص برپايي نمايشگاه نوروزي در ورودي شهر شاهرود اظهارداشت : نصب سازه اين فضا تا 24 اسفند به پايان يافت و از بيست و پنجم چيدمان غرفه ها آغاز مي شود، گشايش رسمي نمايشگاه 27 يا 28 اسفند با حضور استاندار سمنان انجام مي شود اما غرفه ها پس از چيدمان مي توانند پذيراي گردشگران باشند.
وي با اشاره به برپايي 50 غرفه و 2 سياه چادر عشايري، اضافه كرد: 50 كاور يك دست براي فروشندگان اين غرفه ها در نظر گرفته شده است.
حسني همچنين با يادآوري اينكه نمايشگاه نوروزي در كنار مجموعه تاريخي بسطام برپا مي شود، افزود: آيين سنتي نوروزخواني نيز براي استقبال از بهار با حضور گروه هاي مختلف هنري روزهاي 26 و 27 اسفند در سطح شهر اجرا مي شود.
شهردار شاهرود هم از استقرار چند دستگاه اتوبوس گردشگري در ورودي شاهرود خبر داد و گفت : اين خودروها مردم را به صورت رايگان به بازديد مكان هاي تاريخي و گردشگري شهر مي برند.
محسن احمدي به طراحي و نصب 32 نماد نوروزي در سطح شهر اشاره و اضافه كرد : كاشت چندين هزار شاخه گل از جمله لاله و سنبل، پاكسازي ورودي هاي شهر از نخاله هاي ساختماني، پاكسازي معابر شهري، رنگ آميزي جدول ها، نورپردازي و برپايي نمايشگاه نوروزي و اجراي برنامه هاي شاد در پارك آبشار از جمله فعاليت هاي شهرداري است.
بزرگترين مجموعه كاروانسراهاي ايران در مياندشت ميامي، مسجدجامع ،طبيعت زيباي كالپوش با جنگل هاي ديدني و سد كالپوش و كاروانسراي ميامي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري شهرستان ميامي در انتظار مسافران نوروزي است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري ميامي به ايرنا گفت : مجموعه هاي گردشگري ميامي از چندماه گذشته كارفضاسازي و آماده سازي اماكن گردشگري و تفريحي را آغاز كرده اند.
سيدصادق رضويان افزود : 10 واحد آموزشي و حسينيه ها ، مساجد و مهمانسراي اداره هاي شهرستان براي اسكان مسافران آماده شده است
مهمترين مراكز گردشگري و تاريخي ميامي را كاروانسراي بزرگ مياندشت در 40 كيلومتري شرق ميامي ، مسجد جامع و آرامگاه ابن يمين فريومدي، آرامگاه شيخ حسن جوري رهبر نهضت سربداران در 105 كيلومتري شرق ميامي ، بافت قديمي ميامي شامل حمام ، عمارت و مسجد آقايان، كاروانسراي ميامي، كاروانسراي الهاك، صدرآباد و عباس آباد ، برجهاي ديدباني ، طبيعت و سد زيباي كالپوش و بقاع متبركه تشكيل مي دهند.
مجموعه كاروانسراهاي صدرآباد، الهاك و عباس آباد ازجمله مكان هايي هستند كه بيشترين بازديد كننده را داشته است.
51 اثر تاريخي و معنوي شهرستان ميامي در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
وجود بقاع متبركه از جمله دانيال نبي در بخش كالپوش ، ارمياي نبي در روستاي ارميان سرحدات و چند امامزاده از ديگر ظرفيت هاي معنوي و مذهبي شهرستان ميامي است.
سال 95 بيش از 11 هزار گردشگر از اماكن ديدني و جاذبه هاي گردشگري ميامي بازديد كردند.
ميامي با 40 هزار نفر جمعيت شرقي ترين شهرستان استان سمنان در مسير ميليون ها زاير امام هشتم (ع) قرار دارد.
فرمانده نيروي انتظامي شهرستان شاهرود هم بر تلاش پليس براي ارتقا امنيت در تعطيلات نوروز تاكيد و اضافه كرد: در 2 هفته گذشته 24 سارق دستگير شده و ده ها مورد سرقت كشف شده است.
سرهنگ سيد مجتبي اشرفي از توقيف 60 دستگاه موتورسيكلت و خودروي داراي رفتار پرخطر در چند روز گذشته خبر داد و افزود: پليس به طور جدي با خودروها و موتورسيكلت هايي كه تخلف كنند و يا براي مردم و مسافران مزاحمت ايجاد كنند، برخورد مي كند.
وي توجه به علايم راهنمايي در طول سفر و حركت با سرعت مجاز را از هموطنان خواستار شد و گفت : ماموران انتظامي و پليس راهور در ايام نوروز همچون ديگر روزهاي سال تلاش مي كنند تا علاوه بر تامين نظم و امنيت ، خاطره اي خوش از اقامت در شهرستان شاهرود براي مسافران رقم بخورد.
شهرستان شاهرود داراي 148 اثر تاريخي در فهرست ميراث ملي است كه از اين تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه هاي تاريخي، 73 تپه تاريخي و 11 اثر معنوي است.
اين شهرستان يك شهر، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگري دارد.
7358/6167/6026/

سرخط اخبار استان‌ها